|
کدخبر: 318591

حج عمره/فیش حج/خانه خدا

مذاکره کنندگان ایرانی به عربستان رفتند / امسال زائران اعزام خواهند شد؟

در حالی که سازمان هواپیمایی کشور اعلام کرده است که تیم مذاکره کننده ایرانی برای پروازهای حج عمره به عربستان رفت و آمد می‌کنند، هنوز خبری از اعلام زمان ابطال پروازها از سوی حج و زیارت نیست.

اقتصاد مذاکره کنندگان ایرانی به عربستان رفتند / امسال زائران اعزام خواهند شد؟

قرار بود که از تاریخ ۱۳ دی ماه ۱۴۰۲ اعزام زائران ایرانی به حج عمره پس از توقفی حدود ۹ ساله آغاز شود، اما به دلایلی که هنوز از سوی کشور عربستان اعلام نشده است، این سفرها به دلیل عدم صدور مجوز پرواز متوقف شده است.

بعد از آن بود که بارها و بارها سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت امور خارجه و در ادامه «ایران ایر» اعلام کردند که این عدم صدور پرواز تنها به دلایل فنی بوده است و هیچ مساله ای مثل بدهی و یا تحریم ها مطرح نیست.

وزارت امور خارجه نیز که از ابتدا پیگیر برقراری حج عمره بود دلیل تعلیق سفر را به هیچ وجه سیاسی ندانسته و اعلام کرد: این موضوع در گفت وگوی تلفنی اخیر وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی نیز مطرح و «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان به همتای ایرانی خود اطمینان داده این موضوع صرفا مسئله ای فنی بوده است که بزودی حل خواهد شد تا عمره گزاران ایرانی بتوانند برای اعمال عمره به سرزمین وحی مشرف شوند.

اگر چه هر چند روز یک بار سازمان حج و زیارت استان تهران در اطلاعیه ای به کارگزاران خود تاریخ مشخصی را به دلیل عدم دریافت مجوزهای پروازی توسط شرکت هواپیمایی اعلام می کرد که تمامی پروازهای عمره لغو شده است اما ظاهرا چند روزی است که این اطلاعیه ها نیز منتفی شده و خبری از اعلام تاریخ هم دیگر نیست.

«جعفر یازرلو» سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این پرسش آیا مذاکرات تیم ایرانی در عربستان برای حل مشکل پروازها همچنان ادامه دارد و این تیم مذاکره کننده که از سازمان هواپیمایی کشوری، وزارت امور خارجه و حتی «ایران ایر» است در عربستان هستند؟ گفت: ابتدا باید عرض شود که بارها و بارها گفته شده است که عدم پروازها به عربستان به دلیل مشکلات فنی بوده است که باید گفت مشکل فنی اصطلاحی است که به صورت عامیانه در بسیاری از مسایل هواپیمایی هر کشوری استفاده می شود و ربطی به خرابی هواپیما ندارد.

او ادامه داد: تیم مذاکره کننده ایرانی در رفت و آمد در عربستان هستند و مذاکرات نیز ادامه دارد. اما قطعا باید تاکید کنم که مشکل فنی در حال بر طرف شدن است. و اینکه مدام در برخی سایت ها اعلام می شد که علت اصلی عدم صدور مجوز از سوی عربستان برای حج عمره، بدهی و یا ممنوع الخروجی فرد خاصی بوده است از اساس اشتباه و کذب بوده است.

یازرلو با تاکید بر اینکه فلش تلاش ها به سمت حل مساله است اضافه کرد: باز هم تاکید می کنیم که عدم پروازهای حج عمره هیچ ربطی به مسایل سیاسی، بدهی، حمایت ایران از برخی مسایل حاشیه ای در کشورهای مختلف ندارد و ربط دادن اینگونه مسائل به این مهم غیر فنی و کاملا اشتباه است. پس تاکید می کنیم که حل موضوع فنی در حال طی کردن مسیر خود است.

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری با اشاره به اینکه حل مشکل پروازی به تصمیم یا نحوه تصمیم گیری دو سازمان هواپیمایی ایران و عربستان ختم خواهد شد تاکید کرد: پرواز حج عمره مشکل ۹ ساله دارد و بسیاری از هموطنان چشم انتظار رفتن به خانه وحی هستند. اینکه در برخی اظهارات برخی مقام های مسئول دیده و شنیده می شود که عربستان ویزا صادر کرده پس باید پروازها انجام شود باید گفت که نباید حرفی از مجبور بودن زده شود. به امید خدا مشکل صدور مجوز پرواز از سوی عربستان نیز حل می شود و پروازها برقرار خواهد شد.

نکته ای که اخیرا از زبان برخی مقامات مسئول سازمان هواپیمایی شنیده می شود این است که در صدور مجوز پروازهای حج عمره از سوی عربستان موردی اشاره شده که از سوی سازمان هواپیمایی ایران و عربستان در حال پیگیری و ارائه راهکار برای حل مشکل هستند تا در نهایت این مشکل نیز حل و پروازها آغاز شود.

« حسام قربانعلی» سخنگوی «ایران ایر» در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری «بازار» در پاسخ به این پرسش که آیا نمایندگان ایران برای مذاکره با طرف عربستان هنوز در این کشور هستند؟ گفت: بله نمایندگان ایرانی در کشور عربستان حضور دارند تا این مشکل هر چه سریعتر بر طرف و زمان جدید و دقیقی برای پروازهای حج عمره اعلام شود. اما آنچه که مشخص است این است که ما امیدوار هستیم این مذاکرات نتیجه بدهد و پروازها انجام و برقرار شود.

آنچه که مشخص است این است که عربستان مجوز این پروازها را همچنان صادر نکرده و از اعلام دلایل تعلیق پروازها نیز خودداری کرده است. اما آنچه که می توان با قاطعیت گفت این است که عربستان تعهدنامه و تضامین لازم را پیشتر خواسته بود و «ایران ایر» و «معراج» نمایندگان خود را از قبل برای اینکه دچار حواشی و یا هر گونه مشکلی نشویم به عربستان فرستاده بود.

اگر مشکل پروازها حل شود و بعد از ۹ سال چشم انتظاری حج عمره آغاز شود بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته روزانه ۱۰۰۰ مسافر به خانه خدا اعزام خواهند شد. روزانه ۴ پرواز حج عمره (صبح ۲ پرواز و بعدازظهر ۲ پرواز) از ۱۱ مبدأ انجام خواهد شد.

پروازهای حج عمره تا ۲۸ اسفند ماه امسال برقرار خواهد بود و ۶۲ هزار زائر در عملیات حج عمره امسال به سرزمین وحی با اعزام چهار پرواز روزانه با ظرفیت ۱۰۰۰ تا ۱۱۰۰ نفر مشرف خواهند شد.

منبع: بازار

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها