|
کدخبر: 318140

گزارش اختصاصی گسترش نیوز؛

بورس در سقوط سنگین / چرا بازار نزولی شد؟ + نقشه

در تاریخ ۲۶ دی ماه ۱۴۰۲، شاخص کل بورس تهران با تنزل ۸۰۳۱ واحد به سطح ۲,۱۸۶,۹۶۸ واحد رسید. این کاهش نشانگر افت قابل توجهی در ارزش کلی بازار بورس در آن روز است.

اقتصاد بورس در سقوط سنگین / چرا بازار نزولی شد؟ + نقشه

در روز بیست و ششم دی‌ماه، بازار بورس ایران با روبرو شدن با کاهش شاخص کل، قیمت سهام‌ها نیز در این روز کاهش یافت. این روند منجر به تغییر رنگ نمایشگر بسیاری از نمادهای معاملاتی شد که به رنگ قرمز تغییر کردند. رنگ قرمز در نمادها نشان می‌دهد که قیمت فعلی سهم کمتر از قیمت قبلی آن است و این نشانگر کاهش ارزش سرمایه‌گذاری در بازار است. این وضعیت ممکن است ناشی از نگرانی‌ها و فروش فشرده توسط سرمایه‌گذاران باشد که به دلیل اخبار و شرایط اقتصادی، در حال فروش سهام خود هستند. تنزلات قیمت در بازار بورس ممکن است ناشی از عوامل اقتصادی، سیاسی یا جهانی باشد که تأثیر آن‌ها بر بازار سرمایه قابل مشاهده است.

معاملات در این روز با شروعی نزولی آغاز شد و در ادامه این نزول، تدریجاً افزایش پیدا کرد. در نیمه روز، ریزش قابل توجهی رخ داد و شاخص کل بالای ۴ هزار واحد رسید. نمادهای بورسی مانند وامید، شبندر، کگل، شپنا، خودرو، فولاد و حکشتی تأثیرات مثبت و منفی را بر روی رشد شاخص کل داشتند. بر اساس نظر کارشناسان، بازار هنوز پتانسیل رشد را دارد و تک سهم‌های هر گروه قابلیت صعود بیشتری دارند.

نمای پایانی نقشه بازار بورس ۲۶ دی ۱۴۰۲

نقشه-بازار

شاخص هم وزن بورس امروز در نخستین ساعت معاملات با رشد نسبی روبه‌رو شد در ادامه نیز  روند  ریزش کاهش یافت تا با ریزش ۴۸۰۱ واحدی به ۷۶۱ هزار و ۶۵۰ واحدی رضایت دهد.

شاخص-کل

در پایان معاملات بازار امروز شاخص کل در نهایت با ریزش بالای ۸ هزار واحد به کار خود پایان داد. ارزش بازار در پایان معاملات امروز ۷۶,۲۲۵,۸۹۴.۹۳۳ میلیارد ریال، ارزش معاملات ۵۳,۴۸۷.۴۰۸ میلیارد ریال و حجم معاملات ۷.۵۴۵ میلیارد سهم است.

نمادهای تاثیرگذار بر شاخص کل فرابورس در معاملات امروز فصبا، آریا، وسپهر، بپاس، انتخاب، کرمان و هرمز هستند.

نمادهای-بورسی

خبرهای مهم بورسی در ۲۶ دی ۱۴۰۲

 سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه : پیرو مصوبه کمیسیون تلفیق سهم صندوق توسعه ملی از محل فروش نفت در بودجه ۱۴۰۳ از ۴۰ درصد پیش بینی دولت به ۴۵ درصد رسید.

وزیر اقتصاد : وظیفه داریم ارتقای فهم مالی را در دستور کار قرار دهیم تا شاهد نهادینه شدن شفافیت مالی باشیم.

معاون اقتصادی بانک مرکزی : دولت باید برنامه‌ریزی‌هایی انجام دهد تا نقش سرمایه‌گذاری خارجی و بازار سرمایه در حوزه تامین مالی افزایش یابد.

کارشناس بازار سرمایه : اصلاح نگرش سهامداران، نسبت به بازار سرمایه و معرفی ظرفیت‌های این بازار، اولین گام در راستای فرهنگ سازی و تقویت فرهنگ سهامداری است.

تحلیلگر بازارهای مالی : تامین مالی از بستر بازار سرمایه با ابزارهای مالی متنوعی که وجود دارد نسبت به بازار پول مزیت‌های بی‌شماری را در اقتصاد کشور شکل داده است.

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه : در هفته سوم دی ماه سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۷۴۰ میلیارد تومان سود از طریق اطلاعات سامانه سجام به حساب سهامداران واریز شد.

صدور اولین ضمانت‌نامه برای تامین مالی جمعی صنایع

مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری صنایع کوچک گفت: در ۹ ماهه امسال با برگزار جلسات متعدد با مسئولان سازمان بورس و اوراق بهادار بحث تامین مالی جمعی را به طور جدی در دستور کار قرار دادیم و اولین ضمانت‌نامه نیز در این خصوص صادر شد.

بازار سرمایه، پایه‌ای مناسب برای اقتصاد هنر

کارشناس بازار سرمایه گفت: توسعه ابزارهای سرمایه‌گذاری غیرمستقیم و ورود مردم به بازار سرمایه، زمینه‌ای برای کمک به تامین مالی سایر حوزه‌ها از جمله «هنر» از طریق بازار سرمایه خواهد بو د.

 مصوبه کمیسیون تلفیق برای ممانعت از خام فروشی

عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه از تصویب مصوبه این کمیسیون برای جلوگیری از خام فروشی مواد خام خبر داد.

سید محسن دهنوی با اشاره به مصوبات کمیسیون تلفیق در رابطه با فعالیت شرکت‌های دانش بنیان گفت: در قانون جهش تولید دانش بنیان مواردی وجود داشت مبنی بر این که در صورت صدور مواد خام، عوارضی بر آن مواد وضع شود و آن عوارض صرف تکمیل زنجیره ارزش در داخل کشور شود.

وی با بیان اینکه محتوای این مصوبه در قانون برنامه هفتم توسعه نیز تصویب شده بود، تصریح کرد: نیاز بود این مسئله در بودجه سنواتی هم آمده تا به صورت یک ردیف بودجه‌ای لحاظ شود که با موافقت نمایندگان کمیسیون مواجه شد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه در پایان گفت: این حکم باعث می‌شود تا کشور از خام فروشی به سمت تولید مواد با ارزش افزوده‌ای بیشتر حرکت کند.

مشوق‌های دولتی برای اجرای تجدید ارزیابی دارایی‌ها

سخنگوی اقتصادی دولت، از پیگیری‌های جدی دولت برای تجدید ارزیابی دارایی‌ها خبر داد و اظهار داشت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده مقرر شد برای رفع موانع اجرای فرایند تجدید ارزیابی دارایی‌ها از مشوق‌های دولتی بهره گرفته شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها