|
کدخبر: 317962

بررسی مهمترین دسته های ارز دیجیتال

ازآنجایی‌که با تغییر شرایط و اوضاع اقتصادی، بسیاری از افراد رؤیای یک شبه ثروتمند شدن را در سر دارند، دریافتند که می‌تواند در جایی مانند بازار ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی سرمایه‌گذاری کنند که در کوتاه‌ترین زمان بیشترین سود را بدهد. برخی از آن‌ها با توجه به شنیده‌ها، گمان می‌کنند اگر سرمایه خود را تبدیل به رمز ارز کنند، می‌توانند در کمتر از چند روز چند برابر آنچه گذاشته‌اند، برداشت کنند.

اما حقیقت چیز دیگری است. در واقعیت، ارزهایی وجود دارد که ارزش آن‌ها در کمتر از چند ساعت بیش از چند صد درصد رشد کرده است و در مقابل ارزهایی وجود داشته که در کمتر از چند دقیقه با افت شدیدی روبه‌رو بوده و تمام سرمایه‌ی سرمایه‌گذاران خود را با نابود ساخته است. این انتخاب شما است که چگونه وارد فعالیت شوید. آیا تصمیم دارید سنجیده و با کسب اطلاعات و آموزش وارد این بازار شده و به ترید یا خرید و فروش بپردازید، یا می‌خواهید بی‌گدار به آب بزنید؟ در ادامه جهت افزایش اطلاعات در این زمینه و همچنین بررسی مهم‌ترین دسته‌های ارزهای دیجیتال با ما همراه باشید.

ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال یا کریپتوکارنسی چیست؟

ارز دیجیتال شکل جدیدی از پول است که برای تسهیل معاملات و افزایش سرعت تراکنش‌ها به وجود آمده است. فناوری و معماری این ارزها، باعث غیرمتمرکزسازی سیستم‌های پولی شده و امکان مبادله ارزش را بدون نیاز به موسسات واسطه‌ مانند بانک‌ها، به طور مستقیم برای طرفین تراکنش فراهم می‌کند. در این مطلب ابتدا مفهوم ارز دیجیتال را تعریف و سپس اصطلاحات معادل آن را بررسی می‌کنیم. در ادامه نیز به سوال «ارز دیجیتال چیست؟» پاسخ خواهیم داد و در مورد انواع، کاربرد و روش‌های خرید آن‌ صحبت خواهیم کرد.

ارزهای دیجیتال شکل خاصی از پول است که بر پایه فناوری بلاک‌چین (Blockchain) و به‌صورت شبکه‌های غیرمتمرکز ایجادشده است. این ارزها معمولاً توسط هیچ مرجع قانونی صادر نشده‌اند و توسط هیچ تنظیم‌کننده مرکزی دست‌کاری نمی‌شوند. عدم دخالت دولت در تراکنش‌های شبکه بلاک‌چین از ویژگی‌های بارز رمز ارز است. کریپتو کارنسی، همان‌طور که از نامش پیداست، به‌وسیله فرایند رمزنگاری، تولید و بر بستر بلاک‌چین مبادله می‌شود و تفاوت آن با ارز دیجیتال، تنها در نوع تولیدش است. در ادامه مقاله انواع ارزهای دیجیتال را معرفی و رمز ارز مطرح هر گروه را بررسی می‌کنیم.

انواع ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال را می‌توان از دیدگاه‌های مختلفی دسته‌بندی کرد که معمولاً بر اساس تکنولوژی به‌کاررفته و کاربرد آن‌ها انجام می‌شود. هر رمز ارز معمولاً کاربردهای متنوعی دارد و اهدافی که هریک دنبال می‌کند، با دیگری تفاوت‌هایی دارد. در ادامه، به بررسی انواع ارزهای دیجیتال بر اساس کاربردشان خواهیم پرداخت:

استیبل کوین

ارز دیجیتال باثبات یا Stablecoin یکی از انواع ارزهای دیجیتال است که ارزش آن برابر با ۱ دلار آمریکا است و راهکاری بسیار امن جهت انجام تراکنش‌های مالی است. ارزش استیبل کوین به یک دارایی پایدار مانند دلار یا یورو وابسته است و درواقع ارزش آن همواره به پشتوانه این دو گره‌خورده است. برخی از استیبل کوین‌ها که به شکل الگوریتمی کار می‌کنند، انواع مختلفی دارند که با پشتوانه‌هایی مانند ارزهای فیات یا طلا عرضه می‌شوند.

میم کوین

میم کوین‌ نیز  یکی از انواع ارز دیجیتال است که از یک شوخی اینترنتی سرچشمه گرفته و دارای ویژگی‌های طنز مانند است که کاربرد خاصی ندارد. اغلب میم‌ها با الهام از جوک‌های اینترنتی و رویدادهای پرسروصدا ایجاد می‌شوند. ماهیت این نوع ارزهای دیجیتال باعث می‌شود که شوخی‌های ترند و باب در فضاهای مجازی در ایجاد و افزایش یا کاهش ارزش آن‌ها، نسبت به ارزهای دیجیتال دیگر بسیار پررنگ‌تر باشد.

ارزهای دیجیتال

شت کوین

این اصطلاح به توکن‌هایی گفته می‌شود که ارزش چندانی در بازار ندارند. به بیان ساده میزان اعتبار این نوع ارز دیجیتال مشخص نیست و تنها بر اساس هیجانات بازار خرید و فروش می‌شوند. لازم به ذکر است که در شت‌کوین‌ها، بیشترین کلاه‌برداری‌ها صورت می‌گیرد؛ زیرا نه تنها روند توسعه مشخصی ندارند؛ بلکه بنیان‌گذاران آن‌ها نیز نامشخص است.

پرایوسی کوین

بنا بر بیان خالق پرایوسی کوین، هدف این ارزها حفظ امنیت کاربر و معاملات آن در دنیای کریپتوکارنسی است. پرایوسی کوین‌ها از پیشرفته‌ترین انواع ارزهای دیجیتال هستند که به‌واسطه امکانات امنیتی و خصوصی که دارند، توسط دولت‌ها تحت‌فشار قرار دارند. مشهورترین و مهم‌ترین پرایوسی کوین موجود در بازار، مونرو نام دارد که در مرورگر بلاک‌چینی آن، هیچ‌گونه اطلاعاتی از آدرس فرستنده و گیرنده و همچنین، مقدار کوین ارسالی در دسترس سایرین قرار نمی‌گیرد.

توکن کاربردی

ارز دیجیتال کاربردی یا توکن کاربردی، از مهم‌ترین انواع ارزهای دیجیتال است که روی پلتفرم خاصی، جهت دسترسی به خدمات و استفاده از قابلیت‌های موجود درون آن پلتفرم ساخته می‌شود. درواقع این توکن‌ها به‌عنوان واحدهای پولی داخلی درون پلتفرم عمل کنند و به‌عنوان ابزاری برای تراکنش‌ها، پرداخت‌ها، خرید محصولات و خدمات، عضویت در برنامه‌های ویژه و تعامل با اجزای دیگر پلتفرم مورداستفاده قرار می‌گیرند. از مین توکن‌های کاربردی می‌توان به رمزارزهایی مانند اتریوم، فانتوم، BNB و پولکادات اشاره کرد.

برخی از مزیت اصلی ارزهای دیجیتال کاربردی عبارت‌اند از:

  • تحقق اقتصاد اکوسیستم داخلی پلتفرم
  • تعامل کاربران به‌صورت سریع، امن و شفاف با دیگر کاربران
  • امکان ساخت اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های جدید برای توسعه‌دهندگان
  • تبدیل ارزها به یک بستر مناسب برای نوآوری و توسعه فناوری

ارز دیجیتال بانک مرکزی (CBDC)

بانک مرکزی، یک نوع ارز دیجیتال است که توسط بانک مرکزی یک کشور صادر می‌شود و به‌عنوان واحد پولی رسمی کشور عمل می‌کند. هدف اصلی این ارز ملی، جایگزینی ارزهای فیات سنتی است که با استفاده از فناوری بلاک‌چین یا فناوری‌های دیگر توسعه داده می‌شود.

مزایای ارزهای دیجیتال بانک مرکزی عبارت‌اند از:

  • سهولت در انتقال و معامله
  • کاهش هزینه‌ها
  • شفافیت و امنیت در تراکنش‌ها
  • انتقال به‌راحتی و با سرعت‌بالا
  • مشارکت افراد در خرید و فروش کالاها و خدمات

دنیای کریپتوکارنسی

معامله و خرید و فروش پرسود، می‌تواند یک اتفاق ناگهانی و غیرقابل‌پیش‌بینی باشد که یقیناً نتوان زمانی را برای آن تعیین کرد یا تاریخ وقوع را به‌درستی بیان کرد. همچنین میزان سود یا زیان ناشی از این نوع سرمایه‌گذاری به‌طور دقیق قابل‌تعیین یا حتی تخمین نیست؛ اما با توجه به تجربه برخی سرمایه‌گذاران، سرنخ‌های بسیاری برای پی بردن به نحوه فعالیت و قدم‌های صحیح وجود دارد که با آگاهی از آن‌ها می‌توان تا حدود زیادی از شکست جلوگیری کرد.

مطالب ذکرشده در این مقاله، هرگز به‌عنوان تبلیغ یا تشویق برای خرید ارز دیجیتال مذکور نیست و تنها جنبه آموزشی برای علاقه‌مندان به این نوع سرمایه گذاری را دارد. بهتر است هرگونه معامله و خرید و فروش در این بازارها، توسط افراد آموزش‌دیده و باتجربه صورت بگیرد تا از بروز هرگونه ضرر یا هدر رفتن سرمایه، جلوگیری به عمل آید.

منبع :

https://wallex.ir/blog/what-is-cryptocurrency/

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها