|
کدخبر: 317775

ساخت و ساز/ تسهیلات نوسازی/وام نوسازی مسکن

۲۰ میلیون ساکن بافت فرسوده / انتظارها برای تسهیلات ارزان نوسازی

آمارها نشان می دهد که ۲۰ میلیون نفر در بافت های فرسوده سکونت دارند.

اقتصاد ۲۰ میلیون ساکن بافت فرسوده / انتظارها برای تسهیلات ارزان نوسازی

طبق آخرین گزارشات، حدود ۲۰ میلیون نفر در بافت های فرسوده زندگی می کنند و در انتظار تسهیلات ارزان نوسازی هستند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در حال حاضر ۲۰ میلیون نفر ساکن بافت‌های فرسوده کشور هستند که اگر تسهیلات به موقع پرداخت شود نوسازی این بافت‌ها جان تازه‌ای می‌گیرد.

طبق آخرین آمار‌هایی که اعلام شده است در حال حاضر ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده، ۵۹ هزار سکونت‌گاه غیررسمی و حاشیه‌ای و ۳۲ هزار بافت فرسوده تاریخی در کشور وجود دارد همچنین ۴۵۰۰ هکتار در شهر تهران واجد شرایط نوسازی است که در این زمینه باید همکاری شهرداری بیش از گذشته شود.

به منظور تحقق وعده دولت و نیز الزامات قانونی ساخت سالانه یک میلیون مسکن، سیاست‌های تشویقی برای ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده لحاظ شده است. وزارت راه‌وشهرسازی برای تسریع احیای بافت‌های فرسوده علاوه بر اعطای زمین به صاحبان مسکن در این بافت‌ها، صدور پروانه‌های ساختمانی را سرعت بخشیده تا ساکنان بافت‌های فرسوده انگیزه بیشتری برای ساخت‌وساز پیدا کنند.

از آنجا که ارائه بسته تشویقی برای ترغیب مالکان به نوسازی واحد‌های مسکونی فرسوده، از اولویت‌های وزارت راه و شهرسازی است، متقاضیان می‌توانند حداقل از ۵۰ درصد تخفیف در عوارض پروانه و تراکم ساخت استفاده کنند. همچنین افزایش همکاری صاحبان بافت‌های فرسوده با سازمان فنی‌وحرفه‌ای کشور و آموزش ساکنان، از دیگر اقدامات وزارت راه‌شهرسازی در این حوزه بوده است.

آمار ساخت‌وساز در نقاط ضعیف شهر‌ها بیانگر این است که ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده، رکورد حدود یک دهه اخیر را شکسته به‌گونه‌ای که سال گذشته، بیش از ۶۴ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده ساخته شده است. با این رقم که از سال ۹۲ تا کنون بی‌سابقه بوده، رکورد تازه‌ای در ساخت‌وساز مسکن در بافت‌های فرسوده شهر‌های کشور طی ۱۰ سال گذشته ثبت شده است.

به جز سال‌های ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۲ که ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده، بیش از ۸۰ هزار واحد یا حدود این رقم بوده، از سال ۱۳۹۳ تا ۱۳۹۹ اغلب ساخت‌وساز‌ها زیر ۵۰ هزار واحد بوده و فقط در سال ۱۳۹۷ به ۶۰ هزار واحد رسیده است. با این حال، این روند بعد از روی کار آمدن دولت سیزدهم در قالب طرح  نهضت ملی مسکن  تاکنون بیش از ۲۰۳ هزار واحد در دست نوسازی بوده که بیش از ۱۸۲ هزار واحد در این دولت شروع شده است.

دولت با ارائه بسته‌های تشویقی درصدد رونق ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده است.

در همین رابطه محمد آیینی مدیرعامل شرکت باز آفرینی شهری کشور به باشگاه خبرنگاران جوان گفت:حدود ۴ میلیون واحد مسکونی فرسوده در کشور داریم که در حکم یک بمب برای کشور به شمار می‌روند و در صورتی که حادثه‌ای از جمله یک زلزله کم ریشتر هم در کشور رخ دهد این واحد‌های فرسوده باعث می‌شود که تعداد زیادی از ساکنان زیر آوار می‌مانند.

وی ادامه داد: در راستای تشویق مالکان به نوسازی بافت‌های فرسوده تا به امروز اقدامات زیادی انجام داده ایم، اما طی چند ماه گذشته با برنامه ریزی که  انجام داده ایم و با تهیه بسته‌های تشویقی سعی کرده ایم که از طریق تجمیع پلاک‌ها روند نوسازی را در کشور توسعه دهیم.

منبع: اندیشه معاصر

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها