|
کدخبر: 316825

داروخانه/شیرخشک/تخلف

توزیع شیرخشک در داروخانه ها با تخلف همراه شد / بازرسی در داروخانه ها شدیدتر از قبل

رئیس اداره کل بازرسی سازمان غذا و دارو، درباره نظارت بر فضای مجازی در زمینه فروش دارو، اظهار داشت: ما تمرکز ویژه‌ای بر رصد تخلفات پلتفرم‌ها داریم و تمامی تخلفات به مراجع ذی‌ربط ارجاع می‌شود.

اقتصاد توزیع شیرخشک در داروخانه ها با تخلف همراه شد / بازرسی در داروخانه ها شدیدتر از قبل

در همایش معاونین غذا و دارو دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی کشور، سرپرست اداره کل بازرسی سازمان غذا و دارو، علیرضا رستمی، به موضوع نظارت سازمان غذا و دارو بر فعالیت شرکت‌های پخش و داروخانه‌ها در حوزه شیر خشک اشاره کرد. طی سه هفته اخیر، بیش از ۲۰۰ شعبه پخش شیر خشک و ۱۲ هزار داروخانه در سراسر کشور مورد بازرسی قرار گرفتند. این تعداد شامل ۷۶ درصد از کل داروخانه‌های کشور است.

رستمی افزود: در نتیجه بازرسی‌های صورت گرفته، مشخص شد که ۸.۳ درصد داروخانه‌ها سامانه ثبت شیر خشک را رعایت نکرده‌اند و در ۱۶.۳ درصد داروخانه‌ها تعدادی از شیر خشک‌ها با تعداد ثبت شده تطابق ندارند. علاوه بر این، تنها یک دهم درصد داروخانه‌ها قیمت مصوب را رعایت نکرده‌اند.

سرپرست اداره کل بازرسی سازمان غذا و دارو بیان کرد: پس از اجرای طرح ساماندهی شیر خشک، ۵۲ دانشگاه سهمیه داروخانه‌های متخلف را لغو کردند، که این تعداد شامل ۶.۵ درصد از کل داروخانه‌های بازدید شده است. همچنین، به هماهنگی با معاونت‌های غذا و دارو، سهمیه داروخانه‌ها به شرط فعالیت صحیح، ثبت سامانه و رعایت قوانین، بازگردانده خواهد شد.

رستمی با اشاره به برنامه متمرکز سازمان غذا و دارو در تشدید بازرسی‌ها در حوزه‌های مختلف، اظهار داشت: موضوع کشف و برخورد با آزادفروشی اجباری در دستور کار قرار دارد. بنابراین، در خریدهای نامحسوس، رعایت یا عدم رعایت قیمت‌ها و الزام داروخانه‌ها به خرید با حسن ارزیابی خواهد شد.

سازمان غذا و دارو برای تشدید بازرسی‌ها در حوزه‌های دیگر نیز برنامه‌ای دارد. در برنامه متمرکز سازمان غذا و دارو، تشدید بازرسی‌ها در حوزه‌های مختلف از جمله عرضه و توزیع محصولات غذایی، داروها، مواد اولیه دارویی، مکمل‌های غذایی، آرایشی و بهداشتی، و سایر محصولات مرتبط در نظر گرفته شده است. این برنامه با هدف ارتقاء کیفیت و اطمینان حاصل از محصولات مورد نظر و همچنین محافظت از سلامت عمومی جامعه صورت می‌گیرد. تجربه‌های گذشته نشان داده است که تشدید بازرسی‌ها و اجرای قوانین و مقررات مربوطه می‌تواند به پیشگیری از تخلفات و خطرات مرتبط با محصولات غذایی و دارویی کمک کند و اطمینان بیشتری به مصرف‌کنندگان ایجاد کند.

وضعیت داروخانه ها در سال های اخیر به چه صورت بود؟

 

در ۳ سال گذشته، تعداد داروخانه از ۱۳هزار تا به نزدیک ۱۷ هزار رسیده است. در تاریخ ایران ۱۳ هزار داروخانه داشتیم؛ اما در طول سه سال اخیر ۴هزار داروخانه افزایش یافته است، یعنی ۳۳ درصد رشد داشته است. از این سمت عرضه دارو زیاد شده است داروخانه‌های زیادی تأسیس‌شده‌اند ولی قیمت دارو پایین نیامده است. به همین دلیل است که طبق تنظیم بازار، مشتریان همان تعداد هستند و به همان مقدار عرضه می‌شود. قیمت‌ها باید کاهش یابد تا بازار تنظیم شود؛ اما متأسفانه این اتفاق نیافتاد است. 

نگرانی ها در خصوص عرضه اینترنتی دارو چیست؟

این ماهیت سلامت است که خواسته عرضه و تقاضا را به هم نزدیک کند و تحقق این نکته مشکل خواهد بود. بحث فروش اینترنتی دارو، کمی نگرانی درست می‌کند. این نگرانی‌ها، روا است و می‌توانیم نام آن را مصرف منطقی دارو بگذاریم.ماهیتاً اینترنتی شدن اقتصاد می‌تواند در این مسیر تغییر رویه در بازار را داشته باشد. مصرف دارو با اینترنتی شدن ممکن است تغییر کند. نگرانی دوم اینکه متولیان نظام سلامت و بازیگران نظام سلامت به فکر ابعاد اقتصادی کسب‌وکار خودشان هستند و به فکر این هستند که رونق اقتصادی توسعه پیدا کند و این نگرانی که ممکن است با ورود این پلتفرم‌ها به کسب‌وکارشان لطمه وارد شود، وجود دارد. بنابراین از ورود آن جلوگیری می‌کنند ولی مشخصاً این تغییر وجود خواهد داشت. مثالی که ما همیشه بیان می‌کنیم خیلی از صنایع و تجارت‌ها با ورود اینترنت ادبیات کارشان تغییر کرد. فروش کالاهای دیجیتال به‌واسطه اینترنت عوض شد.حق مشتری در آن ها پررنگ تر شد. رقابت در آن ها دیده می شد و تعدیل قیمت در آن‌ها مشاهده می شد و آن چیزی که عرضه‌کننده در بستر غیراینترنتی داشت، اصطلاحاً سیطره و احاطه‌اش از بین رفت.

 

منبع: تعادل اقتصاد

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها