|
کدخبر: 317694 سینا ستوده

در مراسم افتتاحیه نمایشگاه دوچرخه و موتورسیکلت مطرح شد:

تنها یک درصد مردم از دوچرخه استفاده می کنند / باید به سمت برقی سازی حرکت کنیم

مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه دوچرخه، موتورسیکلت وسایل نقلیه موتوری و هیبریدی و قطعات یدکی برگزار شد.

اقتصاد تنها یک درصد مردم از دوچرخه استفاده می کنند / باید به سمت برقی سازی حرکت کنیم

مراسم افتتاحیه چهارمین نمایشگاه بین المللی دوچرخه، موتورسیکلت و وسایل نقلیه موتوری و هیبریدی با حضور مهدی ضیغمی، رئیس سازمان توسعه و تجارت، عباس تقدسی نژاد، مدیرعامل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب، عبدالله توکلی لاهیجانی، مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت، محسن هرمزی، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران و دیگر فعالان و مسئولان این حوزه برگزار شد.

نمایشگاه-موتورسیکلت۲

عباس تقدسی نژاد، مدیرعامل مجموعه نمایشگاهی شهرآفتاب در این مراسم عنوان کرد: اولین دوچرخه در زمان قاجار به ایران وارد شد و این موضوع از همان زمان در کشور ما حائز اهمیت بوده و در سال ۱۳۲۴ اولین مجموعه صنعتی در حوزه دوچرخه شکل گرفت. این نمایشگاه نسبت به دوره گذشته رشد بسیار خوبی داشته و برای کسب و کارها و فعالان این حوزه بستر مناسبی را فراهم آورده است.

وی گفت: متاسفانه در کشور ما کمتر از یک درصد از مردم از دوچرخه استفاده می کنند در صورتی که همه درباره فرهنگ استفاده از دوچرخه و هوای پاک و تاثیر آن بر آلودگی هوا گفته می شود به ویژه موضوع مهمی مانند ممنوعیت استفاده از بانوان از دوچرخه یا موتورهای برقی هم تاثیر بسزایی در فرهنگ سازی دارد. به عنون مثال در کشوری مانند هلند ۹۹ درصد از مردم از دوچرخه استفاده می کنند و ۴۰۰ کیلومتر مسیر در آمستردام جهت استفاده از دوچرخه راه اندازی شده است.

مدیرعامل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب در ادامه بیان کرد: تلاش های بسیاری در کشور برای فراهم آوردن شرایط مناسب برای تردد دوچرخه انجام شده اما اغلب موتورها از این مسیرها استفاده می کنند که همین موضوع باعث ایجاد ترافیک شده است. استفاده از دوچرخه و فرهنگ سازی و فراهم آوردن زیرساخت مناسب برای آن موضوع بسیار مهمی است و باید بتوانیم سال آینده نمایشگاهی مجزا برای دوچرخه در نظر بگیریم.

نمایشگاه-موتورسیکلت

تقدسی نژاد عنوان کرد: خوشبختانه در سال های اخیر موضوع برقی سازی موتور جدی گرفته شده و اقدامات خوبی در این راستا در حال انجام است. یکی از مهمترین دلایل آلودگی هوا، استفاده از موتور برای کار است، مانند پیک های موتوری و به همین علت استفاده از موتورهای برقی با محدودیت مواجه است.

مدیرعامل مجموعه نمایشگاه شهر آفتاب در پایان گفت: امیدواریم برگزاری این نمایشگاه، به فرهنگ سازی استفاده از دوچرخه‌ها و موتورهای برقی در کشور و به ارزان سازی دوچرخه و موتور کمک کند. در کشورهایی مثل هند در سال ۲۰۰۰، چهار میلیون موتوربرقی تولید می‌شد، اما اکنون بیش از ۶۰ میلیون موتور برقی تولید می‌کنند. با توجه به ظرفیت‌های ملی و منطقه‌ای می‌توانیم تولیدکننده باشیم و حتی به فکر صادرات دوچرخه، موتور و قطعات آن به کشورهای همسایه باشیم.

نمایشگاه-موتورسیکلت۴

در ادامه این مراسم، مهدی ضیغمی، معاون وزیر و رئیس سازمان توسعه و تجارت ایران، به برنامه های دولت در حوزه توسعه تجارت و تولید در دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: برای پیشرفت این برنامه ها، حضور تاجران در نمایشگاه های بین المللی باید افزایش یابد. تهران نیز ظرفیت خوبی در زمینه زیرساخت ها دارد و درخواست ها برای برگزاری نمایشگاه ها در این شهر افزایش یافته است.

معاون وزیر و رییس سازمان توسعه تجارت ایران، گفت: به لطف توافقات موثری که به عمل آمده است، نمایشگاه شهر آفتاب و سایر نمایشگاه ها به بهره برداری مطلوب دست یافته اند. همچنین توافقاتی بین شهرداری تهران و وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه خودرو های برقی و شهر هوشمند مورد بحث قرار گرفته و در حال اجرا هستند. با همکاری فعلی، تاجران باید حداکثر استفاده را ببرند و فضای تجاری کشور نیز رشد چشمگیری داشته باشد.

در بخش دیگری از مراسم، عبدالله توکلی لاهیجانی مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت عنوان کرد: در خصوص یک جریان تحولی در صنعت موتورسیکلت کشور ۴ محور در دولت سیزدهم اتفاق افتاده است. محور اول جریان تولید است. جریان تولیدات موتورسیکلت در سال ۱۳۹۸ به صد و شانزده هزار رسیده بود و عملا شاهد رهاشدگی این صنعت به خصوص در دهه ۹۰ بودیم. همین امر می‌طلبید تا حرکت جدی برای احیای این حوزه انجام شود. در حال حاضر تولید موتورسیکلت در در کشور از مرز ۴۵۰ هزار گذشته است. سال گذشته ۳۰۰ هزار تولید داشتیم و تاکنون، بیش از ۵۰ درصد رشد داشتیم. هدف‌گذاری برای آینده روی ۶۰۰ هزار دستگاه قرار گرفته است.

وی درباره محور دوم اظهار کرد: همت موتورسیکلت‌سازان و قطعات در کنار هم به عمق داخلی‌سازی بالاتر خواهد رسید. باید عمق داخلی‌سازی به صورتی شود که وابستگی و ارزبری در این صعنت کاهش پیدا کند. به این منظور علاوه بر برنامه ریزی‌ها، قوانین و ایین‌نامه‌های مرتبط دچار تحول شدند. به صورتی که تعرفه‌های داخلی سازی بالای ۳۰ درصد، به نصف رسیدند.

توکلی‌لاهیجانی افزود: در حوزه وسایل نقلیه فرسوده، در کشور حدود ۳۸ میلیون دستگاه که ۳۷ درصد آن‌ها آلاینده‌اند و سهم زیادی از آن‌ها به موتورسیکلت‌ها اختصاص دارند. یازده و نیم میلیون موتورسیکلت فرسوده داریم که میزان آلایندگی را افزایش می‌دهند. آیین نامه ماده ۱۰ قانون ساماندهی تصویب و ابلاغ خواهد شد که در آن به صدور گواهی اسقاط اشاره شده است. مسیر نوسازی نیز بوسیله این گواهی تسهیل می‌شود و سرعت می‌گیرد.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت اعلام کرد: تکیه بر فرصت فناوری‌های نوین برقی‌سازی و اتصال‌پذیری که در همین نمایشگاه هم‌اتفاق افتاده است و زمینه پیشرفت را برای مشتریان و تولیدگنندگان فراهم‌می‌کند. در نوسازی هم بیشترین استفاده را از فناوری‌ها خواهیم داشت همچنین فرصت فناوری‌های جدید هم فراهم‌خواهد شد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها