|
کدخبر: 317506

پنبه کاران / پرداخت یارانه / ماشین آلات

پرداخت یارانه به کشاورزان / تولید این محصول آسان شد

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی گفت: دولت تصمیم گرفته با حمایت از پنبه‌کاران کشور، تولید این محصول را به خودکفایی برساند.

اقتصاد پرداخت یارانه به کشاورزان / تولید این محصول آسان شد

وزارت جهاد کشاورزی، «ابراهیم هزارجریبی» افزود: در بیش از ۷۰ درصد کشورهای دنیا به کشاورزان پنبه‌کار یارانه داده می‌شود تا بتوانند از ارزش افزوده این محصول استفاده کرده و این صنعت را حفظ کنند.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: به همین منظور برنامه‌های حمایتی دولت از پنبه‌کاران کشور نیز اجرا شده که شامل استفاده از آبیاری میکرو، استفاده از کشت مستقیم، اعطای تسهیلات ۴ درصد برای کمباین پنبه، استفاده از ارقام زودرس و اعطای تسهیلات یارانه، نصف قیمت بذر است.

وی تصریح کرد: در همین راستا عملکرد پنبه، در هکتار ۳ هزار کیلوگرم افزایش یافته که با این وجود نیاز به حمایت‌های بیشتر دولت همچنان وجود دارد.

هزارجریبی با بیان این که در برنامه ششم توسعه توانستیم تولید این محصول را ۲ برابر کنیم، افزود: اخیر توانسته‌ایم ۱۵۰ هزار تن وش را به بیش از ۳۰۰ هزار تن تولید افزایش بدهیم.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی گفت: این در حالی است که در صنایع نساجی به ۵۰۰ هزار تن وش نیازمندیم تا بتوانیم از آن ۱۵۰ تا ۱۸۰ هزار تن پنبه مورد نیاز صنایع نساجی را به دست آوریم.

هزارجریبی دسترسی نداشتن به ماشین‌آلات برداشت پنبه و کمبود صنایع جانبی پیشرفته را از مهمترین مشکلات کشاورزان پنبه‌کار دانست و اظهار داشت: همچنین مشکل قیمت پنبه، مدیریت نابجا در واردات، اعطای ارز ارزان‌قیمت به وارد کنندگان، باعث کاهش صرفه اقتصادی پنبه شده است.

گفتنی است؛ سطح زیر کشت پنبه در کشور ۱۰۰ هزار هکتار است که بیشتر کشت مربوط به استان‌های خراسان رضوی، خراسان جنوبی، خراسان شمالی، گلستان، فارس و اردبیل است.

کشاورزان پنبه کار ایران افرادی هستند که در زمینه کشت و تولید پنبه فعالیت می‌کنند. پنبه یکی از محصولات زراعی مهم در ایران است و برخی مناطق کشور مانند استان‌های خراسان جنوبی، خوزستان و سیستان و بلوچستان مناطق مناسبی برای کشت پنبه هستند. کشاورزان پنبه کار با استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های کشت مناسب، به دست آوردن محصول با کیفیت و بهره‌وری بالا را هدف می‌گیرند. در ایران، پنبه عمدتاً برای تولید نخ و پارچه‌های مختلف استفاده می‌شود.

در ایران، دولت اقدام به پرداخت یارانه به کشاورزان می‌کند تا به آنها کمک کند در تولید محصولات کشاورزی و دستیابی به امنیت غذایی کشور سهیم شوند. این یارانه‌ها به صورت مستقیم یا غیرمستقیم از طریق سامانه‌های بانکی و یا از طریق سازمان تعاون روستایی و دیگر نهادهای مربوطه پرداخت می‌شود.

یارانه‌ها می‌توانند شامل تسهیلات مالی، تخفیف قیمت سوخت و ورودی‌های کشاورزی، تامین بیمه کشاورزی، پرداخت قیمت تضمینی برای محصولات کشاورزی و سایر اقدامات مشابه باشند. هدف اصلی این یارانه‌ها، حمایت از کشاورزان در مقابل مشکلات مالی و اقتصادی و تشویق آنها به تولید بیشتر و بهبود شرایط کشاورزی است

 

Main Avatar

 

 

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها