|
کدخبر: 317488

طلاو مس/ زمین شناسی/ ذخایر معدنی

خبرخوب برای کردستانی ها/ معدن بزرگ طلا و آهن کشف شد

معاون وزیر صمت و رئیس سازمان زمین‌شناسی کشور اعلام کرد : ذخایر قابل توجهی از آهن و طلا در استان کردستان کشف شده است .

اقتصاد خبرخوب برای کردستانی ها/ معدن بزرگ طلا و آهن کشف شد

در پی اجرای طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایرمعدنی در استان کردستان که از خردادماه ۱۴۰۱ آغاز شده‌ بود، در حال حاضر و در آستانه پایان عملیات اجرایی این طرح، ذخایر قابل توجهی از آهن، طلا و مس در این استان شناسایی شده‌ است.

وی با اشاره به حجم عملیات و میزان پیمایش‌های زمین‌شناسی و اکتشافی در استان کردستان یادآور شد: اجرای طرح تحول در این استان در قالب ۷۵ پروژه زمین‌شناسی و اکتشافی به وسعت پیمایش ۴۷ هزار کیلومترمربع و همچنین ۲۲ هزار کیلومترخطی برداشت‌های ژئوفیزیک هوایی جهت اکتشاف ذخایر پنهان معدنی صورت گرفت که با توجه به حجم عملیات، میزان حضور متخصصان و زمان اجرای پروژه در کشور کم‌سابقه بوده‌است.

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور با اشاره به نتایج طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایرمعدنی در کشور افزود: در پی اجرای موفقیت‌آمیز این طرح در استان خراسان جنوبی و معرفی ذخایر جدید معدنی در آن استان، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور به طراحی و اجرای مستمر آن در کشور مبادرت ورزید که اجرای طرح در استان‌های کردستان، آذربایجان‌غربی، بخش‌هایی از استان‌های قم-مرکزی-اصفهان و همچنین استان یزد از دیگر مناطق اجرای این طرح تاکنون است.

وی اضافه کرد: با پایان یافتن عملیات اجرایی طرح تحول در استان کردستان شاهد نتایج بسیار مطلوبی در حوزه شناسایی و اکتشاف ذخایری چون آهن، طلا و مس در سطح استان بوده‌ایم.

شهیدی همچنین گفت: در حوزه اکتشافات ژئوشیمیایی به ۱۷۴ حوزه امیدبخش درجه اول و در حوزه اکتشاف ذخایر پنهان معدنی به روش ژئوفیزیک هوایی به ۱۶ منطقه امیدبخش معدنی دست پیدا کرده‌ایم که نیازمند تکمیل عملیات اکتشاف است و امید می‌رود طی زمان کوتاهی به ذخیره قابل توجه و معدن برسد.

لازم به توضیح است، طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایرمعدنی کشور از ابتدای دولت سیزدهم با ابتکار و طراحی عملیاتی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در قالب توافقنامه سه جانبه بخش معدن با حضور معاونت معادن و فرآوری مواد وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین ایمیدرو به اجرا درآمده که تاکنون ۲۱۰ هزار کیلومتر مربع از سطح کشور را مورد پیمایش‌های چهارگانه زمین‌شناسی، اکتشافات ژئوشیمیایی، زمین‌شناسی اقتصادی و ژئوفیزیک هوایی قرار داده ‌است.

ایران یکی از کشورهایی است که دارای ذخایر قابل توجهی از معدن طلا است. معدن طلا در ایران در مناطق مختلف کشور وجود دارد و به صورت صنعتی و غیرصنعتی استخراج می‌شود.

بعضی از مناطق مهم استخراج طلا در ایران عبارتند از:
1. معدن طلا سوزنگان در استان خراسان رضوی
2. معدن طلا چادرملو در استان زنجان
3. معدن طلا میدوک در استان آذربایجان غربی
4. معدن طلا ملایر در استان همدان
5. معدن طلا قلعه‌زرد در استان کرمانشاه
6. معدن طلا قره‌زیارت در استان آذربایجان شرقی

استخراج طلا در ایران توسط شرکت‌ها و سازمان‌های معدنی انجام می‌شود و تحت نظارت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران (GSI) و سازمان صنعت، معدن و تجارت ایران قرار دارد. ایران همچنین قوانین و مقررات مربوط به استخراج و فروش طلا را دارد که توسط سازمان‌های مربوطه نظارت می‌شود.

معدن طلا در ایران به عنوان یک منبع مهم درآمدزایی و صادرات برای کشور محسوب می‌شود. همچنین، ایران دارای صنعت طلاسازی و تولید طلا به صورت طلافروشی و طلافروشی است.

منبع: دنیای اقتصاد
  • مریم ارسالی در

    با سلام خبر خوب برای دزدان وغارتگران واختلاسگران بزرگ کشورمان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها