|
کدخبر: 299917

بزرگترین فرونشست ایران / ترک ۷۶ کیلومتری از کاشان تا قم

اخیراً ویدئویی از یک ترک بزرگ به‌طول ۷۶ کیلومتر از نزدیکی طاهرآباد کاشان تا نزدیکی شهر قم منتشر شده که حاکی از رقم خوردن بزرگترین فرونشست ایران است.

حوادث بزرگترین فرونشست ایران / ترک ۷۶ کیلومتری از کاشان تا قم

درحال‌حاضر طبق ویدئو منتشر شده به نظر بزرگترین فرونشست ایران در شهر کاشان رقم خورده است. محل ایجاد این ترک از نزدیکی طاهرآباد شروع شده، پس از ۷۶ کیلومتر به نزدیکی شهر قم می‌رسد. این ترک عظیم به وضوح بیانگر تخلیه آب‌های زیرزمینی بوده، که در مسیر خود تاسیسات راه‌سازی و حتی احتمالاً تاسیسات مربوط به برق و آب و گاز را نیز تهدید خواهد کرد.

هم‌اکنون شهر کاشان در شرایط تنش آبی به‌سر می‌برد و در صورتی که مدیریت بحران آب انجام نشود، کاشان و شهرهای کوچک اطرافش مشکلات فراوانی را تجربه خواهند مرد. بااین‌حال بدترین قسمت این ماجرا آنجایی رقم خواهد خورد که این فرونشست عظیم زیر شهر کاشان هم رخ داده باشد و کسی هم فعلاً از آن مطلع نشود.

به‌نظر یکی از علل مهم ایجاد چنین ترک بزرگی، برداشت بی‌رویه آب از سفره‌های زیرزمینی است. درواقع کشاورزی بزرگترین دلیل بروز بزرگترین فرونشست ایران به‌شمار می‌آید. اما کشاورزان منطقه همچنان طالبی و هندوانه که از جمله آب‌‌برترین محصولات کشاورزی هستند را می‌کارند.

این در حالی است که در مسیر این ترک عظیم یک جاده در دست احداث کمربندی میان طاهرآباد و کاشان و چندین جاده خاکی روستایی که بیشتر محل تردد کشاورزان است وجود دارد. شواهد حاکی از آن است که به صورت نه چندان آشکار، این شکاف بزرگ روی جاده‌ها و کانال‌های آب تاثیر گذاشته است.

 

منبع: عصر ایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها