|
کدخبر: 317333

بانک مرکزی / تورم سال آینده / دولت

پیش بینی جدید درباره تورم سال آینده / چشم انداز اقتصاد را ببینید

رییس‌کل سابق بانک مرکزی اعلام کرده است که ما هیچ نشانه‌ای در اختیار نداریم که بتوانیم پیش‌بینی کنیم تورم در سال آینده کاهش خواهد یافت. این بیانیه نشان می‌دهد که او اعتقادی به وجود شرایط و عوامل قطعی که به کاهش تورم در آینده منجر می‌شوند، ندارد. به عبارت دیگر، او بیان می‌کند که امکان پیش‌بینی کامل و قطعی اینکه آیا تورم کاهش خواهد یافت یا افزایش خواهد یافت، وجود ندارد.

اقتصاد پیش بینی جدید درباره تورم سال آینده / چشم انداز اقتصاد را ببینید

ولی‌الله سیف، در پاسخ به این پرسش که آیا دولت مدعی است نرخ تورم در سال آینده مهار خواهد شد، اظهار داشت که او هیچ سیگنالی از بودجه دریافت نمی‌کند که نشان دهنده مهار کردن تورم در آینده باشد. او بیان کرد که با توجه به محدودیت درآمدها از یک سو و افزایش هزینه‌ها از سوی دیگر که باعث افزایش کسری بودجه می‌شود، نمی‌توان انتظار داشت تورم قابل کاهش باشد.

ولی‌الله سیف به این معنا اشاره کرد که وی درک می‌کند محدودیت‌های مالی و اقتصادی می‌توانند تأثیرات منفی بر نرخ تورم داشته باشند و دولت قادر به کاهش قابل توجهی در تورم نیست.

وی افزود: در بودجه سال آینده افزایش ۵۰ درصدی مالیات دیده شده است. حال سوال اینجاست که چگونه ممکن است درآمدهای مالیاتی در شرایطی که اقتصاد با رکود و عدم تحرک روبروست، افزایش یابد؟ از چه بخشی و چه فعالیت اقتصادی قرار است مالیات گرفته شود؟ آیا ممکن است مودیان مالیاتی را مجبور کنیم مالیات بیشتری بدهند؟ آیا چنین اقدامی منجر به ایجاد رکود بیشتر نخواهد شد؟

رییس‌کل اسبق بانک مرکزی تصریح کرد: درست است که در زمان پیشنهاد لایحه بودجه و تصویب آن در مجلس تعادل لازم در ظاهر بین درآمد و هزینه وجود دارد ولی معمولا درآمدها به نحوی پیش‌بینی می‌شوند که قابل تحقق نیستند.

سیف خاطرنشان کرد: وقتی قابل تحقق نباشند، در عمل کسری بودجه ایجاد می‌شود و این کسری مجددا به سمت نظام بانکی سرازیر می‌شود و باز رشد نقدینگی و تورم بیشتر ایجاد می‌کند. لذا افقی که بتواند به ما نشان بدهد سال آینده تورم رو به کاهش خواهد بود، وجود ندارد.

تورم در اثر چیست؟

تورم عموماً به افزایش پایدار و مداوم قیمت‌ها در اقتصاد یک کشور اشاره دارد. این افزایش قیمت‌ها به معنای کاهش ارزش پول ملی (قدرت خرید پول) است. تورم ممکن است ناشی از چندین عامل باشد، از جمله:

افزایش عرضه پول: وقتی که مقدار پول در جریان اقتصاد افزایش می‌یابد و نسبت به تقاضا بیشتر است، این می‌تواند به افزایش تورم منجر شود. عواملی مانند چاپ پول توسط بانک مرکزی، کاهش نرخ بهره‌برداری یا افزایش وام‌دهی ممکن است موجب افزایش عرضه پول شوند.

 رشد اقتصادی: اگر نرخ رشد اقتصادی بیشتر از توان زیرساخت‌ها و تولیدی کشور باشد، تقاضا برای کالاها و خدمات افزایش می‌یابد و قیمت‌ها نیز افزایش خواهند یافت.

 افزایش هزینه‌ها: افزایش هزینه‌های تولید، شامل مواد اولیه، نیروی کار و اجاره مکان، می‌تواند به افزایش قیمت‌ها از طریق انتقال هزینه به مصرف‌کنندگان منجر شود.

نوسانات نرخ ارز: اگر نرخ ارز یک کشور نسبت به ارزهای خارجی کاهش یابد، قیمت واردات افزایش می‌یابد و این می‌تواند به افزایش تورم درونی منجر شود.

تورم می‌تواند تأثیرات منفی روی اقتصاد و جامعه داشته باشد، از جمله کاهش قدرت خرید مردم، کاهش سرمایه‌گذاری، افزایش هزینه‌های اقتصادی و نارضایتی اجتماعی. به طور کلی، کنترل تورم یکی از چالش‌های مهم برای سیاستمداران و بانک‌های مرکزی در سراسر جهان است.

بودجه دولت چطور تعیین می شود؟

تعیین بودجه دولت یک فرآیند پیچیده است که عموماً در قالب یک فرآیند سالانه انجام می‌شود. در این فرآیند، دولت برنامه‌ها، پروژه‌ها و هزینه‌های مختلف خود را برای سال آینده مشخص می‌کند و درآمدها و منابع مالی لازم برای پشتیبانی از آنها را تخصیص می‌دهد. در زیر، مراحل کلی تعیین بودجه دولت را توضیح می‌دهم:

تهیه طرح برنامه‌ریزی: در این مرحله، دولت برنامه‌ها و اهداف خود را برای سال آینده تعیین می‌کند. این برنامه‌ها می‌توانند شامل بخش‌های مختلفی از اقتصاد و جامعه مانند بهداشت، آموزش، حمل و نقل، امنیت و زیرساخت‌ها باشند.

 تخمین درآمدها: دولت برآوردی از درآمدهای ممکن خود، از جمله مالیات‌ها، عواید از منابع طبیعی، درآمد از راهکارهای مالی دیگر و دریافت وام‌ها را تهیه می‌کند.

تخصیص منابع: در این مرحله، دولت تصمیم می‌گیرد که منابع مالی را به کدام بخش‌ها و برنامه‌ها اختصاص دهد. به طور معمول، بودجه دولت شامل بخش‌های مختلفی از جامعه مانند بهداشت، آموزش، امنیت، زیرساخت‌ها، برنامه‌های اجتماعی و اقتصادی است.

بررسی و تصویب: پس از تهیه اولیه بودجه، آن به عنوان طرحی ارائه می‌شود که توسط مجامع قانون‌گذاری مانند پارلمان یا کنگره بررسی و تصویب می‌شود. در این مرحله، تغییرات و اصلاحات ممکن است اعمال شود.

اجرا و پایش: پس از تصویب بودجه، دولت واجدین شرایط را برای اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های مشخص شده در بودجه بازنگری و پایش می‌کند. این شامل کنترل هزینه‌ها، جمع‌آوری درآمدها و بررسی پیشرفت برنامه‌ها است.

بودجه دولت به عنوان یک ابزار مالی و سیاستی، تأثیر قابل توجهی بر اقتصاد، جامعه و زندگی افراد دارد. تعیین درست و متعادل بودجه،می‌تواند کمک کننده در تحقق اهداف دولت و توسعه پایدار باشد.

منبع: خبر آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها