|
کدخبر: 317118 سارا سمیع شمس

گزارش اختصاصی گسترش نیوز از بورس؛

حرکت بورس به سمت دیجیتالی شدن / تامین مالی و تعامل در بازار سرعت می گیرد

نشست خبری محمود گودرزی مدیرعامل بورس تهران با اهالی رسانه در ساختمان بورس برگزار شد و در این نشست به سوالات خبرنگاران پیرامون بورس تهران پاسخ داده شد.

اقتصاد حرکت بورس به سمت دیجیتالی شدن / تامین مالی و تعامل در بازار سرعت می گیرد

محمود گودرزی مدیرعامل بورس تهران در ابتدای نشست خبری با تبریک ولادت حضرت فاطمه (س) و روز مادر، درباره آخرین وضعیت بورس تهران گفت: نگاهی که در بورس تهران داشتیم، بنا به شرایطی که حاکم بود تصمیم گرفتیم صرف نگاه به داخل کنیم.

محمود-گودرزی

وی افزود: آنچه که برای ما خیلی مهم بود تمرکز بر ۲ حوزه بود، یکی تامین مالی و دیگری دیجیتالی کردن بورس تهران تا بتوانیم به صورت کارا به اهداف مورد نظرمان برسیم. در سال جاری اقدامات خوبی را داشتیم و امیدوار هستیم سال آینده را با یک اصلاح و حضور پر رنگ تر در زمینه تامین مالی، قدم در جهت رفع موانع برداریم.

گودرزی در پاسخ به سوال خبرنگار درباره هلدینگ های تازه وارد به بورس گفت: شاید این سوال مطرح شود که چرا عرضه اولیه در بورس کم است، اما رویکرد عرضه در بورس تهران متفاوت است. در یک سال گذشته شرکت های متوسط هم اجازه ورود به بورس را پیدا کردند. ما تا پایان سال ورود شستا به بورس را خواهیم داشت، این شرکت چندین چندین همت سرمایه وارد بورس خواهد کرد و این شرکت چندین زیر مجموعه دارد و جزء موارد سنگین برای بورس خواهد بود.

مدیرعامل بورس تهران  در مورد سایت tse شاره کرد: در سال گذشته یک سری نرم افزارها خریداری شد برای اینکه پروژه ها در بورس تهران مدیریت شود. سایت بورس تهران باید تعاملی باشد و سعی ما این بود که این اتفاق بی افتد. یک اتفاقی در سایت بورس تهران افتاده و آن ارتباط مستقیم بورس با فعالین بازار و همچنین ناظر در حال انجام است. در سایت بورس تهران دنبال این هستیم تمام سامانه ها تحت پوشش این سایت قرار بگیرد و اگر توجه کنید می بینید که خیلی متفاوت با سال گذشته شده است.

نشست-خبری

گودرزی در ادامه درباره صندوق پوشش ریسک گفت: بحث مربوط به ایجاد صندوق پوشش ریسک توسط نهادهای مالی ارائه شده است. سازمان بورس باید دستور فعال شدن آن را بدهد. صندوق های پوشش ریسک، اولین چیزی که برایش مهم است، دسترسی داشتن مردم به این صندوق است. مدیران این صندوق ها بیشتر در بازار ابزارهای نوین قرار است فعالیت داشته باشند. بورس تهران طبق رسالت همیشگی خود، دنبال راه اندازی صندوق پوشش ریسک است وامیدواریم مجوز آن اعلام شود.

مدیرعامل بورس تهران افزود: بورس تهران در سرتاسر ایران املاک دارد. ۲۲ ملک منطقه ای داریم اما بزرگ ترین ثروت بورس همین ساختمان بورس تهران است. ما از شفافیت دارایی های بورس استقبال می کنیم اما ساختمان بورس همچنان مشکل پایان کار دارد. بنابراین تجدید ارزیابی بورس تهران به دلیل مشکل پایان کار بورس تهران معلق مانده است.

وی افزود: ۳ مجموعه برای تامین مالی به بورس تهران مراجعه کردند. طبق دستورالعمل پروژه ای که ۲۰ درصد پیشرفت داشته باشد، می تواند تامین مالی انجام دهد. اما بورس به گزارش شرکت های تامین مالی اکتفا نکرده است و باید شرکت های رتبه بندی ارزیابی دقیق تر انجام دهد. بعد از آن طبق گزارش ها سطح ریسک سنجیده می شود. در نهایت گزارش به تامین سرمایه رسیده و طبق آن تصمیم گیری انجام می شود.

گودرزی اظهار داشت: یک دغدغه درست درباره ری برندینگ وجود دارد. متاسفانه هنوز هم بورس تهران را با سازمان بورس اشتباه می گیرند. طی دو سال آینده، تصمیم داریم تالارهای منطقه ای به این شکل فعالیت نکنند. امیدواریم بتوانیم در یکی دو تا از استان ها مراکز مالی تشکیل شود. اتفاق بعدی این است که سال اینده همراه نمیاشگاه کیش اینوکس بتواند اجلاس برگزار کند و بتواند از ظرفیت ها استفاده کند. امیدار هستیم با همزانی در تغییر و تحول دیجیتالی بورس تهران نیز تحول پیدا کند.

وی ادامه داد: باید نمادهای پر مبادله به بازار قراردادهای اتی اضافه شود اما فعلا از حجم مبادلات راضی نیستم اما امیدواریم تعداد نمادها تا پایان سال به ۲۰ نماد افزایش پیدا کند.

مدیرعامل بورس تهران خاطرنشان کرد: مردم ما حدود ۶۰ مبلیون کد بورسی دارند اما بخش عمده ای از این کدها فعال نیستند و به واسطه سهام عدالت کد بورسی داده شده است. در خیلی از بورس های دنیا سرمایه گذاری به صورت غیر مستقیم است و در کشور ما نیز با استفاده از ابزارهای مالی می توان به این سمت حرکت کرد. از منظر دسترسی به صندوق های قابل معامله در بورس، وجود ۶۰ میلیون کد بورسی اتفاق مبارکی است.

گودرزی در ادامه گفت: زمانی که بازار سرمایه گذاری حرفه ای طراحی شد، صندوق های خصوصی نیز در نظر گرفته شد. رویکرد ما این است با راه اندازی صندوق pe تامین مالی شرکت ها را پیش ببریم. در سفرهای استانی، شناسایی کلیه شرکت هایی که چه در حوزه دانش بنیان فعال هستند و چه تولید انجام می شود، تا مشکل  این شرکت ها حل شود.

گودرزی در ادامه گفت: زمانی که بازار سرمایه گذاری حرفه ای طراحی شد، صندوق های خصوصی نیز در نظر گرفته شد. رویکرد ما این است با راه اندازی صندوق pe تامین مالی شرکت ها را پیش ببریم. در سفرهای استانی، شناسایی کلیه شرکت هایی که چه در حوزه دانش بنیان فعال هستند و چه تولید انجام می شود، تا مشکل  این شرکت ها حل شود. بنابراین صندوق های pe شرکت هایی که پتانسیل جذب شدن را دارد را اضافه خواهد کرد.

مدیرعامل بورس تهران خاطرنشان کرد: بورس تهران درگیر شرکت های بیس است‌. ورود شرکت های دانش بنیان به بورس می تواند از میزان نوسانات بازار کم کند. با کمک سازمان بورس و اوراق بهادار و وزارت اقتصاد امیدواریم شاهد ورود شرکت های دانش بنیان به بورس باشیم. براساس استانداردهایی که وجود دارد، شرکت ها درخواست می دهند و در صورت تایید، پذیرش می شوند.

گودرزی درباره تاثیر بودجه بر بورس گفت: با افزایش جنبه مالیاتی، بازار سرمایه شاید با رقابتی تر شدن مواجه شود. حکمرانی اقتصاد کشور امیدواریم در جهت شفاف تر شدن قدم بردارد و امیدوار هستیم با ورود برخی قوانین، اعتماد مردم به بورس برگردد.

وی افزود: یک تمرکز ویژه باید داشته باشیم بر قراردادهای آتی و مورد دیگر امیدواریم بتوانیم فروش استقراضی را برای سال آینده داشته باشیم. نکته ای که وجود دارد این است که در بورس تهران هنوز نتیجه دلخواه را نگرفتیم. در مورد حاکیمت شرکتی نیز ۲ اتفاق را شاهد هستیم، قرار است پرسشنامه توسط حسابرسان معتمد پاسخ داده شود. سازمان بودس قرار است ضوابط را توسط حاکمیت شرکتی ابلاغ کند و امتیاز شرکت ها به صورت شفاف اعلام شود.

مدیرعامل بورس تهران خاطرنشان کرد: در مورد بسته بودن نمادها و ابطال برخی نمادها، یک رویه وجود دارد. زمانیکه معاملات انجام می شود ک ابهامی برای فعالان وجود دارد، کارشناسان بررسی می کنند که کشف قیمت منطقی است یا جریان سازی انجام می شود. ما هیچ کد معاملاتی رو بیشتر از ۵ روز بسته نمی کنیم و کارگزار می تواند بعد این مدت آن کد معاملاتی را باز کند. هیچ تعهدی هم در این زمینه انجام نمی شود.

وی افزود: در مورد ماینرها هئیت مدیره قبلی بورس شکایت کرد و این ابزار فعلا به صورت ضبط حفظ است و بیت کوین های کشف شده فعلا در بورس تهران محفوظ است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها