|
کدخبر: 295348 سارا سمیع شمس

گفتگوی گسترش نیوز با مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس؛

این اقدام برای سهامداران سجامی الزامی شد!

روشن قلب؛ مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس گفت: استفاده از حق تقدم به صورت الکترونیکی برای کلیه شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان و سهامداران سجامی شده الزامی است و روش قبلی (ارسال پستی) برای سهامداران سجامی متوقف شده است.

اقتصاد این اقدام برای سهامداران سجامی الزامی شد!

در روزهای اخیر سازمان بورس از عملیاتی شدن یک دستورالعمل درباره انتشار حق تقدم به صورت الکترونیکی خبر داد. قرار بر این شده است که تمام شرکت‌های متقاضی افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات، برای استفاده از حق تقدم توسط سهامداران سهامی از روشی کاملا الکترونیکی و توسط سامانه بهره‌مند شوند.

بر همین اساس، نخستین پذیره‌نویسی الکترونیکی حق تقدم در بازار سرمایه روز گذشته آغاز شد. شرکت «معدنی و صنعتی گل گهر» نخستین ناشری است که از این زیرساخت برای افزایش سرمایه خود استفاده کرده است. بنابراین از این پس کلیه مراحل در زمینه ارسال پستی برگه‌های حق تقدم توسط شرکت به سهامداران و ارسال پستی مدارک توسط سهامداران به شرکت حذف شده و همه فرآیندها به همراه واریز وجوه مورد نیاز برای افزایش سرمایه و یا تائید استفاده از مطالبات توسط سهامداران با استفاده از سامانه مذکور انجام خواهد شد.

از این رو خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با وحید روشن قلب مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس به بررسی ابهامات موجود در این روش پرداخته است که در ادامه این مطلب می‌خوانیم.

وحید-روشن قلب

استفاده از حق تقدم به صورت الکترونیکی برای کلیه شرکت‌ها و سهامداران سجامی الزامی است

وحید روشن قلب مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس در پاسخ به این سوال که پیش نیازهای لازم برای اجرایی شدن گسترده حق تقدم به صورت الکترونیکی چیست و آیا زیر ساخت‌های لازم جوابگو است یا خیر به گسترش نیوز گفت: پیش نیاز لازم برای اجرایی شدن دستور العمل سجامی شدن اکثر سهامداران بود که در حال حاضر محقق شده و بیش از ۹۰ درصد سهامداران سجامی شده اند.

مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس درباره چگونگی روند همکاری شرکت‌ها و سهامداران در خصوص حق تقدم به صورت الکترونیکی تاکید کرد: استفاده از حق تقدم به صورت الکترونیکی برای کلیه شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان و سهامداران سجامی شده الزامی است و روش قبلی (ارسال پستی) برای سهامداران سجامی متوقف شده است. سهامداران غیر سجامی فعلا می‌بایست از طریق ارسال پستی اطلاعات و مراجعه به بانک اقدام کنند.

اجرای حق تقدم به صورت الکترونیکی با توجه به وضع اینترنت در کشور

روشن قلب درباره چالش‌هایی نظیر وجود اختلال یا خلل در خصوص اینترنت سراسری کشور و ارتباط مستقیم آن با طرح حق تقدم به صورت الکترونیکی خاطرنشان کرد: سامانه مذکور توسط شرکت سپرده‌گذاری ایجاد شده و پاسخ به این سوال بهتر است توسط این شرکت داده شود ولی محدودیت‌های اینترنتی با توجه به ایجاد سامانه توسط سپرده‌گذاری و تجربیات مشابه، نباید اساسی باشد.

ارسال نظر