|
کدخبر: 317080

قیمت طلا / قیمت سکه / بازار طلا

قیمت سکه ریخت! / بازار طلا به هم می ریزد؟

قیمت سکه امامی در معاملات پشت خطی سه‌شنبه شب با یک کاهش قیمت به ۲۵۰ هزار تومان ارزان شد و به مبلغ ۲۹ میلیون تومان در کانال قیمتی بازگشت.

اقتصاد قیمت سکه ریخت! / بازار طلا به هم می ریزد؟

قیمت سکه امامی در معاملات نقدی روز سه‌شنبه به دلیل افزایش شارپی قیمت اونس طلا به سطح ۲۰۷۸ دلار، افزایش قیمت یافت و به محدوده ۳۰ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان رسید. اما در معاملات پشت خطی سه‌شنبه شب، قیمت سکه امامی تغییر جهت داد و از سرعت صعودی خود کاسته شد.

در همین زمینه نرخ طلا شب گذشته ریزش کرد و تا ۲۰۵۸ دلار پایین‌ آمد و بامداد امروز قیمت اونس طلا با ۲۰۶۴ دلار به فروش رسید که در مقایسه با صبح دیروز ۱۴ دلار عقب نشینی کرده بود.

بررسی ها نشان می دهد همزمان با کاهش قیمت طلا، خریداران سکه امامی هم در معاملات پشت خطی سه شنبه شباز بازار خارج شدند و فلز گران بهای داخلی  کانال ۳۰ میلیون تومان را از دست داد. آنطور که برخی از معامله گران شب گذشته مدعی بودند قیمت سکه امامی با ۲۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان بسته شد که نسبت به عصر سه شنبه ۲۵۰ هزار تومان ارزان شده بود. 

 سکه بازان امروز با افزایش قیمت طلای جهانی سورپرایز شدند. قیمت دلار هم مانند روزهای گذشته نوسان قابل توجهی را ثبت نکرد.

برخی از سکه بازان شب گذشته پیش بینی کردند که قیمت سکه امامی در بازار امروز چهارشنبه ۱۳ دی ماه احتمالا نزولی خواهد شد.تکنیکالیست ها می گویند سکه امامی به سقف کانال نزولی خود قرار دارد و مقاومت ۲۹ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان مقاومت سقف کانال است.از سوی دیگر محدوده ۲۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیز نزدیک‌ترین حمایت سکه امامی است که با حمایت خط تنکانسن وجه همانندی دارد

ترس طلا فروشان از پرداخت مالیات

نکته درخور توجه اینکه در صنف طلا و جواهر، مانند اکثر اصناف، ابتدا قرار بود فقط واحدهایی که سالانه بالای ۱۸۰ میلیارد ریال فروش دارند، برای ثبت‌نام در این سامانه اقدام کنند اما تقریبا دو شب به پایان فرصت مانده، اعلام شد که همه کسبه صنف طلا و جواهر با هر میزان فروش و تراکنش موظف به ثبت‌نام هستند.

وزارت صمت مشکلات و معضلات پیش‌روی اجرای این دستور‌العمل را بررسی نکرده و با فعالان این صنف نیز مشورت نکرده است؛ به‌همین‌دلیل اصرار زیاد بر اجرای هرچه سریع‌تر این قانون احتمالا ضربه بزرگی بر پیکره صنعت طلا و جواهر خواهد زد.

قریب به ۱۰ سال پیش اجرای نادرست مالیات بر ارزش افزوده (مالیات بر اصل فلز طلا) آسیب شدیدی بر صنعت طلا و رونق آن وارد کرد و رکود نسبتا سختی را موجب شد که در پی آن بسیاری از تولیدکنندگان و سرمایه‌داران این صنف از بازار خارج شدند و سرمایه‌های خود را از کشور خارج کردند. به اشتغال این صنف نیز ضربه سختی وارد شد؛ هرچند در‌نهایت این قانون نادرست اصلاح شد و در‌حال‌حاضر طبق ماهیت مالیات بر ارزش افزوده، فقط از اجرت و سود، این مالیات اخذ می‌شود. حال به نظر می‌رسد همان داستان به شکلی دیگر در حال تکرارشدن است؛ تصمیماتی غیرکارشناسی و بدون مشورت با پیش‌کسوتان صنف طلا و جواهر قطعا مشکلات عدیده دیگری در پی خواهد داشت.

وجود دستگاه‌های متعدد تصمیم‌گیر دولتی در این زمینه باعث جزیره‌ای کارکردن و تقابل این تصمیمات می‌شود؛ به‌ویژه در این زمینه تعدد سامانه‌های تکلیفی برای صنف طلا و جواهر مشکل بزرگی است؛ زیرا واحدهای فعال در این صنف باید علاوه بر ثبت‌نام در دو سامانه مجزا، در هر دو سامانه فعال بوده و از طریق سیستم عامل‌های مربوطه همه خرید و فروش‌های روزانه را ثبت کنند که در عمل انجام هر‌روزه این کار بسیار مشکل است.

ذکر این نکته ضروری است که فعالیت در صنف طلا و جواهر عموما موروثی است و این شغل از پدر به پسر منتقل می‌شود. نسبت بزرگی از فعالان این صنف در سراسر کشور در‌حال‌حاضر به‌صورت سنتی و با دفاتر عادی حسابداری فعالیت می‌کنند و حتی توانایی کارکردن با کامپیوتر را هم ندارند، چه برسد به اینکه هر‌روز در دو سامانه مجزا به ثبت معاملات و صدور فاکتور الکترونیکی بپردازند. ضمنا با توجه به وضعیت کاملا آشفته زیرساخت‌های اینترنت کشور و قطعی مکرر، قطعا به‌سادگی نمی‌توان از دو سامانه اینترنتی سریع و به‌موقع استفاده کرد و فاکتور برای مشتری صادر کرد.

نکته بسیار حساس و مهم دیگر امنیت داده‌هاست. طبق این قانون واحدهای صنفی باید تمام دارایی طلای خود را با جزئیات کامل به تعداد و وزن دقیق در سامانه ثبت کنند. چه ضمانتی وجود دارد که اطلاعات محرمانه شخصی افراد به‌راحتی با هک‌شدن لو نرود و باعث سوءاستفاده‌ها و باج‌گیری‌ها و معضلات عدیده بعدی نشود؛ به‌ویژه اینکه در یکی، دو سال اخیر تعداد زیادی از اطلاعات نهادها و بانک‌های مختلف به همین شکل هک شد و حتی در دسترس عموم قرار گرفت.

با نگاهی سطحی به طراحی این سامانه مشخص می‌شود که طراحان این سامانه کمترین اطلاعی از فرایند مبادلات در این صنف نداشته‌اند و با فعالان و پیش‌کسوتان صنف طلا و جواهر مشورتی نیز نکرده‌اند. معاملات درون این صنف عموما با طلا انجام می‌شود؛ یعنی همه معاملات بین تولیدکننده، بنکدار و فروشنده (ویترین‌دار) بر طبق وزن طلاست. در انجام معاملات طرفین به وزن طلا بدهکار یا بستانکار می‌شوند، نه به ریال؛ درصورتی‌که در سامانه اصلا این موضوع دیده نشده و تمام معاملات باید به ریال محاسبه و ثبت شود.

با اجرای این قانون به این شکل خام و پر از ایراد، اهداف درست و مهمی که قانون‌گذار در پی آن بوده، حاصل نخواهد شد. به طور مثال با این شکل اجرا، قطعا هدف شفاف‌سازی مالی اتفاق نخواهد افتاد. تجربه ثابت کرده که قوانینی از این دست و با اجرای به این شکل نه‌تنها باعث شیشه‌ای‌شدن وضعیت بازار و شفاف‌سازی نخواهد شد؛ بلکه در وهله اول باعث ایجاد بازارهای غیررسمی و معاملات قاچاق و زیرزمینی شده و خروج غیرمنتظره سرمایه و طلا از کشور را در پی خواهد داشت. به‌علاوه ممکن است روند معکوسی نیز اتفاق بیفتد؛ به‌این‌صورت که در پی فشار اولیه ثبت‌نام و اجرای الزام‌آور قانون، بخشی از طلای قاچاق وارد سیستم شده و به‌صورت قانونی ثبت شود.

باید توجه داشت که بخش بزرگی از صاحبان طلا در سطح کشور طلای خود را به‌عنوان سرمایه به طلاسازان و ویترین‌داران داده و با توافق دو طرف درصدی از سود را دریافت می‌کنند که با اجرای این قانون به شکل فعلی قطعا این افراد سرمایه خود را از این صنف خارج کرده و به بازار‌های واسطه‌ای موازی مثل ارز منتقل می‌کنند که باعث نوسانات شدید ارز خواهد شد. به‌این‌ترتیب اجرای این قانون ضربه شدیدی به تولیدکنندگان صنعت طلا و جواهر وارد خواهد آورد و علاوه بر کاهش معنادار تولید باعث بی‌کاری تعداد زیادی از کارگران شاغل در این صنعت خواهد شد.

بر طبق این قانون دریافت کد ملی از مشتری و ثبت آن در سامانه مؤدیان فعلا اختیاری است؛ اما ثبت این اطلاعات در سامانه جامع تجارت الزامی است. ثبت کد ملی مشتری به‌شدت مردم عادی را نگران کرده است. الزام به ارائه کد ملی برای خریدن طلا مطمئنا واکنش محتاطانه مردم را در پی خواهد داشت؛ به‌این‌صورت که افراد حاضر به ارائه مشخصات و کد ملی نخواهند بود و در نتیجه مشکلات دیگری مثل معاملات غیررسمی، دست دوم و... را در پی خواهد داشت.

منبع: اقتصادنیوز
  • بی سواد ارسالی در

    خاندوزی میکشه پایین - فرزین میکشه بالا ! !!!

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها