|
کدخبر: 317056

حقوق کارگران/ دستمزد کارگران/ حقوق کارگران جهان

مقایسه حقوق کارگران ایرانی با کشورهای دیگر جهان +اینفوگرافی

ایران در ۱۳ کشور جهان که کارگران در آنها از حقوق ماهانه پایینی برخوردارند، در جایگاه هشتم قرار دارد.

اقتصاد مقایسه حقوق کارگران ایرانی با کشورهای دیگر جهان +اینفوگرافی

بحث حقوق کارگران در سال ۱۴۰۳، از جمله مواردی است که، این روزها با توجه به نزدیک شدن به ماه‌های پایانی سال جاری بسیار داغ است.

دستمزد پایین کارگران و حتی در برخی موارد کارمندان در ایران همیشه یکی از پربحث‌ترین خبرها در کشور بوده است. با بالا رفتن تورم سفره‌های مردم نیز کوچک‌تر شده و بنابر برخی گزارش‌ها، حقوق کارگران ایرانی حتی از کارگران هندی و عراقی نیز پایین‌تر است.

در ادامه به میزان حقوق کارگران در سایر کشورها می‌پردازیم.

مقایسه حقوق کارگران ۱۰ کشور

به نقل از اعتماد آنلاین، بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران مطرح کرده که بر اساس آمارهای بین‌المللی، ایران جزو ده کشور آخر جهان از نظر میزان دستمزد کارگران است. ونزوئلا کمترین حقوق یعنی ماهانه ۵ دلار را به کارگران خود می‌دهد. در بین کشورهای همسایه نیز، ایران کمترین حقوق دلاری یعنی حدود ۱۴۱ دلار را می‌پردازد که نسبت به عراق، ارمنستان و آذربایجان پایین است.

حقوق-کارگر

مرکز آمار ایران نیز گزارش تازه‌ای از تحولات شاخص قیمت مصرف‌کننده منتشر کرده که مربوط به آذر ماه امسال است. این گزارش نشان می‌دهد که پس از ۵ ماه اعمال شدیدترین سیاست‌های رکودی در حوزه پولی که با عنوان «سیاست تثبیت» خوانده شده، تورم به بالای ۴۰درصد بازگشته و از طرفی تورم ماهانه رکورد ۸ ماهه خود را هم جابه‌جا کرده است.

براساس گزارش مرکز آمار، تورم نقطه‌ای در آذر ماه سال جاری با افزایش یک واحد درصدی در مقایسه با ماه قبل به ٤٠.٢ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به‌ طور میانگین، ٤٠.٢ درصد بیشتر از آذر ماه ١٤٠١ برای خرید یک «مجموعه کالاها و خدمات یکسان» هزینه کرده‌‌اند.

همچنین در آذر ماه ١٤٠٢، تورم ماهانه خانوارهای کشور برابر ٢.٩درصد بوده که بیشترین مقدار از اردیبهشت ماه سال جاری است. تورم ماهانه برای گروه‌های عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات»، ٤.١ درصد و برای گروه عمده «کالاهای غیرخوراکی و خدمات»، ٢.٣درصد بوده است.

از شواهد آماری پیداست که علت افزایش تورم ماهانه و نقطه‌ای، بالا رفتن تورم اقلام خوراکی، آشامیدنی و دخانیات بوده است. تورم ماهانه خوراکی‌ها در آذر ماه از ۴ درصد عبور کرده و در واقع بیش از کل تورم عمومی بوده است. ضمن اینکه تورم میانگین این بخش نیز از ۵۰ درصد فراتر بوده است.

بخش عمده‌ای از تورم خوراکی‌ها در دو گروه محصولات پروتئینی و میوه و سبزیجات رخ داده؛ تورم ماهانه گروه سبزیجات تازه در پایان پاییز امسال بیش از ۱۴درصد بوده، ضمن اینکه میوه و خشکبار نیز در یک ماهه آذر نسبت به آبان بیش از ۸ درصد رشد داشته است. تورم محصولات پروتئینی نیز در یک ماه رشد بالایی را تجربه کرده، اما نکته نگران‌کننده، رشد عجیب و غریب تورم سالانه گروه‌های پروتئینی در یک سال اخیر بوده است.

 

منبع: اعتماد
  • محمد ارسالی در

    نمیشه امثال آقای رئیسی و روحانی در حوزه علمیه فعالیت کنند تا یک کاربلد در حوزه کشورداری مشغول بکار شود ، این شیوه حکمرانی، بیشتر شبیه تنبیه کردن مردم انقلابی است ،ملتی که سال ۵۷ انقلاب کرد و هشت سال در مقابل دشمن ایستاد . این سزای مردم نیست !

  • ناشناس ارسالی در

    تورم وگرانی وقیمت سرسام آور مایحتاج زندگی واجاره نشینی با این حقوق هاکفاف زندگی رانمیدهد به علاوه کارگاه‌ها وتولیدی ها وکارخانه ها پرشده از کارگرافغانی

  • عبدالعلی ارسالی در

    سلام در ایران تنها مشکل اینجاست که ۹۰درص د پول و درآمد خزانه بدون رضایت ملت و نظا رت قانون‌ توسط حاکمیت به هر جای دنیا وهر کاری که با سیاست همسو آنها عمل می کند خ رج میشه یعنی مردم اصلا بقول میر سلیم نظر و رضایتشان هیج ارزش ندارد ثروتمندترین ک شور جهان از نظر درآمد نجومی ایران ولی در دمند و تنگدستی بینوای روزگار سپری می کنن د اصلا هم به هر شکل اعتراض کنند به خاک خ ون کشیده می شود جه فرد جه عموم ولی بیا ح اکمان در زبان تکریم به دست شلاق فقر و تن گدستی بینوایی....

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها