|
کدخبر: 316684 سهیل مافی

گفت‌و‌گوی گسترش نیوز با عضو کمیسیون عمران مجلس؛

افزایش وام مسکن قطعی شد / مخالفت مجلس با رشد قیمت خانه

یوسفی بیان کرد: در طرح دو فوریتی اجاره بها و جهت حمایت از مستاجران، افزایش وام ودیعه مسکن به ۲۰۰ ، ۱۵۰ و ۱۰۰ میلیون را برای پایتخت نشینان و روستاییان درنظر گرفتیم. خوشبختانه اشکالات مربوط به این لایحه نیز رفع شد و ما طرح مذکور را برای شورای نگهبان ارسال کردیم.

اقتصاد افزایش وام مسکن قطعی شد / مخالفت مجلس با رشد قیمت خانه

اخذ مالیات از مستاجران می‌تواند منجر به افزایش هزینه‌های مسکن شود، به همین دلیل ممکن است بیشترین تأثیر را روی مستاجران داشته باشد. هر چند این اقدام می‌تواند منابع مالی لازم برای بهبود بازار مسکن فراهم کند؛ اما نیاز به یک بررسی دقیق و تعادل‌یافته دارد تا تأثیرات جانبی آن بر بازار و زندگی مردم مورد بررسی قرار گیرد.

افزایش وام‌های مسکن می‌تواند برای متقاضیان اهمیت زیادی داشته باشد. با افزایش مبالغ وام‌ها، افرادی که توانایی خرید یا اجاره مسکن مورد نظر را ندارند، می‌توانند بهتر به دنبال خرید یا اجاره مسکن شوند. این کار می‌تواند باعث تقویت بازار مسکن و افزایش فعالیت‌های اقتصادی در این زمینه شود. همچنین، افزایش وام‌های مسکن می‌تواند به تحقق هدف‌های اجتماعی مانند کاهش بی‌خانمانی و بهبود شرایط زندگی افراد کم درآمد کمک کند.

دولت می‌تواند نقش مهمی در افزایش تسهیلات مسکنی ایفا کند. این امر شامل اقداماتی مانند ارائه تسهیلات مالی با نرخ‌های کم به نیازمندان، تنظیم قوانین و مقرراتی برای تسهیل در اخذ وام مسکن، و همچنین ایجاد برنامه‌ها و پروژه‌های مسکن اجتماعی است.

علاوه بر این، دولت می‌تواند از طریق ارائه تسهیلات مالی به بانک‌ها یا مؤسسات مالی، ایجاد شرایط مطمئن‌تری برای اعطای وام‌های مسکن فراهم کند. همچنین، ایجاد تسهیلات مالیاتی و حمایت‌های مالی دولتی نیز می‌تواند تشویق کننده برای افراد و شرکت‌ها به سرمایه‌گذاری در زمینه مسکن باشد.

به طور کلی، توسعه‌یافته کردن بازار تسهیلات مسکنی از طریق اقدامات دولتی می‌تواند امکان دسترسی بیشتر به مسکن، حمایت از بازار مسکن و رونق اقتصادی را به همراه داشته باشد.

گسترش نیوز برای بررسی ایرادات لایحه بودجه ۱۴۰۳ در حوزه مسکن و همچنین در خصوص افزایش وام ودیعه مسکن، گفت و گویی با مجتبی یوسفی، نماینده مجلس انجام دادیم که در ادامه می خوانید.

مجتبی-یوسفی1

اقدام شورای پول و اعتبار را به فال نیک می‌گیرم

مجتبی یوسفی در خصوص تصمیم شورای پول و اعتبار مبنی بر افزایش ۲ برابری تسهیلات وام ودیعه مسکن گفت: در طرح دو فوریتی اجاره بها و جهت حمایت از مستاجران، افزایش وام ودیعه مسکن به ۲۰۰ ، ۱۵۰ و ۱۰۰ میلیون برای پایتخت نشینان و روستاییان را درنظر گرفتیم. خوشبختانه اشکالات مربوط به این لایحه نیز رفع شد و ما طرح مذکور را برای شورای نگهبان ارسال کردیم.

او ادامه داد: هدف غایی مجلس در این زمینه، کمک به اقشار آسیب پذیر و کم درآمد است تا بتوانند مسکن موردنظر خود را با کمترین مشکل تهیه کنند.  من اقدام شورای پول و اعتبار را در جهت افزایش میزان وام ودیعه مسکن به فال نیک می گیرم. همچنین از وزیر محترم اقتصاد و رئیس بانک مرکزی که در راه پیشبرد این طرح مهم نهایت همکاری را داشتند، کمال تشکر را دارم.

دولت قبل چالش های ما را بیشتر کرد

یوسفی ضمن تمجید از اقدامات بانک مرکزی به گسترش نیوز گفت: بانک مرکزی این مسئله را به خوبی مدیریت کرد و این نهاد در حوزه مسکن و کمک به مردم اتفاقات خوبی را رقم زد. به عنوان نمونه، موسسه نور بدون بروز تنش خاص در جامعه، به شکل کاملا حرفه‌ای و کارشناسانه در این راستا عمل کرد. در دولت قبل این قبیل امور با نهایت بی تدبیری به پیش رفت که در ادامه نیز شاهد نارضایتی های گسترده سپرده گذاران بودیم و درنتیجه چالش های گذشته مضاعف شد.

وی تصریح کرد: مدیریت جدید بانک مرکزی با همکاری مستقیم دولت موفق به حل دغدغه های سپرده گذاران شد و مجلس از این بابت خرسند است. یکی از انتقادات مردم در این باره، مسدود شدن تسهیلات خرد بود که ما ۴ هفته پیش و با حضور آقای رئیس جمهور در مجلس، آن را مطرح کردیم و نتایج مطلوبی هم حاصل شد.

وام-مستأجران

این مبالغ بسیار ناچیز است

نماینده مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وام ازدواج، وام ودیعه مسکن، وام جوانی جمعیت و فرزندآوری و وام های خرد کمتر از ۲۰۰ میلیون بسته شده بود که تصمیم شورای پول و اعتبار در این راستا قابل تمجید است.

یوسفی با اشاره به اهمیت تصمیم شورای پول و اعتبار به گسترش نیوز گفت: اعتنا به اقشار کم درآمد و متوسط برای ما اهمیت بالایی دارد و اقدام اخیر توسط این شورا یک حرکت جالب و رو به جلو محسوب می شود. البته بانک مرکزی در بحث وثایق هم قصد تعاون دارد تا پرداخت وام‌ها به مردم تسهیل شود. درهرصورت مبالغی نظیر ۲۰۰ میلیون تومان برای متقاضیان ناچیز است اما باید در خصوص پرداخت این مبالغ تسهیل گری صورت گیرد.

فرار-مالیاتی

ضرورت برخورد با معدیان مالیاتی

او در مورد ایرادات لایحه بودجه ۱۴۰۳ در بخش مسکن و همچنین بحث اخذ مالیات از مستاجران اظهار کرد: یکی از موارد حائز اهمیت درباره بودجه سال جدید، بحث مالیات‌ها  و احکام مرتبط با  آن است. به هرحال مردم در رابطه با این مسئله نگرانی های به حقی دارند که باید به پرسش های آن‌ها پاسخ روشن و شفافی داد.

عضو هیئت رئیسه مجلس افزود: مسائل مربوط به اخذ مالیات‌ها و اجرایی سازی آن هنوز نهایی نشده و باید در کمیسیون تلفیق و بودجه مورد ارزیابی‌های بیشتر قرار بگیرد تا بهترین تصمیمات برای مردم اتخاذ شود. سازمان امور مالیاتی طی ۲ سال گذشته اقدامات مثبتی را ترتیب داده بود که مهم ترین آن‌ها برخورد جدی با معدیان مالیاتی به شمار می رود.

یوسفی در پایان اضافه کرد: باور ما در مجلس این است که باید با استفاده از روش های کارآمد، با فرارهای مالیاتی مقابله صورت گیرد و از افزایش مالیات کارمندان و بازنشستگان ممانعت شود. باید با سوداگران بازار مسکن برخورد جدی شود تا وضعیت بازار قدری بهبود پیدا کند. مطمئن باشید که مجلس با هر قانونی که به زیان مستاجران تمام شود، به شدت مخالفت خواهد کرد و اجازه افزایش افسار گسیخته قیمت خانه را نمی دهد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها