|
کدخبر: 316290

توسعه معادن/معادن کشور/صنعت و معدن

توسعه در گرو تامین مالی/اکتشافات معدنی به کمک نیاز دارند

معادن همواره بخش قابل توجهی از صنعت نبوده اند و گویا سرمایه گذاری در این بخش نیازمند توجه بسیاری است تا معادن بتوانند بر قوت خود باقی بمانند.

اقتصاد توسعه در گرو تامین مالی/اکتشافات معدنی به کمک نیاز دارند

اکتشافات معدنی می تواند، نقش بسیار مهمی در چرخه اقتصادی کشور داشته باشد و توجه به این حوزه، شرایط را برای اقتصاد کشور بهتر می کند. بسیاری از کارشناسان بر این باور هستند که کمک های بخش دولتی و خصوصی می تواند نقش بسیار مهمی را در احیای معادن کشور داشته باشد.

رضا جدیدی، مدیر کل دفتر برنامه‌ریزی، فن‌آوری و بودجه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران گفت: شروع دور جدید فعالیت سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور در حوزه تولید اطلاعات پایه، با انتخاب مقیاس و نگرش نوین با تعریف طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایرمعدنی از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ شروع شده که تا کنون منجر به اجرای حدود ۲۱۰ هزار کیلومتر مربع پیمایش های زمین شناسی و اکتشافی در اولویت اول مناطق اکتشافی کشور شده‌ است.

وی افزود: با در نظر گرفتن حدود ۸۰۰ هزار کیلومتر مربع اولویت اول که نیاز اطلاعات پایه زمین‌شناسی و اکتشافی کشور در ۳ لایه زمین‌شناسی، ژئوشیمی و اکتشاف سیستماتیک است و همچنین اکتشافات به روش ژئوفیزیک هوابرد، می‌توان پیشرفت فیزیکی در حدود ۲۵ درصد از اجرای طرح مذکور را اعلام نمود.

جدیدی با اشاره به اینکه در حوزه چالش های راهبردی اکتشاف موادمعدنی، شناخت و بکارگیری مناسب ساختارهای قانونی اکتشاف جزو مسایل با اهمیت و ضروری است، افزود: تاکنون برنامه ریزان و متولیان، به درک صحیح و دقیقی در این حوزه نرسیده اند؛ در حالیکه در تمام کشورهای توسعه یافته، ساختار بخش دولتی، بخش توسعه ای و شرکت های خصوصی مکمل یکدیگر هستند و قاعده بدین شکل است که هر بخش کار اصولی و ساختاری خودش را انجام دهد و تمامی بخش ها در طول یکدیگر حرکت کنند که تکمیل کننده بخش دیگری باشند.

جدیدی ادامه داد: سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی ایران، مجموعه ‌ای دولتی و حاکمیتی است که وظیفه آن، تولید اطلاعات پایه زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایرمعدنی در کشور بدون قضاوت های اقتصادی است؛ بنابراین در تمام کشورهای توسعه یافته و موفق معدنی، در ابتدا بخش های دولتی و حاکمیتی اطلاعات پایه و مراحل اولیه اکتشاف را انجام می دهند و پس از انجام مرحله اول جهت تکمیل، آن را به بخش های خصوصی و توسعه ای واگذار می‌کنند تا حفاری های عمیق، نقشه های دقیق بزرگ مقیاس و فرآیندهای تکمیل اکتشاف را انجام دهند و ذخیره معدنی را به معدن قابل بهره‌برداری تبدیل کنند.

جدیدی افزود: موردی که اهمیت دارد و شتاب قابل قبولی نداشته، سرمایه گذاری دولتی در بخش اکتشاف بوده است؛ این درحالی است که میزان منابع مالی که در حوزه اکتشاف سرمایه گذاری می شود، در مقایسه با کشورهای دنیا قابل مقایسه نیست؛ به عنوان مثال طی سال گذشته در بخش دولتی و حوزه اکتشاف عددی کمتر از ۶ میلیون دلار هزینه کرده ایم که در مقایسه با کشورهای هم تراز قابل قیاس نیست و بسیار اندک است.

وی ادامه داد: در بخش اکتشاف حاکمیتی توسعه در گرو تامین منابع مالی و انسانی و سرمایه گذاری دولتی است که منجر به شناخت توان سرزمینی و توان معدنی کشور می شود که به صورت دقیق تر نیازمند تحول و پشتیبانی نظام برنامه ریزی و باز طراحی ساختارهای قانونی و مالی در این حوزه هستیم.

منبع: اقتصادآنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها