|
کدخبر: 316265

اشتغال/ شغل دولتی/ مشاغل دولتی

این استان‌ها کمتر به بودجه‌های دولتی وابسته هستند / مردم کدام شهر شغل پر درآمد دارند؟

در تابستان سال ۱۴۰۲، سهم بخش دولتی از اشتغال در استان‌های «کهگیلویه و بویر احمد» و «هرمزگان» بیش از سایر استان‌ها است. در مقابل، این شاخص در استان «اصفهان» و «گیلان» در پایین‌ترین سطح خود میان سایر استان‌ها قرار گرفته است.

اقتصاد این استان‌ها کمتر به بودجه‌های دولتی وابسته هستند / مردم کدام شهر شغل پر درآمد دارند؟

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که در تابستان ۱۴۰۲، سهم بخش دولتی از اشتغال در استان «کهگیلویه و بویر احمد» بالاتر از سایر استان‌ها است. به عبارت دیگر، در این استان نسبت به سایر استان‌ها، شاغلان بیش‌تر در بخش دولتی فعالیت می‌کنند. استان هرمزگان نیز در رتبه دوم ایستاده است. همچنین، استان تهران در رتبه نهم از نظر سهم بالای بخش دولتی از اشتغال قرار گرفته است.

این نسبت‌ها در تابستان سال ۱۴۰۲ نسبت به تابستان سال ۱۴۰۱ با تغییراتی مواجه شده‌اند. برای مثال، از میان ۳۱ استان کشور سهم بخش دولتی از اشتغال در ۱۱ استان طی تابستان سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال قبل کاهش یافته است. بیش‌ترین افت این سهم نیز در استان هرمزگان و سپس استان خوزستان دیده شده است.

این که سهم مشاغل دولتی از کل بازار اشتغال در استان‌های کم‌تربرخوردار مثل کهگیلویه و بویراحمد بالاتر از استان‌های برخوردارتر مثل تهران و اصفهان است می‌تواند نشانگر این مسئله باشد که بخش خصوصی در این استان‌ها کمتر توسعه یافته و ظرفیت کمتری برای جذب کارجویان دارد.

سهم بالای دولت از مشاغل استان‌های کم‌تربرخوردار

شاخص‌های مربوط به بازار کار از مهم‌ترین نماگرهای اقتصادی هستند. یکی از این شاخص‌ها، سهم بخش‌های دولتی و خصوصی از اشتغال در استان‌های کشور است. این شاخص نشان می‌دهد که چند درصد از شاغلان هر استان در بخش دولتی و چند درصد در بخش خصوصی مشغول به کار‌اند. می‌توان گفت که هر چه سهم بخش دولتی از اشتغال یک استان کمتر باشد نشان‌دهنده پویایی و کارایی بخش خصوصی در این استان است. همچنین، می‌توان گفت که این استان‌ها کمتر به بودجه‌های دولتی وابسته هستند.

آخرین داده‌های در دسترس مرکز آمار نشان می‌دهد که در تابستان ۱۴۰۲، به طور میانگین ۱۴.۲ درصد از شاغلان کشور فعال در بخش دولتی بوده‌اند. همچنین، استان کهگیلویه و بویر احمد بالاترین نرخ اشتغال دولتی را میان سایر استان‌ها به خود اختصاص داده است.

در این استان، ۲۹.۴ درصد از شاغلان فعال در بخش دولتی هستند؛ یعنی از هر ۱۰۰۰ شاغل، ۲۹۴ نفر شغل دولتی دارد. با این که این استان بالاترین نرخ اشتغال دولتی را دارد اما باید توجه داشت که این نرخ کمتر از ۳۰ درصد و همچنان بیش از ۷۰ درصد از شاغلان این استان در بخش خصوصی فعالیت دارند.

مشاغل-دولتی

نرخ اشتغال دولتی در تهران، بالاتر از میانگین کشوری

در رتبه دوم این رده‌‌بندی، استان هرمزگان قرار گرفته است که ۲۳.۲ درصد از شاغلان آن مشغول به کارهای دولتی هستند. ایلام و سیستان و بلوچستان نیز در رتبه‌های سوم و چهارم قرار گرفته‌اند. بنابراین مشاهده می‌شود که اغلب استان‌های کم‌برخوردار نرخ اشتغال دولتی بالاتری دارند. این مسئله به دلیل کوچک‌بودن بخش خصوصی در این استان‌ها است.

در سوی دیگر این طیف‌، استان‌های اصفهان و گیلان قرار گرفته‌اند. در این استان‌ها تنها حدود ۱۰ درصد از مشاغل دولتی هستند. یکی از موارد خاص این گروه‌بندی استان تهران است که سهم بخش دولتی از اشتغال در آن طی تابستان سال جاری به ۱۶.۹ درصد رسیده است. با این که تهران بخش خصوصی گسترده‌ای دارد اما نرخ اشتغال دولتی در آن همچنان بالای میانگین کشوری است. علت این مسئله می‌تواند تمرکز دستگاه‌های دولتی مثل وزارت‌خانه‌ها و دفاتر مرکزی نهادهای وابسته به آن در این استان باشد.

 کاهش نرخ اشتغال دولتی در ۱۱ استان

بررسی داده‌های بدست آمده نشان می‌دهد که در تابستان ۱۴۰۲ سهم بخش دولتی از اشتغال در ۱۱ استان نسبت به تابستان ۱۴۰۱ کاهش یافته است.

بیش‌ترین افت این نرخ ۴.۶ واحد درصد بوده و مربوط به استان هرمزگان است. پس از آن استان خوزستان قرار گرفته است که سهم بخش دولتی از اشتغال آن طی تابستان سال جاری ۳.۳۷ واحد درصد نسبت به مدت مشابه در سال قبل کمتر شده است. استان‌های بوشهر، کرمان، همدان و زنجان نیز از دیگر استان‌هایی هستند که نرخ اشتغال دولتی در آن‌ها کاهش یافته است. در سوی دیگر این طیف، استان‌های اردبیل و قم قرار گرفته که در تابستان سال جاری سهم بخش دولتی از اشتغال این استان‌ها حدود ۳.۳ واحد درصد نسبت به تابستان سال قبل بالاتر رفته است.

مشاغل- دولتی

 

 

 

منبع: اکو ایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها