|
کدخبر: 316235

اعتراض کارگران/ افزایش سن بازنشستگی/ بازنشستگان

اعتراض کارگران به افزایش سن بازنشستگی / بیش از ۱۰۰ هزار کارگر خواستار ابطال طرح هستند

تصویب افزایش سن و سابقه بازنشستگی توسط مجلس شورای اسلامی به شورای محترم نگهبان، موج جدیدی از اعتراضات کارگر کارخانجات و شرکتهای تولیدی و صنعتی و خدماتی را در پی داشته است.

اقتصاد اعتراض کارگران  به افزایش سن بازنشستگی /  بیش از ۱۰۰ هزار کارگر  خواستار ابطال طرح هستند

کارزار عدم افزایش سن بازنشستگی که از  ٨ دی ماه ١٤٠١ آغاز شده بود و تا  ٣٠ آذر ماه ١٤٠٢، با ۱۶۴۳۷ نفر امضاکننده به کار خود پایان داد. اما به نظر می رسد موج اعتراضات کارگران به تصویب قانون افزایش سن بازنشستگی در سطح وسیع تری ادامه دارد.

کارزار یک سایت اجتماعی است که مأموریت اصلی آن ترویج مطالبه‌گری مدنی و هم‌افزایی اجتماعی است. کارزار پلتفرمی امن، مستقل و رایگان برای طرح درخواست‌ها، شکواییه‌ها و تقدیرهای جمعی از طریق جمع‌آوری امضا است. در زیر بیانیه کارزار عدم افزایش سن بازنشستگی که با هشتگ  #سن_بازنشستگی معرفی نوشته شده بود را مشاهده می کنیم:

ریاست محترم جمهور

با سلام و احترام

با توجه به اینکه نیروی کار فعلی براساس قانون کار و شرایط خاص فعلی بکارگیری شده‌اند هر گونه تغییر شرایط بایستی با توافق با طرفین حاصل شود. نبایستی بعد از ۲۵ سال کار و به دلیل قوانین و عملکردهای بعضاً اشتباه و غیرمرتبط با نیروی کار طی سالهای قبل، شرایط را به نفع احدی از طرفین تغییر داد. عدم پرداخت مطالبات صندوقهای بازنشستگی، مدیریت ناکارآمد صندوقهای بازنشستگی و بازنشستگیهای پیش از موعد و سلیقه‌ای ربطی به کارگران و کارکنان خسته ناشی از پرداختهای ناعادلانه و بسیار کمتر از تورم سالانه ندارد که باز هم فشار ناکارامدیها بر دوش کارگران و کارمندان تحمیل شود. اگر تصمیمی گرفته می‌شود بایستی رضایت نیروی کار جلب شود یا قانون جدید برای نیروهای جدید وضع و تکلیف نیروهای فعلی مشخص شود.

اما اتفاقات روزهای اخیر موجب شد حسین حبیبی لب به سخن بگشاید. او در اینباره گفت: کارگران در انتظار پاسخ طومارهای ارسالی به شورای نگهبان هستند.

حسین حبیبی، عضو هیات مدیره کانون عالی شوراهای اسلامی کار کشور، اظهار داشت: در هفته‌ها و روزهای اخیر، بیش از ۱۰۰ هزار کارگر کارخانجات و شرکتهای تولیدی و صنعتی و خدماتی، اعتراض خود را نسبت به تصویب افزایش سن و سابقه بازنشستگی توسط مجلس شورای اسلامی به شورای محترم نگهبان اعلام داشته و خواستار ابطال آن شده‌اند.

او افزود: امیدواریم شورای نگهبان و مجمع تشخیص مصلحت نظام، مطالبه‌ی قانونی کارگران را جدی بگیرند و نسبت به ابطال بند مصوب مجلس اقدام کنند.

اما آذر ماه سال جاری بود که رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار تشکل‌های کارگری استان مازندران  درباره مصوبه مجلس درخصوص افزایش سن بازنشستگی گفت: این موضوع بر اساس کار کارشناسی نبوده و تدبیر لازم در آن صورت نگرفته است.

آیت الله آملی لاریجانی پس ازاستماع گزارش ها ودغدغه های منتخبان جامعه کارگری؛ نمایندگان انجمن های صنفی وبازنشستگان استان با اشاره به مشکلات معیشتی کارگران گفت: برای همه ما روشن است که با توجه به تورم بالای ۴۰ درصدی درسال های اخیر؛ کارگران نمی توانند معیشت معقولی داشته باشند.

حبیبی در ادامه لیست کارگران و تشکل‌های کارگری معترض را برشمرد؛ این کارگران با ارسال طومارهایی خواستار ابطال افزایش سن و سابقه بازنشستگی شده‌اند: کانون ‌هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان تهران از نزدیک به ۱۲۰ کارخانه، شرکت تولیدی و خدماتی دراستان تهران که دارای شورای اسلامی کار و نمایندگی چندین هزار کارگر را برعهده دارند، امضا گرفته است. کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان خراسان رضوی و۵۰ شرکت دارای دارای شورای اسلامی کار که نمایندگی چندین هزار کارگر استان خراسان رضوی را برعهده دارند، نیز اعتراض خود را با طومار اعلام کرده است.

او ادامه داد: اعضای هیات مدیره کانون‌ هماهنگی شورای های اسلامی کار استان کرمان و اعضای هیات مدیره کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان سیستان و بلوچستان نیز طومارهای اعتراضی ارسال کرده‌اند؛ روسای کانونهای شوراهای اسلامی کار استان‌های خراسان جنوبی و قزوین نیز به شورای محترم نگهبان نامه اعتراضی نوشته‌اند. همینطور انجمن صنفی کارگران ساختمانی تهران و اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری نیز اعتراض خود را با نامه‌هایی ابراز داشته‌اند.

این فعال کارگری گفت: طومارهای جمع آوری شده در استان تهران توسط کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان در تاریخ ۱۲ آذر طی نامه۱۸۳ / ۴۰۲ تحویل شورای محترم نگهبان شد و نامه‌های‌ اعتراضی استان‌های دیگر نیز تحویل دفاتر استانی شورای نگهبان شد و حالا در انتظار پاسخ این مرجع قانونی هستیم.

 

منبع: ایلنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها