|
کدخبر: 316196

نمایشگاه ایران کمیکال | صنعت شیمایی |

استقبال بی‌نظیر از نخستین نمایشگاه ایران کمیکال / جای خالی برگزاری نمایشگاه صنعت شیمایی پر شد

مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه ایران کمیکال(صنایع پایین دستی پتروشیمی و مواد شیمیایی) برگزار شد.

اقتصاد استقبال بی‌نظیر از نخستین نمایشگاه ایران کمیکال / جای خالی برگزاری نمایشگاه صنعت شیمایی پر شد

مراسم افتتاحیه نخستین نمایشگاه ایران کمیکال (صنایع پایین دستی پتروشیمی و مواد شیمیایی) امروز ۲ دی ماه با حضور رئیس اتاق تعاون، رئیس اتاق اصناف و روسای اتحادیه‌های تخصصی صنعت شیمیایی کشور در محل سالن مروارید نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد.

بهمن عبداللهی رئیس اتاق تعاون ایران در این نشست با بیان اینکه اتاق تعاون ایران سابقه برگزاری چندین عنوان رویداد نمایشگاهی با سابقه بیش از ۲۰ سال را دارد، گفت: اتاق تعاون با بررسی دقیق صنایع مختلف کشور و احصا نیازها در حوزه برگزاری رویدادها به این نتیجه رسید که خلا برگزاری یک نمایشگاه در حوزه پتروشیمی در کشور احساس می‌شود. بنابراین با همکاری فعالان و متخصصان صنعت شیمیایی کشور نخستین نمایشگاه ایران کمیکال را برگزار کردیم.

وی افزود: حقیقت ماجرا این است که خود ما هم انتظار چنین استقبالی را برای دور اول برگزاری این نمایشگاه نداشتیم و خدا را شاکریم که این اتفاق مبارک رخ داد و شرکت‌های فعال در این حوزه از برگزاری چنین نمایشگاهی استقبال کردند.

رئیس اتاق تعاون ایران در ادامه خاطرنشان کرد: بیش از ۷۰ شرکت فعال در این حوزه در فضایی بالغ بر ۷۴۰۰ مترمربع فضای مفید نمایشگاهی و ۱۱ هزار متر مربع فضای غیرمفید نمایشگاهی در این رویداد حضور دارند.امیدواریم در سال‌های آینده شاهد رشد بیشتر این ارقام باشیم. گفتنی است نمایندگانی از کشورهای پاکستان، عمان، عراق، اقلیم کردستان و... نیز در این رویداد حضور دارند.

وی در پایان گفت: امیدواریم نمایشگاه امسال پایه خوبی برای برگزاری این رویداد در سال‌های آتی باشد.

دولت نگاه ویژه به صنعت پتروشیمی داشته باشد

در ادامه این نشست ملکی رییس اتحادیه صنف تولیدکنندگان و توزیع کنندگان مواد شیمیایی گفت: اگر وضعیت ۱۰ کشور برتر دنیا در اقتصاد را مورد بررسی قرار دهیم متوجه می شویم که حداقل ۹ کشور، جزو بزرگترین کشورهای تولیدکننده مواد شیمیایی در جهان هستند. اما ما کشوری هستیم که با نفت، گاز و مواد معدنی فراوان جزو این کشورهای پیشرو نیستیم. هر کدام از صنایع نفت و گاز ما که دارایی کشور به حساب می آیند چیزی بالغ بر ۷۵ هزار مواد اولیه تولید می کنند؛ چرا که تولید مواد شیمیایی به صورت لگاریتمی است. با توجه به این آمار مشخص است که ما به جایگاه واقعی خود در این حوزه نرسیده ایم.

وی افزود: من از دولت خواهش می کنم بخشی از توجه ویژه و هزینه‌‌کردی که به سایر صنایع دارد را به صنایع زیردستی داشته باشد. اگر دولت فقط درصد کوچکی از نگاهی که به صنعت خودروسازی دارد را به صنایع پایین دستی پتروشیمی داشت ما اکنون جزو ده کشور برتر در حوزه اقتصاد و تولید بودیم.

دست توزیع کنندگان مواد شیمیایی تقلبی را از بازار کوتاه کنید

در ادامه این جلسه قاسم نوده فراهانی دبیر اتاق اصناف ایران نیز با بیان اینکه فعالان حوزه صنعت پتروشیمی چالش های بسیار بزرگی دارند گفت: اگر بخواهیم درباره چالش هایی که فعالان این حوزه با آنها روبرو هستند صحبت کنیم به زمان حداقل و ساعت نیاز داریم. مسئولان و سیاست گذاران باید اهمیت این صنف مهم را درک کرده و تصمیمات درستی در خصوص این بخش اتخاذ کنند. این حوزه تاثیر مستقیمی در تمام صنایع مخصوصا صنایع دارویی، غذایی، بهداشتی، ساختمانی و... دارد.

وی افزود: متاسفانه در چند سال اخیر به علت تخلف ۳ الی ۴ نفر به این صنف مهم ظلم شد؛ البته که اکثر فعالان این صنف به صورت قانونی مشغول به فعالیت هستند. ارگان ها و نهادهای قانون گذار باید واحدهای فروشی که بدون مدرک و هویت در این صنف مشغول به فعالیت هستند را ساماندهی کنند. فعالان این حوزه نیز باید از تمام راه های ممکن استفاده کنند و دست این افراد متخلف را از بازار پتروشیمی و مواد شیمیایی کوتاه کنند.

دبیر اتاق اصناف ایران در ادامه گفت: رفع مشکلات ارزی یکی از بزرگترین خواسته های فعالان این حوزه است. بسیاری از فعالان این حوزه باید جوابگوی سفارشات خود به مشتریان باشند و این در حالی است که این تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه خود دچار مشکل هستند.

نوده فراهانی خاطرنشان کرد: در سال های گذشته صنف مواد شیمیایی دارای جایگاه و احترام خاصی بود و این در حالی بود که نظارت و کنترل مناسبی نیز روی فعالیت این صنف وجود داشت. متاسفانه در سال های اخیر این جایگاه متزلزل شده و البته نظارت ها نیز به حداقل رسیده است. حتما باید با کمک دست اندرکاران این حوزه آن دسته از توزیع کنندگان مواد شیمیایی تقلبی به بازار را شناسایی و دست آنها را از بازار کوتاه کرده تا بتوانیم این صنف را به جایگاه واقعی خود بازگردانیم.

شاه کلید بازگشت رونق به صنعت شیمیایی کشور

در ادامه این جلسه حمیدرضا رستگار رییس اتاق اصناف ایران نیز با بیان اینکه خوشبختانه کشورمان کشوری بسیار غنی است، بیان کرد: ایران عزیز ما علاوه بر چهار فصل بودن مواد شیمیایی و معدنی و همچنین منابع نفت و گاز فراوانی دارد. ظرفیت های معدنی و سایر ظرفیت های بالقوه کشور ما در کمتر سرزمینی پیدا می شود. اما آنچه که ما از آن رنج می بریم عدم برنامه ریزی مناسب و عدم رعایت موضوعات علمی ثابت شده در سایر کشورهای پیشرفته و پیشرو دنیا است.

وی افزود: این حوزه دارای اهمیت بسیار زیادی است که از هیچ کس پنهان نیست. صنعت شیمایی با اکثر صنایع کشور ارتباط تنگاتنگی دارد و همین موضوع اهمیت این حوزه را دو چندان کرده است. متاسفانه به دلیل عدم انسجامی که سابق بر این وجود داشت نظارت دقیقی بر عملکرد فعالان این حوزه وجود نداشت. اما خوشبختانه در دوره جدید ریاست اتحادیه صنعت شیمایی انسجام به این حوزه بازگشته و برگزاری این نمایشگاه نشان از همین انسجام دارد.

رستگار در پایان گفت: حدود ۱۶ کشور با ما ارتباط مرزی دارند. اگر ما همین کشورها را به عنوان جامعه هدف خود انتخاب کنیم و از کمیت به سوی کیفیت عبور کنیم با رشد بسیار چشمگیری در این حوزه روبرو خواهیم بود.

 

 

 

منبع: تیتر کوتاه

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها