|
کدخبر: 316017

اختصاصی گسترش نیوز؛

هزینه پخت کوفته شب یلدا/ غذای با اصالت و لاکچری چقدر پول می خواهد؟

در این گزارش به بررسی هزینه پخت کوفته تبریزی پرداخته ایم که در شب یلدا طرفداران بسیاری دارد.

اقتصاد هزینه پخت کوفته شب یلدا/ غذای با اصالت و لاکچری چقدر پول می خواهد؟

کوفته، یکی از غذاهای اصیل ایرانی است که طرفداران خاص خودش را دارد. این غذای توپی شکل به روش های متفاوتی پخته می شود و مزه های بسیار متفاوتی دارد. عده ای در پخت این غذا از برنج استفاده می کنند و عده ای دیگر از گوشت چرخ کرده که کمی سفت تر از نمونه برنجی است.

کوفته-تبریز

کوفته غذای اصیل ایران و اصالتا تبریزی است. مردم تبریز این غذا را بسیار دوست دارند و علاقه خاص خود را به این غذا نشان می دهند.  جالب است بدانید در برخی رستوران های قدیمی هنوز این کوفته را به روش اصیل و قدیمی تبریزی درست می کنند، به این صورت که به جای چرخ کردن گوشت، آن را در هاونگ های بزرگ می ریزند و به صورت دستی می کوبند. ادویه و سبزیجات معطری در پخت کوفته استفاده می شود که سبب عطر و طعم خاص این غذای جالب می شود. این غذای لذیذ و خوشمزه در شب یلدا هم توسط مردم تبریز پخته می شود. درواقع رسم مردم تبریز این است که در شب یلدا، کوفته باید سر سفره باشد.

شیوه های پخت متفاوت کوفته

هر آشپزی برای خود، دستور تهیه و پخت مخصوص به خود را در تهیه کوفته تبریزی داشته و اگر به هر رستورانی در آذربایجان شرقی یا در مجموع کل ایران بروید، می توانید این غذا را با ظاهری و اندازه ای متفاوت ببینید. این نکته بسیار دارای اهمیت است که اقداماتی را انجام دهید که کوفته شما در اصطلاح وا نرود. چراکه ظاهری بدشکل ممکن است به خود بگیرد و از ماهیت کوفته خارج می شود. به جرات می توان گفت که پخت کوفته، مهارت بسیار بالایی می خواهد و کار هرکسی نیست. پخت این غذا حدود ۲ ساعت از مرحله آماده سازی تا پخت زمان خواهد برد و مواد اولیه زیادی هم می خواهد.

کوفته-تبریزی

مواد اولیه برای پخت یک کوفته تبریزی خوشمزه عبارت اند از، برنج، لپه، گوشت چرخ کرده، سبزی کوفته، رب گوجه فرنگی، تخم مرغ، پیاز، زعفران، آرد نخودچی، پیاز داغ، تره و مرزه، زرشک، آلو و ادویه های متفاوت است. همانطور که مشاهده کردید، پخت کوفته مواد اولیه بسیاری می خواهد و ممکن است هزینه بالایی هم به همراه داشته باشد. پخت این غذا برای ۴ نفر ۷۲۴هزار تومان هزینه نیاز دارد که مبلغ بالایی است.

 

مواد اولیه

قیمت

برنج ۱ لیوان

۱۵،۰۰۰

لپه  ۱ لیوان

۱۲،۰۰۰

گوشت چرخ کرده ۱ کیلو

۵۰۰،۰۰۰

سبزی کوفته ۵ قاشق

۱۰،۰۰۰

رب گوجه فرنگی ۳ قاشق

۱۰،۰۰۰

تخم مرغ در صورت نیاز ۲ عدد

۱۰،۰۰۰

زعفران ۱ قاشق

۴۰،۰۰۰

آرد نخودچی ۲ قاشق             

۱۲،۰۰۰

پیاز داغ  ۳ قاشق

۱۵،۰۰۰

زرشک و آلو و گردو

۱۰۰،۰۰۰

 

مراحل پخت کوفته تبریزی خوشمزه

برای پخت کوفته، ابتدا باید لپه هارا خیسانده باشیم. سپس لپه هارا داخل قابلمه ریخته و ۲ لیوان آب اضافه می کنیم. بعد از آنکه لپه ها نیم پز شد آن را با آب سرد آبکشی می کنیم. قابلمه را مجددا روی حرارت قرار می دهیم و ۲ لیوان آب و به همراه مقداری نمک اضافه می کنیم. پس از اینکه آب جوش آمد برنج را می شوییم و به قابلمه اضافه می کنیم. زمانی که برنج کمی نرم شد آنرا آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم. برنج و لپه را با هم مخلوط کرده و با گوشتکوب می کوبیم تا کمی خرد شوند ، البته باید مراقب باشیم که برنج و لپه به طور کامل له نشوند. در مرحله بعدی پیاز را با رنده ریز رنده می کنیم و پس از آنکه با فشار دست آبش را به طور کامل گرفتیم به گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم.

کوفته-تبریزی۲

در این مرحله  آرد نخودچی را به همراه مقداری نمک ، فلفل سیاه و زردچوبه به گوشت اضافه می کنیم و خوب مخلوط می کنیم. در ادامه گوشت را به همراه دیگر مواد به مدت ۵ دقیقه با دست ورز می دهیم تا کاملا منسجم و یکدست شود. در ادامه مخلوط برنج و لپه را اضافه می کنیم و مجددا مواد را به مدت ۵ دقیقه دیگر ورز می دهیم تا مواد با هم به خوبی مخلوط شوند.سبزی کوفته را پس از شستشو به صورت ساطوری ریز خرد کرده و به مخلوط گوشت چرخ کرده اضافه می کنیم. در این مرحله باید کوفته ها را درست کنیم برای این منظور به اندازه کف دست از مایه کوفته بر می داریم و کمی ورز می دهیم. اکنون زمان آن رسیده است که زرشک و گردو را میان مایع قرار داده و مایع خود را به شکل توپ درست کنیم.

درست کردن سس کوفته کار سختی نیست. داخل یک قابلمه چند قاشق رب ریخته و با آب ترکیب می کنیم. ادویه هایی مانند نمک و زردچوبه هم به سس اضافه کرده و نکم و فلفل را اضافه می کنیم. اکنون زمان آن است که کوفته هارا داخل سس قرار داده و با شعله کم بگذاریم بپزد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها