|
کدخبر: 315907

کمبود‌های دارویی/مکمل دارویی/صادرات دارو

ارز دارویی به کام مکمل های بدنسازی/ نبض دارو دردست مافیاها

درباره صادرات داروها با مشکلاتی که وجود دارد، بیان کرده است که نباید به راحتی ارز مورد نیاز برای واردات مکمل‌های بدن‌سازی صرف شود و نباید اتاق بازرگانی واردات محور باشد. همچنین، محمد مهدی برادران، معاون صنایع وزارت صمت در گردهمایی سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه و دارویی، اعتراف کرده که مافیای دارو واقعیت دارد و قابل انکار نیست.

اقتصاد ارز دارویی به کام مکمل های بدنسازی/ نبض دارو دردست مافیاها

حکایت مافیای دارو ماجرای تازه‌ای نیست. مافیایی قدرتمند که بازار دارویی را در دست دارد و می‌تواند هر کاری بکند، اما وقتی کمبود‌های دارویی برجسته‌تر می‌شود و مثل سال گذشته این کمبود‌ها به دارو‌های ساده‌ای همچون کمبود و نبود شربت سرماخوردگی و استامینوفن یا مثل امسال به شیرخشک بچه‌های شیرخواره می‌رسد، بیشتر پای مافیا به میان کشیده‌می‌شود. مافیا و امضا‌های طلایی و حواشی و ماجرا‌هایی که تاکنون وزرای بهداشت و رؤسای سازمان غذا و دارو‌های مختلف بار‌ها قول جمع کردن بساطشان را داده‌اند، اما این مافیا همچنان وجود دارد و نبض بازار دارو را در دست گرفته‌است.

ارزی که خرج دارو‌های بدنسازی می‌شود!

محمد مهدی برادران، معاون صنایع وزارت صمت در گردهمایی سندیکای تولیدکنندگان مواد اولیه و دارویی با اشاره به اینکه بیش از ۹۷ درصد در تولید دارو و ۷۰ درصد در مواد اولیه خودکفا هستیم، ادامه داد: «باید به موضوع دارو به عنوان صنعت نگاه کنیم و برای اینکه این صنعت به خوبی دنبال شود، نیازمند دولت است.»

از نگاه وی وقتی دارو به عنوان یک صنعت دیده‌شود، امکان رقابت با رقبای داخلی و خارجی فراهم و بازاریابی داخلی و بین‌المللی محقق و منجر به کاهش ارزبری می‌شود.

وی با عنوان این مطلب که صنعت دارو در پنج حوزه از سوی دولت حمایت می‌شود، افزود: «هدف از اجرای طرح دارویاری، کاهش وابستگی به ارز و واقعی‌شدن قیمت دارو بود که اجرای ناقص آن، باعث می‌شود به اهداف طرح نرسیم.» برادران با اشاره به ارز ۲۸ هزار تومانی که برای دارو پرداخت می‌شود، گفت: «همین موضوع هم محل بحث است و هنوز خبر داریم در جا‌هایی همچنان ارز ۴هزارو۲۰۰ تومانی گیر کرده‌است.»

وی بر تشدید نظارت‌ها در تخصیص ارز تأکید و تصریح کرد: «اگر نظارت نباشد، با ادبیات رقابتی و شفافیت فاصله می‌گیریم.»

معاون وزیر صمت با عنوان این مطلب که سابقه دشمنی در صنعت دارو را دیده‌ایم، گفت: «وقتی به سختی صادرات دارو را انجام می‌دهیم، نباید به راحتی ارز مورد نیاز کشور برای واردات مکمل‌های بدن‌سازی صرف شود، اما نگاه‌های واردات‌محور در اتاق بازرگانی غلبه کرده و نباید اتاق بازرگانی واردات محور باشد.»

معاون صنایع وزیر صمت خاطرنشان کرد: «در کنار دولت بخش خصوصی نقشی تعیین‌کننده بر عهده دارد؛ چه در مواد اولیه و چه توزیع دارو.»

بنا به تأکید برادران باید از پتانسیل مراکز علمی استفاده کنیم؛ ضمن اینکه راهبر دیگر راهبردی اتصال غذا و داروست. وی با بیان اینکه برخی شرکت‌های غذایی در دارو ورود کرده‌اند، تصریح کرد: «اگر در حوزه غذا دقت بیشتری می‌کردیم، امروز آنقدر درگیر دارو درمان نبودیم.»

به گفته معاون وزیر صمت، اتصال زنجیره دارو به زنجیره شیمی و پتروشیمی راهکار دیگری است که تفاهمنامه‌هایی در این خصوص امضا شده‌است. طبق تأکید برادران اگر این زنجیره کامل شود می‌تواند مؤثر باشد. معاون صنایع وزارت صمت افزود: «نگاه دولت کلان‌نگر است و باید با ادبیات رقابتی البته در کنار هم فعالیت کنیم. ما از سال آینده آمادگی دادیم تا تولید شیرخشک افزایش یابد و دیگر واردات نداشته باشیم.»

حمایت از واردکنندگان

فرامرز اختراعی، رئیس هیئت‌مدیره سندیکای تولید‌کنندگان مواد دارویی از دیگر مهمانان این نشست بود. وی حمایت از واردکنندگان دارو را عامل نابودی صنعت تولید دارو در کشور دانست.

اختراعی با بیان اینکه ۷۱درصد مواد مصرفی دارو را تولید می‌کنیم با انتقاد نسبت به واردات بی‌رویه دارو افزود: «ظاهراً کسی بخواهد تولید ملی کند باید تولید داخلی را فراموش کنیم و از خارج وارد کنیم، چون آن‌ها ارزان‌تر می‌دهند.»

وی در ادامه انتقاد به تسهیل واردات داروگفت: «وقتی افتخار می‌کنیم ارزش افزوده کالای خارجی را حذف می‌کنیم؛ تولید‌کننده داخلی چطور تولید کند.»

از نگاه وی متأسفانه شرایط برای واردات دارو تسهیل شده و همین موضوع باعث می‌شود تولید‌کننده داخلی دارو نتواند به توسعه صنعت داروسازی فکر کند. اختراعی تاکید کرد: «سازمان غذا و دارو عملاً برای تشویق واردات دارو اقدام می‌کند و این در حالی است که تولید‌کنندگان مواد مؤثره دارویی، از حمایت لازم برخوردار نیستند.»

رئیس هیئت‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی در اثبات تسهیل واردات دارو اینگونه توضیح داد: «تعرفه گمرکی واردات دارو که یک درصد است و حذف مالیات بر ارزش افزوده برای واردات دارو باعث شده که امکان رقابت تولید‌کنندگان داخلی از بین برود.»

به گفته وی تولید‌کنندگان مواد اولیه دارویی فقط بابت واردات مواد مؤثره ارز حمایتی که همان ارز ۲۸ هزار تومانی است، می‌گیرند و مابقی نیاز‌های تولید را با ارز ۵۰ هزار تومانی تأمین می‌کند.

از نگاه رئیس هیئت‌مدیره سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی، وارد‌کننده دارو نسبت به تولید‌کننده مواد اولیه دارویی امتیاز برتر دارد.

اختراعی تأکید کرد: «متأسفانه شرایط واردات را تسهیل کرده‌اند و می‌بینیم که سازمان غذا و دارو، شرکت‌ها را تشویق به واردات فوریتی می‌کند.»

درخشش صنعت دارو در دوران کرونا

رئیس سندیکای تولیدکنندگان مواد دارویی کشور در ادامه به پیشرفت‌های صنعت دارویی کشور هم اشاره‌ای داشت و از افزایش تولید مواد مؤثره دارویی از ۴۳۰ قلم در دو سال اخیر به ۵۲۱ قلم خبر داد و گفت: «۶۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی هر سال در حوزه مواد مؤثره دارویی در کشور داریم.»

به گفته وی اکنون شرکت‌های تولیدی در حوزه مواد مؤثره دارویی کشور به مراحل فنی و تکنیکی خود رسیده‌اند و حدود چهار قلم تولید پرتوشیمی ارزش افزوده خوبی داشته و مشکلی از لحاظ امکانات نداریم.

اختراعی با اشاره به اینکه حدود ۷۲ شرکت مواد مؤثره دارویی در کشور فعالیت دارند، گفت: «حدود ۷۲ درصد نیاز‌های مواد مؤثره دارویی در کشور تولید می‌شوند و ارزش فنی تولید مواد دارویی مؤثره در کشور ما در صنعت داروسازی باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا ویروس کرونا نشان داد مواد مؤثره دارویی در بهبود بیماری‌ها مؤثر است و در این زمینه در میان کشور‌های مختلف خوش درخشیدیم.»

وی تصریح کرد: «مواد دارویی به دلیل استراتژیک بودن و اهمیت آن در بخش درمان باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا در دنیا ظرفیت‌های تولید مواد مؤثره دارویی وجود دارد که می‌توانیم با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان و داروسازان این مواد با کیفیت و قیمت پایین تولید شود و در بازار‌های بین‌المللی رقابت داشته‌باشیم.»

منبع: روزنامه جوان

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها