|
کدخبر: 315764 شروین اشیدری

این ۵ خبر مهم خودرویی را از دست ندهید

دنیای خودرو هرروز اتفاقات غافلگیرکننده‌ای دارد که نمی‌توان از آن گذشت. از بازار و قیمت‌های نجومی خودروهای ایرانی و خارجی تا کلاسیک‌های همیشه ماندگار که روزی روی جلد مجله‌ها و دیوار اتاق‌ها بود. هر هفته در این بخش از روزنامه صمت نگاهی کوتاه به تمام جنجال‌های خودرویی خواهیم داشت.

اقتصاد این ۵ خبر مهم خودرویی را از دست ندهید

دنیای خودرو هرروز اتفاقات غافلگیرکننده‌ای دارد که نمی‌توان از آن گذشت. از بازار و قیمت‌های نجومی خودروهای ایرانی و خارجی تا کلاسیک‌های همیشه ماندگار که روزی روی جلد مجله‌ها و دیوار اتاق‌ها بود. هر هفته در این بخش از روزنامه صمت نگاهی کوتاه به تمام جنجال‌های خودرویی خواهیم داشت.

موشک ۷.۵ میلیاردی بازار خودرو

آلفا رومئو ازجمله برندهای خاص ایتالیایی است که محصولات آن در بازار خودروی ایران هم حضور دارد. یکی از لوکس‌ترین محصولات آلفا رومئو مدل 4c است که با قیمت نجومی در بازار به فروش می‌رسد. نسخه‌های با کارکرد حدود ۴۵ هزار کیلومتر این خودرو ۷.۵ میلیارد تومان قیمت دارند. لازم به ذکر است که آلفا رومئو 4c‌ از یک موتور ۱.۷۵ لیتری توربو بهره می‌برد و صفر تا صد ۴.۱ ثانیه‌ای دارد. به‌نوعی می‌توان گفت آلفا رومئو 4c‌ را یکی از سریع‌ترین خودروهای وارداتی بازار ایران دانست. اما آیا این خودروی وارداتی ۷.۵ میلیارد تومان می‌ارزد؟ این سوالی است که باید خریداران به آن پاسخ دهند.

در ادامه، به برخی از ویژگی‌ها و مشخصات این خودرو خواهیم پرداخت:

۱. طراحی: آلفا رومئو ۴C دارای طراحی خاص و جذابی است که الهام گرفته از خودروهای مسابقه‌ای است. بدنه آلومینیومی و کربن فایبر از جنس CFRP (Composite Fiber Reinforced Plastic) ساخته‌شده است که باعث کاهش وزن خودرو و افزایش استحکام و سختی آن می‌شود.

۲. موتور: آلفا رومئو ۴C از یک موتور ۴ سیلندر توربوشارژ با حجم ۱.۷۵ لیتر بهره می‌برد. این موتور قدرتی حدود ۲۴۰ اسب بخار تولید می‌کند و به یک جعبه‌دنده دستی ۶ سرعته متصل است. این ترکیب قدرت و وزن کم به خودرو عملکردی دیوانه‌وار می‌بخشد.

۳. عملکرد: به لطف ساختار سبک و موتور قوی، آلفا رومئو ۴C به سرعت صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت در حدود 4.۱ ثانیه می‌رسد. همچنین، حداکثر سرعت آن نزدیک به ۲۵۰ کیلومتر در ساعت است.

۴. دیگر ویژگی‌ها: آلفا رومئو ۴C دارای سیستم تعلیق جلو و عقب مستقل است که بهبود استحکام و کنترل در رانندگی را فراهم می‌کند. همچنین، این خودرو دارای ترمز‌های دیسکی و سیستم کنترل استحکام الکترونیکی (ESC) است.

۵. داخل خودرو: داخل آلفا رومئو ۴C طراحی ساده و حرفه‌ای دارد. این خودرو دارای صندلی‌های ورزشی و فرمان چرمی است. همچنین، امکاناتی مانند سیستم صوتی، سیستم گرمایش و خنک‌کننده و سیستم ناوبری نیز در داخل خودرو وجود دارد.

قیمت‌گذاری عجیب برای تویوتا کرولا ۲۰۲۳

شماره‌گذاری خودروی کرولا ۱۲۰۰ سی‌سی توربو مدل ۲۰۲۳ از هفته گذشته آغاز شد و نرخ نهایی این محصول برای ثبت‌نام توسط شرکت واردکننده به ۲،۰۱۵،۸۰۰،۰۰۰ تومان تعیین‌شده است.درحال‌حاضر، این خودرو به‌دست مشتریان رسیده و نرخ آن در بازار به میزان ۴ تا ۴.۱۵۰ میلیارد تومان اعلام‌شده است.متاسفانه آن موتور تنفس طبیعی اما قابل قبولی که در نسل یازدهم کرولای وارداتی به ایران (اتاق E170) دیده بودیم، دیگر در نسل دوازدهم این خودرو که به کشورمان آمده است، وجود ندارد چراکه شرکت معین خودرو، ضعیف‌ترین پیشرانه ممکن را برای این ژاپنی، در نظر گرفته است. پیشرانه این خودرو از نوع ۱.۲ لیتری توربو است حداکثر ۱۱۶ اسب بخار و ۱۸۵ نیوتن.متر گشتاور تولید می‌کند. گیربکس خودرو نیز از نوع اتوماتیک CVT است.بر اساس اطلاعات رسمی منتشرشده از سوی شرکت معین خودرو، تویوتا کرولای وارداتی با امکاناتی شامل کروز کنترل هوشمند، ترمزهای ABS و EBD، سیستم کنترل پایداری، سیستم صوتی با 6 اسپیکر، استارت دکمه‌ای، مانیتور 9 اینچی لمسی، دوربین عقب، نویگیشن، بلوتوث و USB، چراغ مه شکن عقب، سنسور پارک جلو و عقب، سنسور باران و تهویه اتو مات تحویل مشتریان می‌شود.

ژیان هم نیم میلیارد را رد کرد!

ژیان جزو خودروهایی است که برای تمام ایرانی‌‌ها به‌شدت خاطره برانگیز است. شاید تصور کنید این خودرو قیمت آن‌چنان بالایی ندارد اما سخت در اشتباه هستید. اگر به دنبال خرید یک ژیان از بازار آزاد باشید با قیمت‌های عجیبی مواجه می‌شوید. این خودرو با قیمت‌های بین ۲۰۰ الی ۶۵۰ میلیون تومان خریدوفروش می‌شود. این‌که قیمت خودرویی مانند ژیان به بیش از ۵۰۰ میلیون تومان رسیده تعجب‌آور است.در ادامه به تاریخچه تولید ژیان می‌پردازیم. سیتروئن ژیان (Citroën Dyane) یک خودروی سوپرمینی تولیدشده توسط شرکت اتومبیل‌سازی سیتروئن است. تاریخچه تولید سیتروئن ژیان به سال ۱۹۶۷ بازمی‌گردد. ژیان به‌عنوان یک نسخه بهبودیافته از مدل قبلی سیتروئن ۲CV (دوشیش واپان) معرفی شد. طراحی خودرو به‌شدت الهام گرفته از ۲CV بود ولی در ژیان تغییراتی ایجاد شد تا ظاهر خودرو جدیدتر به نظر برسد. ژیان دارای سقف برجسته‌تر، کاپوت جلویی با سطح بزرگ‌تر و چراغ‌های جلوی بزرگ‌تری بود. این خودرو به موتوری با حجم ۶۰۲ سی‌سی و قدرت ۲۹ اسب‌بخار مجهز شده بود. ژیان به‌عنوان یک خودروی شهری کوچک و اقتصادی در بازار عرضه شد. همچنین ژیان دارای پنج نفر ظرفیت بود و قابلیت حمل بار محدودی را نیز داشت. در طول دوره تولید ژیان، چندین نسخه و ورژن از این خودرو عرضه شد. به‌عنوان‌مثال، در سال ۱۹۷۸، نسخه Dyane 6 معرفی شد که دارای موتور ۶۰۲ سی‌سی اما باقدرت ۳۶ اسب‌بخار بود. همچنین در سال‌های بعد، تغییراتی در طراحی و امکانات ژیان صورت گرفت. تولید سیتروئن ژیان در سال ۱۹۸۳ به پایان رسید. بااین‌حال، ژیان به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین خودروهای سیتروئن در تاریخ به یاد ماند و هنوز هم در بازار خودروهای کلاسیک موردتوجه قرار می‌گیرد.

قیمت باورنکردنی خودرو در رشت

صمتخودروهای منطقه آزاد قیمت‌های به‌شدت پایین‌تری دارند و نظر همه را به خود جلب می‌کند. ته قابل‌توجه اینجاست که خودروهای با پلاک منطقه آزاد انزلی امکان تردد در رشت را هم دارند و شاید جالب باشد قیمت این خودروها را بدانید. یک تویوتا یاریس ۲۰۱۶ در رشت با قیمت فقط ۸۶۰ میلیون تومان فروخته می‌شود. هیوندای الانترا ۲۰۱۷ با ۱۱۹ هزار کیلومتر حدود ۱.۱ میلیارد تومان با پلاک منطقه آزاد به فروش می‌رسد. جنسیس سدان مدل ۲۰۱۴ فقط ۱.۴ میلیارد تومان در منطقه آزاد قیمت دارد. توسان ۲۰۱۸ نیز با ۶۵ هزار کیلومتر به قیمت ۱.۸ میلیارد تومان به فروش می‌رسد.احتمالا فکر می‌کنید که با اقامت در یکی از مناطق آزاد، می‌توان به‌راحتی یک خودروی خارجی را باقیمتی بسیار معقول و پایین‌تر از نقاط دیگر کشور خرید، اما این تصور کاملا اشتباه است. برای خریداران خودروهای وارداتی در مناطق آزاد قوانین خاصی وجود دارد.باید حداقل ۳ سال از اقامت متقاضی خرید این خودروهای وارداتی در مناطق آزاد گذشته باشد.

اعتبار واردات خودرو حداکثر ۶ ماه بعد از صدور آن است.

- هر فرد طی یک سال، تنها اجازه واردکردن یک دستگاه خودرو به این مناطق را دارد.

- برای واردات هر خودرو جدید، باید خودرو وارداتی قبلی از این منطقه خارج شود.

- واردات خودروهای خارجی با قیمت کمتر از ۸ هزار دلار به این مناطق ممنوع است.

- خودروهای تصادفی، بدون ترمز ABS، خودروهایی با عمر بالای ۱۰ سال به مناطق آزاد وارد نمی‌شوند.

- واردکننده باید قبل از ورود خودروهای خارجی به کشور، حداقل ۳ ماه در خارج از کشور اقامت داشته باشد.

۱۰۰ میلیونی‌های بازار خودرو

این روزها قیمت خودرو به‌شدت افزایش پیداکرده است اما بازهم با کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان می‌توان خودروهایی خریداری کرد. اگر به دنبال خرید خودرو با این قیمت‌ها باشید گزینه‌های زیادی ندارید که البته کارکرد بالایی هم دارند. ازجمله خودروهای زیر ۱۰۰ میلیون تومان بازار می‌توان به پیکان، پراید، پژو RD، پژو روآ، رنو پی کی، ام وی ام ۱۱۰ و دوو اسپرو اشاره کرد. در ادامه لیست قیمت خودروهای با کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان در بازار آورده شده است.

منبع: روزنامه صمت

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها