|
کدخبر: 315547

لوازم خانگی / واردات لوازم خانگی / قیمت لوازم خانگی

وضعیت بازار لوازم خانگی در شب عید / مردم به سمت خرید قسطی رفتند

رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران اعلام کرده است: وضعیت خیلی خراب است رکود شدیدی در بازار لوازم خانگی وجود دارد، چون مردم قدرت خرید ندارند و قدرت خرید هم از یک طرف به سمت قسطی فروشی و تبلیغات ناسالم رفته است.

اقتصاد وضعیت بازار لوازم خانگی در شب عید / مردم به سمت خرید قسطی رفتند

ممنوعیت واردات لوازم خانگی در چند سال اخیر، طبق گفته‌های خریداران و جامعه، به طور قابل توجهی کیفیت کالای ایرانی را افزایش نداده است و در صورت امکان واردات، جامعه به کالای خارجی تمایل بیشتری خواهد داشت. از سوی دیگر، نامه اخیر معاون رئیس جمهور درباره لوازم خانگی، تعبیرات مختلفی را به وجود آورده است و احتمال می‌رود واردات مجدداً آزاد شده باشد. با این حال، برداشت‌ها و تفسیرهای مردم از این نامه ممکن است متفاوت باشد.

اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه لوازم خانگی تهران، درباره صحت آزادسازی واردات لوازم خانگی گفت: نامه آقای مخبر برای لوازم خانگی، مربوط به کالاهایست که قبلا هم واردات آن آزاد بود. تجهیزات گاز سوز و الکتریکی مثل کولر که قبل می‌آمد، اما الان گفته اند در مصرف انرژی آن‌ها باید مراقب باشید.

مثلا به جز اجاق گاز واردات دیگری در عرصه محصولات گازی نداشتیم، اما آقای مخبر گفتند اگر قرار است وارداتی هم انجام شود در تجهیزات این لوازم مثل موتور یخچال و کولر و مشعل اجاق گاز و.. باید درجه انرژی A باشد. تجهیزات برقی و تجهیزات گازسوز وارداتی از حالا باید سطح کیفی انرژی را رعایت کنند.

وی درباره وضعیت اقتصادی بازار لوازم خانگی اشاره کرد: وضعیت خیلی خراب است رکود شدیدی در بازار لوازم خانگی وجود دارد، چون مردم قدرت خرید ندارند و قدرت خرید هم از یک طرف به سمت قسطی فروشی و تبلیغات ناسالم رفته است؛ انشالله امیدوارم بانک‌ها پول خود را به جای توزیع به تولید ببرند. این بازار هر روز بدتر از دیروز است.

او افزود: ما شب عید هرساله منتظر فروش هستیم، اما امروز با این حقوق‌ها دیگر کسی یخچال و لوازم نو نمی‌خرد. مگر اینکه اینقدر وسیله از بین رفته باشد که قابلیت تعمیر نداشته باشد. در کلیت به دلیل قیمت مواد اولیه بالا و قیمت نهایی قدرت خرید وجود ندارد. اگر پول به تولید بیاید مثل سال ۹۷ مردم می‌توانند کالا بخرند.

پازوکی در رابطه با واردات لوازم خانگی گفت: آقای مخبر به درستی این نامه را دادند که وقتی ارز کشور با تمام سختی‌ها خارج می‌شود چرا هر نوع تجهیزاتی وارد شود؟ باید کیفیت کالاها ساماندهی شود و بابت تکنولوژی روز دنیا و خط تولید روز دنیا ارز خارج شود. یعنی بعد از واردات باید بتوانیم تولید و صادرات کنیم. از آن طرف امنیتی که در این ۵ سال به تولید کننده داخلی دادیم که سرمایه گذاری کرده و شغل بیشتر ایجاد کرده برنامه ریزی می‌خواهد و به یکباره نباید واردات بسته و باز شود.

منبع: انتخاب

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها