|
کدخبر: 313382

لوازم خانگی / واردات لوازم خانگی / قیمت لوازم خانگی

بحران در چند قدمی لوازم خانگی / تولیدکنندگان ورشکست می شوند؟

دبیر انجمن لوازم خانگی کوچک گفت: واردات کالای آماده و ساخته شده به ویژه در صنعت لوازم خانگی هیچ نوع مزیتی برای کشور ندارد چرا که تکنولوژی جدیدی وارد کشور نمی‌کند و به جز متضرر کردن تولیدکنندگان و بازار داخل هیچ دردی را دوا نخواهد کرد.

اقتصاد بحران در چند قدمی لوازم خانگی / تولیدکنندگان ورشکست می شوند؟

ابوالقاسم شانه‌ساز، درباره صنعت لوازم خانگی، دو چالش مهم را برشمرده است. او بیان کرده که این روزها این صنعت با دو مشکل اساسی روبرو است. اولاً، رکود بازار به دلیل کاهش قدرت خرید مردم به عنوان یکی از چالش‌های اصلی مطرح است. دوماً، عدم تخصیص ارز مورد نیاز برای تولید و واردات لوازم خانگی نیز از جمله مسائل مهم این صنعت است.

وی با اشاره به اینکه نیاز ارزی صنعت لوازم خانگی برای تامین مواد اولیه به طور متوسط ۱.۵ میلیارد دلار برآورد شده است، افزود: بر اساس آمار گمرک در ۶ ماهه نخست سال جاری، تنها کمتر از یک سوم ارز مورد نیاز صنعت لوازم خانگی اختصاص داده شده و اکثر واحدهای صنعتی لوازم خانگی همچنان در صف گرفتن ارز هستند.

دبیر انجمن لوازم خانگی کوچک با بیان اینکه تولیدکنندگان برای کاهش قیمت نهایی لوازم خانگی نیاز وارداتی خود را با ارز نیمایی تامین می‌کنند، ادامه داد: من فکر می‌کنم با شرایطِ فعلی تخصیص ارز و معطلی زیادی که وجود دارد، در نهایت همه تولیدکنندگان به آن سو هدایت ‌شوند تا واردات مورد نیاز خود را با ارز صادراتی انجام دهند که در این صورت قیمت تمام شده محصول افزایش زیادی خواهد داشت.

وی اضافه کرد: اگر ارز برای واردات وجود دارد چرا به تولیدکنندگان داخلی داده نمی‌شود که بتوانند تولید و بازار خود را حفظ کنند. بیشتر مردم نیز از کیفیت و کمیت محصول ایرانی راضی هستند و در واقع تولیدات داخل توانسته سلیقه بیشتر مردم را تامین کند. بنابراین این ارز اگر در اختیار تولیدکنندگان داخل قرار گیرد به سود تولیدکننده، مصرف‌کننده و اقتصاد کشور است.

دبیر انجمن لوازم خانگی کوچک در ادامه با اشاره به زمزمه‌های رفع ممنوعیت واردات لوازم خانگی بیان کرد: آزادسازی واردات مسئله‌ای جدی نیست. واردات کالای آماده و ساخته شده به ویژه در صنعت لوازم خانگی هیچ نوع مزیتی برای کشور ندارد چرا که تکنولوژی جدیدی وارد کشور نمی‌کند و به جز متضرر کردن تولیدکنندگان و بازار داخل هیچ دردی را دوا نخواهد کرد.

منبع: موج

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها