|
کدخبر: 315235

خودرو اطلس / سایپا

دست خریداران خودروی اطلس در پوست گردو / سایپا زیر قولش زد؟

بسیاری از مخاطبان در روزهای گذشته درباره تغییر موعد تحویل خودروی اطلس سایپا به ما اطلاع داده‌اند. اما دلیل این تغییر چیست؟

اقتصاد دست خریداران خودروی اطلس در پوست گردو / سایپا زیر قولش زد؟

یکی از خودروهای جدیدی که در دوره قبلی سامانه یکپارچه عرضه شد، اطلس بود. اطلس سایپا در واقع نسخه به‌روزشده‌ای از کوییک است که تغییراتی در ظاهر و امکانات آن انجام شده است.

برای اولین مشتریان این خودرو در سامانه یکپارچه موعد تحویل زمستان ۱۴۰۲ در نظر گرفته شده بود و مشتریان هم تصور می کردند در انتهای سال جاری خودروی خود را تحویل خواهند گرفت. اما در فراخوان های اولیه این خودرو و پرداخت وجه اولیه، موعد تحویل برای این خودرو به تابستان ۱۴۰۳ تغییر پیدا کرده است. در واقع اولویت های اطلس از ۳ ماه تا ۶ ماه به تعویق افتاده اند. اما دلیل این تغییر چیست؟

دلیل تغییر موعد تحویل اطلس

گویا برنامه های تولید اطلس بر اساس آنچه زمان بندی شده بود پیش نرفته است و تولید نهایی و عرضه گسترده این خودرو با تاخیر همراه شده است. البته که در زمان ثبت نام هم این تاخیر پیش بینی می شد چراکه در آن زمان مقدمات تولید آزمایشی این محصول در حال انجام بود و بنظر می رسید که اطلس فعلا با عرضه گسترده فاصله دارد. این تاخیر نشان دهنده یکی از ایرادات اساسی در سامانه یکپارچه است. در این سامانه از آنجا که هیچ قراردادی با مشتری منعقد نشده و هیچ پرداختی هم صورت نگرفته است، خودروساز هیچ تعهدی در قبال زمان ندارد. به عبارت ساده تر خودروساز در این شرایط همه چیز را با برنامه های تولید خود می سنجد و تنها با عقد قرارداد تعهد زمانی را برای تحویل خودرو رقم می زند. پس مشتریان سایپا اطلس باید برای تحویل خودروی خود بیشتر صبر کنند و با شرایط فعلی نه خودروساز و نه سامانه یکپارچه پاسخگوی این مشتریان نخواهند بود.

مشخصات سایپا اطلس G

سایپا اطلس G در بحث مشخصات فنی با کوییک GX و سهند پارس خودرو برابر است. این خودرو پیشرانه ۱.۵ لیتری ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ دارد. این پیشرانه M15-GSI نام دارد و فناوری زمان بندی متغییر سوپاپ های ورودی در آن دیده می شود. ۹۰ اسب بخار قدرت با گشتاور ۱۳۷ نیوتن متر در فهرست مشخصات فنی اطلس به چشم می خورد. جعبه دنده اطلس G از نوع ۵ سرعته دستی است که توان را به چرخ های جلو می رساند. مصرف سوخت این پیشرانه از نمونه قبلی، یعنی M15، کمتر است و گشتاور و توان حرکتی بیشتری را تولید می کند. در اطلس جی جعبه فرمان از نوع هیدرولیک است.

منبع: آخرین خودرو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها