|
کدخبر: 314571

قیمت مرغ / گوشت مرغ / خرید مرغ

قیمت مرغ سرسام آور شد / بازار به نرخ دولتی برمی گردد؟

قیمت مرغ در بازار مازندران درحالی از یک هفته گذشته با روند صعودی از مرز یک میلیون ریال عبور کرد که به گفته مدیر عامل اتحادیه مرغداران استان کمبودی در تولید و عرضه وجود ندارد.

اقتصاد قیمت مرغ سرسام آور شد  / بازار به نرخ دولتی برمی گردد؟

امروز در تاریخ شنبه یازدهم آذرماه، قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در بازارهای استان مازندران حدفاصل ۹۷,۰۰۰ تا ۱,۰۲۰,۰۰۰ ریال در نقاط مختلف متغیر است. این در حالی است که عطاءالله حسن زاده، مدیرعامل اتحادیه مرغداران استان، قیمت تمام شده‌ی هر کیلو مرغ زنده را ۶۷۰,۰۰۰ ریال اعلام کرده که این رقم قیمت، با قیمت فروش در فروشگاه‌ها حدود ۳۵۰,۰۰۰ ریال اختلاف دارد.

وی که عضو هیات مدیره اتحادیه مرغداران گوشتی کشور است، افزایش بی رویه قیمت مرغ را خودسرانه توصیف کرد و توضیح داد: البته به نظر می رسد به دلیل پایین بودن قدرت خرید مردم و کاهش مصرف، بعضی از مرغداران و فروشندگان مرغ های آماده طبخ را در بازار به صورت خودسرانه با هدف جبران هزینه ها و درآمد، قیمت مرغ را افزایش داده اند.

وی با بیان این که، در هر صورت حداکثر قیمت مرغ با سود منطقی باید تا ۸۵۰ هزار ریال در بازار مصرف کننده عرضه شود، در عین حال توضیح داد: افزایش خودسرانه قیمت مرغ برای مرغ هایی که وزن بیشتر از ۲.۸ تا سه کیلو گرم دارند، ‌است.

وی با ذکر این نکته که متاسفانه نهاده های دامی دولتی به موقع در اختیار مرغدرای های استان مازندران قرار نمی گیرد، ادامه داد:‌ قیمت مصرفی نهاده های دام به خصوص سویا و ذرت در بازار آزاد بسیار بالا است.

حسن زاده تصریح کرد: اکنون تمام مرغداران ذخیره نهاده های خودشان را در مرغداری ها مصرف کرده اند و حتی بعضی از مرغداران مجبور به خرید سویا در بازار آزاد با کیلویی ۳۵۰ هزار ریال شدند.

وی در ادامه هشدار داد که اگر تامین به موقع نهاده ها انجام نشود، قیمت مرغ به صورت رسمی از مبداء تولید در مرغدارای ها افزایش چشم گیری خواهد یافت.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران با بیان این که مصرف مرغ به دلیل قدرت پایین مردم کم شده است و مغازه داران برای جبران درآمد با قیمت موردنظر خودشان عرضه می کنند، گفت: وقتی مغازه داری روزانه ۲۰۰ کیلو مرغ می فروخته است اکنون به کمتر از ۵۰ کیلو رسید و از طرفی اجاره مغازه ها و هزینه های خدماتی آب و برق چندین برابر شود، نوسان قیمت و در واقع هرج و مرج در قیمت توجیه پذیر خواهد شد.

وی وضعیت جوجه ریزی در واحد های مرغداری های مازندران را مطلوب دانست و گفت: سهمیه روزانه مرغ مورد نظر استان تهران نیز از استان ارسال و تامین می شود.

طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران، مهرماه امسال ۱۵ میلیون و ۹۲۷ هزار و ۸۹۳ قطعه جوجه ریزی در مرغداری های گوشتی استان انجام شد که رکورد جدیدی محسوب می شود.

بررسی تاریخی آماری از جوجه ریزی در مازندران نشان می دهد که میزان جوجه ریزی مزارع مرغ گوشتی استان از ۱۳.۸ میلیون قطعه در بهمن ماه سال ۱۴۰۰ به ۱۵.۷ میلیون قطعه در فروردین ماه سال ۱۴۰۱ رسید، در واقع این مقدار جوجه ریزی در یک ماه برای اولین بار در دوران قبل و بعد از انقلاب در استان اتفاق افتاد. اما در مهرماه امسال با افزایش حدود ۲۵۰ هزار قطعه ای رکورد جدید جوجه ریزی در یک ماه به ثبت رسید.

با وجود نبود کمبود جوجه و عرضه مرغ زنده بررسی های میدانی ایرنا نشان می دهد که قیمت مرغ در فروشگاه های زنجیره ای حداکثر ۸۷۰ هزار ریال است، اما همین مرغ در بیشتر مغازه ها تا یک میلیون ریال عرضه می شود.

مازندران از قطب های صنعت مرغداری کشور محسوب می شود و در حال حاضر با تولید سالانه حدود ۲۲۰ هزار تن گوشت مرغ، ۱۱ درصد از تولید کشور را در اختیار دارد.

منبع: ایرنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها