|
کدخبر: 314114

هوشمندسازی/دانش بنیان/ اقتصاد

نقش مهم رونق صنایع در رشد اقتصاد / شعار کاشتن برای آینده محقق خواهد شد

صنایع بزرگی مانند فولاد مبارکه و شرکت مس ایران، در راستای هوشمندسازی و استفاده از ظرفیت های داخلی گام مهمی را برداشته اند.

اقتصاد نقش مهم رونق صنایع در رشد اقتصاد / شعار کاشتن برای آینده محقق خواهد شد

هوشمندسازی را می‌توان یکی از ارکان مهم توسعه اقتصادی دانست که نقش مهمی در کشور و همچنین توسعه صنایع مهم دانست. توسعه صنایع از مهم ترین موارد رشد اقتصادی است که شرکت های بزرگ و صنایع مهم کشور، با هوشمند سازی در راستای توسعه صنعت خود، گام برداشته اند. شرکت ملی مس و فولاد مبارکه، از جمله مهم ترین و بزرگ ترین صنایع کشور هستند که با کمک شرکت های دانش بنیان توانسته اند گام مهمی را در راستای هوشمندسازی و بومی سازی بردارند.

هوشمند سازی صنایع موجب کاهش خطاهای انسانی، بیشتر شدن بهره وری در تولید، وبالا رفتن کیفیت محصولات نهایی می شود و همچنین کاهش هزینه ها خواهد شد. هوشمند سازی و بومی سازی، وابستگی به تجهیزات خارجی را از بین خواهد برد و این امکان را می دهد که با کمک شرکت های دانش بنیان، هوشمندسازی با استفاده از نیروهای داخلی صورت گیرد.

هوشمند-سازی

حمایت از پروژه های مطرح شده

روح الله دهقانی فیروز آبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور گفت: در مجموع ۲۶ پروژه مطرح شده برای همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع وابسته به وزارت صمت به ارزش ۸هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال و همچنین ۲۱ پروژه دانش‌بنیان به ارزش ۴۰۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات پیش‌بینی شده است و در قانون جهش تولید از آن‌ها حمایت خواهد شد. این نکته را باید اضافه کنم که هر ۲۶ پروژه اجرایی خواهد شد اما تاکنون ۲۱ پروژه آن مورد توجه معاونت علمی قرار گرفته است.

دهقانی ادامه داد: خوشحالیم که در شرکت ملی مس قرار است که چند قرار هوشمندسازی را آغاز کند و امیدوار هستیم که این شرکت با نهایت سرعت و توان از ظرفیت های قانون و همچنین معاونت علمی استفاده کند. شرکت ملی مس، توانمندی های بسیاری دارد و امیدوار هستیم این قراردادهایی که با شرکت های دانش بنیان در راستای هوشمندسازی صورت می‌گیرد، در راستای بومی سازی و همچنین کمک موثر به تولید بتواند تاثیرات مثبتی داشته باشد و باید گفت که چنین قراردادهایی بسیار مبارک است.

0U3A4015

دهقانی در ارتباط با امضای توافق‌نامه‌های همکاری معاونت علمی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و شرکت ملی مس و فولاد مبارکه با شرکت‌های دانش‌بنیان که در راستای توسعه و ارائه محصولات فناورانه و گلوگاهی این صنایع صورت گرفت ادامه داد: توسعه بازار شرکت‌های دانش‌بنیان را می‌توان یکی از برنامه‌های اصلی و راهبردی در صنایع کشور دانست که در قالب توافق‌نامه‌های همکاری با ۲ صنعت بزرگ کشور، یعنی مس ایران و فولاد مبارکه، جلوه‌ای درخشان از این همکاری‌ رقم خورد. درواقع باید اشاره کرد که چنین اقدامی بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

جریان توسعه بازار اهمیت بالایی دارد

وی با اشاره به همکاری ارزشمند با صنعت مس اظهار کرد: جریان توسعه بازار را می‌توان یکی از مهم‌ترین ارکان نگه‌داری شرکت ها دانست و بنده اعتقاد دارم، چنین امری، وظیفه دولت است که بازار را برای شرکت‌ها فراهم کند تا آن‌ها با آرامش خیال به توسعه و آینده بی اندیشند و امیدوار هستیم که این اسناد همکاری به رونق صنایع مختلف منجر شود. رونق صنایع، می تواند برای کشور نقش بسیار مهمی داشته باشد و رشد اقتصادی را تا میزان قابل توجهی افزایش دهد. چنین اقدامی، می تواند صنایع کوچک را رونق داده و سبب تحول آن‌ها شود. امید است با تلاش هایی که شرکت های دانش بنیان در این مسیر انجام می دهند و همت شرکت های فولادی و کمک دولت، بتوان در مسیر توسعه و نوآوری اقتصادی برای کشور گام های مهمی برداشت.

دهقانی خاطرنشان کرد: باید به این نکته اشاره کنم که در راستای رفع نیازهای راهبردی و هوشمندسازی صنایع، برنامه همکاری بین شرکت‌های دانش‌بنیان و صنایع مس و فولاد، پس از ۱ سال تلاش و پیگیری مستر در قالب نشست‌های کارشناسی و تخصصی به شناسایی ۲۶ نیاز راهبردی در صنایع یاد شده منجر شد تا از این میان، ۲۱ محصول و خدمت در قالب قرارداد و ذیل قانون جهش تولید دانش‌بنیان، مورد حمایت معاونت علمی قرار می‌گیرد و همچنین ۵ قرارداد همکاری برای هوشمندسازی ۵ معدن مس نیز به زودی منعقد خواهد شد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: از این ۲۱ قرارداد توسعه دهنده فناوری‌های روزآمد و پیشرفته که قریب به ۸۶۰ میلیارد تومان هزینه دارند، حداقل به میزان ۴۰۰میلیارد تومان در قالب اعتبار مالیاتی توسط معاونت علمی، حمایت خواهد شد.

هوشمند-صنایع

پیوند مس و فولاد با دانش بنیان ها

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور با اشاره به اینکه امضای این توافق‌نامه‌های همکاری، سبب پیوند صنایع بزرگ ‌فولاد و ‌مس کشور با دانش بنیان ها خواهد شد، عنوان کرد: یکی از رویکردهای محوری معاونت علمی، توسعه فناوری‌های راهبردی با نگاه به فناوری‌های مطرح دنیا، برای آینده و ‌با شعار کاشتن برای آینده است.

دهقانی بیان کرد: رویکرد دیگری که ‌توسط ستادهای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان دنبال می شود، کارآمد شدن دستاورد‌های فناورانه‌ای است که طی ۳، چهار دهه گذشته به دست آورده‌ایم‌ و می‌خواهیم آن‌ها را در حوزه‌های مهم اقتصادی از کشاورزی، سلامت و امنیت غذا تا سایر حوزه‌ها به‌کار ببندیم. این قانون امروز زمینه‌ساز حمایت از پروژه‌های مهم و راهبردی در حوزه‌های مختلف صنعت و اقتصاد شده و ۲۱  قراردادی که امروز مورد حمایت معاونت علمی قرار می‌گیرند از محل اعتبار مالیاتی مندرج در قانون جهش تولید دانش‌بنیان حمایت می‌شوند. بنده ابراز امیدواری خواهم کردکه سال آینده شاهد رونمایی و بهره‌برداری از این محصولات باشیم.

کلام آخر

امید است، شرکت ها و صنایع کوچک کشورمان، با حمایت دولت بتوانند از ظرفیت های دانش بنیان استفاده کنند تا مسیر خود را به سمت و سوی هوشمندسازی ببرند. حرکت به سمت هوشمنسازی و استفاده از توان داخلی، می تواند کشور را به سمت جلو حرکت دهد و ایران عزیزمان را در میان سایر کشورها، سربلند کند. انشاالله

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها