|
کدخبر: 314001

قیمت مرغ / گوشت مرغ / خرید مرغ

وضعیت تولید مرغ در کشور / قیمت جوجه افزایش یافت

تولید مرغ در کشور به ۳ میلیون تن در سال رسیده بود اما اکنون این میزان به ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تن در سال رسیده است.

اقتصاد وضعیت تولید مرغ در کشور / قیمت جوجه افزایش یافت

حسین فاطمی، یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی اتاق تعاون ایران به روزنامه دولت ایران گفت: اکنون میانگین قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده بین ۵۵ تا ۶۱ هزار تومان است، کسانی که وزن لاشه آنها بین ۷۲ تا ۷۸ هزار تومان است. در بازار فروخته شود.

وی اظهارداشت: در گذشته ماهانه با ۹۰ تا ۱۱۰ میلیون قطعه جوجه‌ریزی نیاز کشور تأمین می‌شد زیرا در آن زمان مرغ را با وزن ۲ کیلو و ۸۰۰ تا ۳ کیلوگرم تولید می‌کردند اما امروز وزن مرغ حدود ۲ کیلو و ۲۰۰ گرم است.

وی علت محدودیت وزن‌گیری مرغ را توزیع و افزایش قیمت نهاده‌ها دانست و گفت: اکنون نهاده‌ها را براساس وزن مرغ توزیع می‌کنند بنابراین وزن کشتار تغییر پیدا کرده است زیرا زمانی که تولیدکننده نهاده مورد نیاز تولید را در اختیار ندارد نمی‌تواند مرغ را زیاد در سالن‌های پرورش نگهداری کند.

کاهش قیمت کنجاله سویا و ذرت

 رئیس سابق اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی از کاهش قیمت ذرت و سویا خبرداد و گفت: در پی آزادسازی‌ها، نابسامانی در تهیه نهاده‌های طیور به‌وجود آمد تا جایی که با افزایش قیمت‌ها احتکار صورت گرفت و رانت ایجاد شد بنابراین میزان نهاده‌ها کاهش و قیمت‌ها افزایش یافت که همین امر در وضعیت تولید و میزان مصرف تأثیر داشت.

وی اظهارداشت: اکنون قیمت هر کیلوگرم سویا از ۳۸ هزارتومان به ۳۵ هزارتومان رسیده اما همچنان برای تولیدکنندگان رقم بالایی است.

وی اضافه کرد: البته با واردکنندگان توافقی صورت گرفته که سویای آزاد در اختیار اتحادیه‌ها قرار دهند که قیمت آن ۲۱ هزار تومان است درحالی که باید با نرخ ۱۹ هزارتومان بفروشند اما تولیدکنندگان حاضرند سویای ۲۱ هزارتومانی خریداری کنند اما هنوز کالایی تحویل داده نشده است.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ روز است که تولیدکنندگان پول سویا را به حساب واردکنندگان واریز کرده‌اند گفت: به تازگی پیمان پاک قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد که مشکل سویا حل شده و ۴ کشتی با تخصیص ارز آماده تخلیه بار است اما هنوز نهاده‌ای تحویل استان‌ها نشده است.

وی افزود: قیمت هر کیلوگرم ذرت نیز بین ۱۰ هزار و ۴۰۰ تا ۱۱ هزارتومان است بنابراین به دلیل افزایش واردات قیمت این محصول تنظیم شده تا جایی که به کمتر از نرخ مصوب رسیده است یعنی این محصول به قیمت مناسب و تنظیم بازار رسیده است.

افزایش قیمت جوجه مرغ گوشتی به ۳۰ هزارتومان

 فاطمی گفت: درحال حاضر قیمت هر قطعه جوجه مرغ گوشتی به ۳۰ هزارتومان رسیده، درحالی که باید قیمت این نهاده بین ۱۵ هزارو ۹۰۰ تا ۱۷ هزارتومان باشد، در واقع این امر باعث کاهش سرمایه تولیدکنندگان و سردرگمی آنان شده است.

وی اظهارداشت: قیمت واقعی هر قطعه جوجه آرین بین ۵ تا ۷ هزارتومان ارزان‌تر از جوجه‌های نژاد‌های دیگر است اما به دلیل سوبسیدی که دولت برای‌ نژاد آرین می‌دهد یعنی ۱۲ درصد مرغ را گران‌تر می‌خرد و شرکت پشتیانی دولت موظف است ذخیره‌سازی را براساس جوجه آرین انجام بدهد و اولویت مرغ آرین است.

سرانه مصرف مرغ افزایش پیدا نکرده است

 حسین فاطمی گفت: طبق آمارها سرانه مصرف گوشت مرغ به ۳۱ کیلوگرم رسیده است این بدان معناست که بخش عمده گوشت مرغ به جای مصرف خانوار به مصرف صنوف از جمله رستوران‌ها و فست فودها می‌رسد و تقریباً یک سری دهک‌ها مصرف مرغ‌شان کاهش یافته است.

به گفته وی، پیش از این سرانه مصرف گوشت مرغ برای هر ایرانی ۳۳ کیلوگرم بوده است. وی اظهارداشت: درحال حاضر صنعت طیور کشور نیازمند یک برنامه مدون است تا مشکلات این صنعت حل شود درحالی که اکنون هیچ برنامه مدونی نداریم و تصمیم‌گیری‌های این صنعت لحظه‌ای است. فاطمی در پایان درباره اینکه چرا قیمت گوشت مرغ هنوز اعلام نشده است نیز گفت: تعیین نرخ مصوب گوشت مرغ باید توسط کارگروه تنظیم بازار و سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان و اتاق بازرگانی اعلام شود.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها