|
کدخبر: 313990

کسر کارمزد از تراکنش‌ کارتخوان‌ها مغایر با هوشمندسازی اقتصاد است

رئیس اتاق اصناف مرکز استان گیلان گفت: کسر کارمزد از تراکنش‌ کارتخوان‌ها مغایر با هوشمندسازی اقتصاد است

اقتصاد کسر کارمزد از تراکنش‌ کارتخوان‌ها مغایر با هوشمندسازی اقتصاد است

دولت در سال جاری و در راستای کارآمدتر شدن شبکه پرداخت الکترونیکی و ارتقای سطح خدمات به کاربران، اصلاحاتی را در نظام کارمزد تراکنش‌ خرید این شبکه اعمال و شیوه‌نامه جدیدی را ابلاغ کرده است که به شکل گام به گام و برای پذیرندگان منتخب فاز اول اجرایی شده است. بر اساس این بخشنامه که با هدف برقراری تعادل و توازن میان «خدمات دریافت شده» و «هزینه‌های ارائه سرویس و تضمین پایداری زیرساخت‌های شبکه پرداخت الکترونیکی» تنظیم شده است؛ دارندگان دستگاه‌های کارتخوان (پذیرندگان) پرداخت می‌کنند. این تصمیم دولت انتقادهایی از سوی اصناف و کسب‌وکارهای مختلف به همراه داشته است.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان گیلان، با انتقاد از ابلاغ و اجرای بخشنامه کسر کارمزد از تراکنش‌ کارتخوان‌ها گفت: اجرای این طرح موجب می‌شود تا مردم دوباره به سمت جابجایی و حمل پول نقد حرکت کنند که این امر با هوشمندسازی اقتصاد در تناقض است.

علیرضا تهیدست افزود: مبالغی که از طریق تراکنش‌ کارتخوان‌ها جابجا می‌شود عموما پس از ۲۴ ساعت به حساب پذیرندگان واریز می‌شود. این درحالی است که کارمزد در همان وهله نخست و همزمان با انجام تراکنش کسر می‌شود. به عبارت دیگر اگر این مبالغ، بلافاصله پس از انجام تراکنش به حساب پذیرندگان واریز و کارمزد آن کسر می‌شد، توجیه اقتصادی داشت.

وی ادامه داد: خدمات آنلاین به این معناست که هر گونه تراکنشی به صورت برخط و آنلاین انجام شود. در حالی که مبلغ تراکنش، ۲۴ ساعت در حساب شرکت‌های ارائه دهنده خدمات آنلاین رسوب می‌شود.

رئیس اتاق اصناف مرکز استان گیلان گفت: ما همواره تلاش کرده‌ایم تا با فرهنگ‌سازی، به روند هوشمندسازی اقتصاد کشور کمک کنیم، اما سیاست‌های جدید بانک مرکزی با رویه موجود مغایرت دارد.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که دولت و بانک مرکزی با توجه به معضلات اقتصادی، سیاست‌های پولی خود را تدوین و اجرا کند.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها