|
کدخبر: 313590

قیمت دلار / پیش بینی قیمت دلار / افزایش قیمت دلار

وضعیت جدید انواع ارز در بازار / دلار به کانال ۴۹ هزار تومان بازگشت

قیمت دلار هرات یک کانال از دست داد ولی در ادامه راه رفته‌ را برگشت.

اقتصاد وضعیت جدید انواع ارز در بازار / دلار به کانال ۴۹ هزار تومان بازگشت

قیمت دلار در بازار ارز هرات با قیمت ۵۰ هزار تومان شروع به کار کرد و در ابتدای فعالیت خود به ۴۹ هزار تومان کاهش یافت. در روز دوشنبه، بازار ارز هرات دست دومین سطح حمایت خود یعنی ۵۰ هزار تومان را از دست داد و به سطح پایین‌تری یعنی ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان رسید و در این نقطه حمایت یافت. قیمت دلار هرات در نیمه دوم روز بازار باز هم به ۵۰ هزار تومان افزایش یافت. به این معنی که بازار ارز هرات دو نیمه متفاوت داشت؛ نیمه اول با کاهش قیمت و در کانال ۴۹ هزار تومان و نیمه دوم با افزایش قیمت و کانال ۵۰ هزار تومان. قیمت درهم امارات در میزان ۱۳ هزار و ۷۸۰ تومان آغاز به کار کرد و در همین قیمت هم به پایان رسید. قیمت سکه در روز دوشنبه با پایین آمدن ۱۰۰ هزار تومانی به قیمت ۲۸ میلیون و ۷۵۰ هزار تومان بازگشایی شد و با کاهش به ۲۸ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان به پایان رسید.

فرزین بحث داغ بازار

بحث داغ بازار ارز و سکه صحبت‌های محمدرضا فرزین در نشست بانکداری الکترونیک بود. رئیس کل بانک مرکزی در این نشست یک موضع ارزی گرفت که مدت‌ها بر سر آن بین فعالان بازار و تحلیل‌گران بحث بود. فرزین گفت: برخلاف اصرار برخی که فنر ارزی در حال جمع شدن است، در واقعیت هیچ فنر ارزی وجود ندارد و این فنر مجازی است و با هدف زنده نگه داشتن انتظارات تورمی مطرح می‌شود. پایگاه چنین رویکردی تیمی در خارج از کشور است که با عملیات روانی به دنبال متلاطم کردن بازار ارز هست.

این موضع فرزین به مذاق بخشی از معامله‌گران و تحلیل‌گران خوش نیامد و واکنش نشان دادند. اکثرا بر این نظر بودند چرا رئیس یک نهاد تخصصی درباره یک موضوع فنی، حرف‌های غیراقتصادی زده؟

بخشی از معامله‌گران نگران بودند که پیامدهای این حرف‌ها، تشدید برخوردهای امنیتی با معامله‌گران و تحلیل‌گران منتقد باشد. بخشی دیگر دل‌نگران بودند که به تجربه قبلی، هروقت مسئولان اقتصادی با قاطعیت صحبت می‌کنند اتفافی نمی‌افتد یعنی قرار است اتفاقی بیفتد که خوشایند نیست. این گروه درباره دلایل ترس خود از آینده به روند رشد نقدینگی، رویکرد سرمایه‌گذاران به بازارها، ناترازی در عرضه و تقاضای پشت در مانده و برخی تغییرات در محیط سیاسی اشاره می‌کردند.

این گروه با استناد به نظرسنجی که ایسپا انجام داده می‌گفتند وقتی حدود ۷۰ درصد از مردم بازارهای غیرمتشکل را برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند یعنی نقدینگی در کمین بازارها نشسته است.

البته بودند کسانی که تصور می‌کردند کانال‌های تلگرامی نوسان‌ساز هستند و فرزین در مقام بازارساز حق دارد بخشی از دیپلماسی ارتباطی را بر پایه هشدار قرار بدهد.

با کاهش دلار و رسیدن به حمایت مهم ۴۹ هزار و ۸۰۰ تومان و برگشت ۳۰۰ تومانی، برخی از معامله‌گران معتقد بودند که قیمت دلار کف زده است. اما در مقابل گروهی می‌گفتند قیمت دلار هنوز کف نزده و افزایش از مرز حمایت را پولبک می‌دانستند. معامله‌گران فنی معتقدند در بلندمدت قیمت درهم در محدوده ۱۳ هزار تا ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان حمایت مهم و معتبری دارد که قیمت در این محدوده می‌تواند موجب توقف روند نزولی شود.

منبع: اکوایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها