|
کدخبر: 313566

تفاهم‌نامه بین اتاق اصناف ایران و سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران

نشست هم‌اندیشی روسای اتاق‌های اصناف مراکز استان امروز ۲۹ آبان ۱۴۰۲ در محل هتل بزرگ فردوسی تهران برگزار شد و تفاهم‌نامه ای بین اتاق اصناف ایران و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به امضاء رسید.

اقتصاد تفاهم‌نامه بین اتاق اصناف ایران و سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران

مجتبی صفایی رئیس اتاق اصناف ایران در این نشست با اشاره عملکرد عضویت غیرموظف خود در شرکت شهرک‌های صنعتی، خواستار عضویت روسای اتاق‌های اصناف در قالب عضو غیرموظف شرکت شهرک‌های صنعتی شد.

مجتبی صفایی گفت: طی سال‌های گذشته همواره روسای خانه‌های صنعت و معدن عضو شرکت شهرک‌های صنعتی بوده‌اند.

به گفته وی در حال حاضر بیش از ۷۰ درصد از تولیدات کشور که قابلیت صادراتی نیز دارند، در بنگاه‌های کوچک تولید می‌شود. در صورتی که تاکنون از ظرفیت این بخش استفاده مطلوبی نشده است.

رئیس اتاق اصناف ایران ادامه داد: متاسفانه در اساسنامه قبلی شرکت‌ شهرک‌های صنعتی مزیت‌های صادراتی بیشتر متوجه بخش صنعت بوده است. از این رو و در قالب تفاهمنامه پیش‌رو، پیشنهاد داده‌ایم که با عضویت روسای اتاق‌های اصناف در شرکت شهرک‌های صنعتی از ظرفیت‌های بالقوه اصناف استفاده شود.

صفایی افزود: ما می‌خواهیم تولیدکنندگان خرد، محصولات خود را بدون واسطه در بازار توزیع کنند.

وی در ادامه عنوان کرد: وقتی که اصناف در کنار صنعت قرار بگیرند و در چرخه اقتصادی کشور نقش‌آفرینی کنند، بی‌شک زنجیره تولید، توزیع و مصرف تقویت خواهد شد. ما در این مسیر علاوه بر بهره‌مندی از تجارب پیشکسوتان، از توانمندی نسل جوان و چهره‌های موفق دانشگاهی نیز استفاده خواهیم کرد.

رئیس اتاق اصناف ایران در پایان و پس از امضای تفاهمنامه بر همکاری و همیاری دوطرفه اتاق اصناف ایران و شرکت شهرک‌های صنعتی تأکید کرد.

سهم اصناف از شهرک‌های صنفی به ۱۵ هزار قرارداد رسید

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی اتاق اصناف ایران، فرشاد مقیمی معاون وزیر صمت و رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران نیز ضمن امضاء این تفاهم‌نامه گفت: از حدود ۱۰۱ هزار قراردادی که امروز در شهرک‌های صنعتی داریم، حدود ۱۵ هزار قرارداد به شهرک‌های صنفی تخصصی مربوط می‌شوند و امیدواریم این روند منجر به توسعه اقتصادی کشور و بهبود شرایط صنایع خرد و متوسط کشور شود.

وی با اشاره به عضویت غیرموظف رئیس اتاق اصناف ایران در هیات مدیره شرکت شهرک‌های صنعتی ایران، گفت: از این پس، روسای اتاق‌های اصناف نیز به عنوان عضو غیرموظف در شرکت شهرک‌های صنعتی شهرستان‌ها عضویت خواهند داشت و بدین واسطه امیدواریم ارتباطات و همکاری های وسیعتری بین بخش خصوصی و شهرک های صنعتی شکل بگیرد.

فرشاد مقیمی بیان کرد: اعتقاد دارم که ظرفیت تشکل‌های بخش خصوصی و به خصوص تشکل های صنفی چنان است که کمک های زیادی به تقویت شهرک های صنعتی خواهند کرد لذا باید از این ظرفیت ها استفاده کرد.

وی یادآور شد: قدمت مجموعه شهرک‌های صنعتی به ۵۶ سال گذشته باز می‌گردد، درحالی که ظرفیتی برای حضور اصناف در شهرک‌های صنعتی پیش بینی نشده بود. تا اینکه در سال ۱۳۹۶ طی تفاهم نامه‌ای در ساختار و طراحی شهرک‌ها از این ظرفیت برای استقرار صنوف استفاده کردیم. در ادامه در دهه ۹۰ ادغام ۲ وزارتخانه و تشکیل وزارت صنعت و معدن و تجارت موجب شد تا بتوانیم از ظرفیت صنوف در این زمینه بیشتر استفاده کنیم.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران تصریح کرد: در حال حاضر این ضرورت بیش از گذشته احساس می‌شود، چراکه اعتقاد داریم توسعه تولیدی و اقتصادی کشور به سمتی می رود که افزایش بنگاه‌های کوچک را پیش رو خواهیم داشت. به موجب همین امر در تدوین برنامه هفتم توسعه پیشنهادی مبنی بر ایجاد شهرک‌های صنعتی در حریم شهرها مطرح شده است.

 

منبع: اتاق اصناف ایران

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها