|
کدخبر: 313438 سارا سمیع شمس

گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بازار سرمایه؛

کشمکش خودروسازان با شورای رقابت / خودرو به بورس کالا برمی گردد؟

اشتیاقی گفت: خودرو به بورس کالا بر نمی‌گردد. اصولا بورس کالا جایی است که کالای واسطه‌ای به فروش می‌رسد. محصول نهایی معمولا مشتری خود را دارد و خودرو نیز از این قائده مستثنی نیست.

اقتصاد کشمکش خودروسازان با شورای رقابت / خودرو به بورس کالا برمی گردد؟

در چند سال اخیر، خرید خودرو از خودروسازان داخلی با مشکلات زیادی همراه بوده است. این مشکلات مدل‌های مختلفی دارد و فقط به یک بخش منتهی نمی‌شود. مشکلاتی نظیر نتیجه ناقص در قرعه‌کشی، گرانی خودرو، احتکار محصولات خودرو، نوسان قیمت در بازار، توقف عرضه خودرو در بورس کالا و مواردی که مربوط به محدودیت تولیدکنندگان در تولید و دست و پنجه نرم کردن با تحریم‌ها بر می‌گردد.

در همین رابطه خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با احمد اشتیاقی به بررسی عوامل موثر بر عرضه خودرو در بورس کالا پرداخته است که در ادامه می‌خوانیم.

احمد-اشتیاقی

سرنوشت عرضه خودرو در بورس کالا

احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه درباره احتمال بازگشت خودرو به بورس کالا به خبرنگار گسترش نیوز گفت: خودرو به بورس کالا بر نمی‌گردد. اصلا فلسفه بورس کالا این نیست که یک محصول نهایی را در بورس کالا به فروش برسانند. اصولا بورس کالا جایی است که کالای واسطه‌ای به فروش می‌رسد. محصول نهایی معمولا مشتری خود را دارد و خودرو نیز از این قائده مستثنی نیست. در هیچ جای دنیا خودرو در بورس کالا به فروش نمی‌رسد.

وی افزود: در شرایط عادی، محصولات شرکت‌های خودروساز باید با تسهیلاتی که لیزینگ‌ها ایجاد می‌کنند، خودروهای خود را به فروش برسانند. نه تنها خودرو نباید به بورس کالا بیاید بلکه به واسطه وجود لیزینگ‌هایی که تبلیغ آن خودروها را می‌کنند، با استفاده از ابزاری مثل پرداخت تسهیلات یا فروش به قیمت‌های ارزان‌تر، خریداران را تشویق به خرید نمایند. در مجموع این کلیتی است که درباره فروش خودرو در تمام دنیا جاری است، بنابراین کسی انتظار برگشت خودرو به بورس کالا را ندارد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: چیزی که اهمیت دارد، قیمت‌گذاری دستوری در حوزه خودرو است. این انتظار وجود دارد که خودرو از قیمت‌گذاری دستوری خارج شود و خودروساز بتواند با قیمت تمام شده به اضافه درصد سودی که مرسوم است، محصول خود را به فروش برساند و در این راستا زیانی را مواجه نشود. صحبت اصلی این است که خودرو طوری قیمت‌گذاری نشود که هر سال با زیان سنگینی روبرو شود. می‌توان فضایی را ایجاد کرد که قیمت تمام شده محصولات خودروسازان با نظارت سازمان حمایت از مصرف کنندگان، کشف قیمت شود به اضافه اینکه درصدی منطقی برای سود خودروسازان نیز در نظر گرفته شود.

اشتیاقی اظهار داشت: منظور از خروج شورای رقابت این است که قیمت‌ها به شیوه زیر نرخ فروش کشف نشود و به روش قدیم قیمت‌گذاری دستوری ادامه نداشته باشد تا به این طریق خودروسازان از زیان انباشته خارج شوند. لازم به ذکر است که ورود خودرو به بورس کالا به بهانه کشف قیمت واقعی محصولات بوده است و البته در ادامه بین شورای رقابت و بورس کالا اختلاف افتاد.

برخی از خودروها از قیمت‌گذاری شورای رقابت حذف شد

وی افزود: یک اتفاق مثبت این بود که بخشی ازمحصولات خودروسازان از قیمت‌گذاری شورای رقابت حذف شد و دلیل آن هم آپشن‌هایی بود که بر این محصولات اضافه شده است. در ادامه خودروسازان هم، از این اتفاق راضی بودند و به نظر می‌رسد که در فضای خاص اقتصاد ما به طور کلی باید از ارائه محصولات نهایی به بورس کالا صرف نظر کرد. البته عرضه خودرو در بورس کالا از آن ابتدا صرفا به نیت واقعی شدن قیمت‌ها مطرح شد ولی به شرطی که قیمت‌ها را به سطح منطقی خود برساند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: با حذف خودرو از بورس کالا و ادامه همین راهی که در پیش گرفته‌اند، یعنی تجدید نظر قیمت‌ها هر ۳ ماه یک بار، تناسب قیمت‌گذاری با قیمت تمام شده محصول و همچنین کاهش زیان خودروسازان، به نوعی می‌توان به هدف نهایی رضایت مصرف کننده و تولیدکننده، دست یافت.

بحث واردات خودرو کماکان مشمول سخت گیری‌های بانک مرکزی در حوزه خودرو است. با این شرایط، کشف قیمت خودرو به هر قیمتی در بورس کالا، منجر به اجحاف در حق مصرف کننده خواهد شد. به نظر بنده باید یک مدلی را در نظر بگیریم که فی ما بین روش قبلی و روش بورس کالا باشد، طوری که قیمت‌ها تثبیت نشده و امکان تغییر آن وجود داشته باشد و به نوعی یک حاشیه سودی برای خودروسازان ایجاد شود تا به یک رویه منطقی برسیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها