|
کدخبر: 264373

گفت‌وگوی گسترش نیوز با رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران:

افزایش قیمت لوازم خانگی خودزنی است

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران اظهار داشت: رکود خیلی شدیدی در بازار حاکم است. به طوریکه اگر در سال گذشته ۸۰ درصد رکود فروش لوازم خانگی داشتیم امسال به ۹۰ درصد رسیده است.

اقتصاد  افزایش قیمت لوازم خانگی خودزنی است

مشاهدات حاکی از آن است که برخی از تولیدکنندگان لوازم خانگی، خودسرانه نسبت به افزایش قیمت محصولات خود اقدام کرده‌اند. اما هنوز مجوزی مبنی بر افزایش قیمت‌ها صادر نشده و این اقدام غیرقانونی است. هرچند که در روزهایی که گرانی مواد غذایی سهم عظیمی از درآمد مردم را به سمت خود می کشد دیگر لوازم خانگی اولویتی در ذهن مردم نیست.

گسترش نیوز در خصوص تغییر قیمت لوازم خانگی در برخی از فروشگاه ها به گفت و گو با اکبر پازوکی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران پرداخت.

پازوکی-لوازم-خانگی

پازوکی با بیان اینکه مردم در رابطه با گرانی لوازم خانگی بازار داغی می‌کنند، اظهارکرد: باید خبر گرانی لوازم خانگی با مدرک باشد. به صورت رسمی اینکه شرکتی لیست جدید با افزایش نرخ ارائه کرده باشد در بازار دیده نشده است.

وی در خصوص تاثیر افزایش قیمت‌ها بر بازار گفت: افزایش نرخ لوازم خانگی خودزنی است. هم اکنون بازار تقاضا ندارد. اگر قیمت‌ها نیز بالا برود در شرایط فعلی نه به نفع تولیدکننده است نه مصر ف کننده.

ارزش پول از بین رفته است

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در ادامه بیان کرد: رکود خیلی شدیدی در بازار حاکم است. به طوریکه اگر در سال گذشته ۸۰ درصد رکود فروش لوازم خانگی داشتیم امسال به ۹۰ درصد رسیده است.

پازوکی با اشاره به اینکه افزایش حقوق ابتدای سال با افزایش نرخ مواد غذایی همراه بود، افزود: این موضوع باعث شد افزایش حقوق به خرید مواد غذایی اختصاص یابد و این رشد حقوق در بازار لوازم خانگی نیامد. هنوز مردم برای تعمیر لوازم خانگی بیشتر هزینه می‌کنند تا خرید.

وی در ادامه افزود: امروز ارزش پول از بین رفته است. در گذشته با ۱۰۰ میلیون تومان ۳۰ قلم لوازم خانگی میخریدند و درحال‌حاضر با این مبلغ تنها ۳ قلم می‌شود خرید.

لوازم خانگی خارجی بخریم یا ایرانی؟

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در خصوص میزان خرید برندهای خارجی و ایران بیان کرد: برند خارجی از نظر قانونی نباید در بازار باشد. ۵ سال است که واردات لوازم خانگی انجام نمی‌شود و محصولات در سطح عرضه قاچاق است.

اما شخصی که قصد خرید برند خارجی را داشته باشد از هر طریقی اقدام می‌کند تا خرید کند. برای مردم به عنوان یک مصرف‌کننده نمی‌شود تکلیف تعیین کرد که چکار کنند.

ذائقه مردم عوض شود

وی پیرامون برندهای ایرانی لوازم خانگی نیز گفت: مردم باید اطمینان خود نسبت به خدمات پس از فروش، نرخ و شکل ظاهری برند ایرانی را افزایش دهند. این موضوع باید توسط رسانه‌ها فرهنگ‌سازی شود تا ذائقه مردم عوض شود. صنعت لوازم خانگی طی ۴ سال گذشته آنقدر رشد داشته است که قابل رقابت شده است. مردم باید به جنس ایرانی اطمینان و با خیال راحت خرید کنند.

پازوکی با تاکید بر اینکه دولت باید به اصناف کمک کند، تصریح کرد: اگر دولت مواد اولیه شامل دلار، آهن، مس، فولاد و رنگ را حداقل یک سال بدون افزایش نرخ به تولیدکننده بدهد و بر نرخ و کیفیت نظارت کند احتمالا اتفاقات خوبی در این صنعت رخ خواهد داد. تولیدکننده دوست دارد کالای خود را تولید و بفروشد. قطعا نگهداری جنس در انبار باب میل هیچ تولیدکننده‌ای نیست.

دولت؛ مهم ترین اصل در زنجیره

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در پایان با اشاره به نقش مهم دولت در مدیریت شرایط فعلی، اظهارکرد: از تولید‌کننده تا عرضه در بازار یک زنجیره است و مهم‌ترین اصل در این زنجیره دولت است.

دولت باید به کسبه کمک کند. دو سال اخیر که درگیر کرونا بودیم دولت قبل به اصناف وعده‌های بسیاری داد اما به هیچ یک از آنها عمل نکرد.

اما دولت جدید حسن خوبی که دارد این است که پای صحبت اصناف می‌نشیند و مشکلاتشان را می‌شنود. همچنین در موضوع دارایی به اصناف کمک کرد و امیدوارم با همین روشنفکری دولت جدید به مسیر خود ادامه دهد.

عوارض غیر قابل جبران برای واحد‌های صنعتی

همچنین لازم به ذکر است؛ عباس هاشمی، دبیر انجمن صنایع لوازم خانگی ایران نیز پیش از این در گفت و گو با گسترش نیوز اظهار کرد: تولیدکنندگان مجبورند به هر شکلی که شده با توجه به افزایش نهاده‌های تولید برای ادامه فعالیت درخواست افزایش نرخ داشته باشند. در غیر این صورت باید منتظر عوارض غیر قابل جبرانی برای واحد‌های صنعتی باشیم. نه مصرف‌کننده و نه تولیدکننده از این افزایش قیمت‌ها خوشحال نیست.

فروشندگان چه می گویند؟

از سوی دیگر فروشندگان لوازم خانگی نیز اعلام می‌کنند لیست قیمت‌های جدید از سوی برخی از تولیدکنندگان ارسال شده است و آنها باید براساس قیمت‌های جدید محصولات را به فروش برسانند. اقدام خودسرانه تولیدکنندگان در افزایش نرخ لوازم خانگی نشان می‌دهد باید وزارت صنعت و به‌ویژه ستاد تنظیم بازار به این موضوع ورود پیدا کنند

  • ناشناس ارسالی در

    ارزش پول که سالهاست رفته اما آقای رئیسی امسال با حذف ارز ترجیحی و یارانه تنها چه ار قلم که همین هم بزودی از مردم میگیرند و کسی که پول نداشته باشد نمی تواند از کا رت کالابرگ استفاده کنه چون نصف مبلغ رو خ ودش باید بده ینی یک خانوار سه نفره که ۲۷ ۰ یارانه می گرفتن الان ۹۰۰ میگیرند ولی م وقتا بعدا کالابرگ رو میایند البته این هم ان سیاست رئیسی هست که یارانه را حذف کند وگرنه با عقل جور نمیاد کالا برگ به نرخ پ ارسال اونم پول داشته باشی استفاده کنی دو لت اینکار رو کرد برای جیب خودش که کلا به مردم یارانه نده اگر راست میگه این یاران ه ۳۰۰ رو کلا نقدی بده

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها