|
کدخبر: 211659

التهابی بزرگ در بازار لوازم خانگی

در حالی که بازار لوازم خانگی با رکود همراه است به یکباره در هفته های اخیر روند صعودی افزایش قیمت این محصولات بیشتر شده و همین مساله باعث کاهش تقاضای خرید لوازم خانگی شده، در شرایط کنونی تنها راهکار افزایش نظارت دولت بر بازار است.

در حال حاضر موضوع گرانی لوازم خانگی به عنوان داغترین مساله مطرح است زیرا در ۷ ماه گذشته قیمت این کالاها بیش از ۳۰ درصدی گران شده در حالی که بازار با رکود مواجه و عملا تقاضای مازاد بر عرضه وجود نداشته و این مساله تاحدودی تحت تاثیر گرانی کالاها از مبدا عرضه یعنی تولیدکننده هاست.

این اتفاق از زمانی افتاده که برخی از تولیدکنندگان با نامه ای به رهبر معظم انقلاب خواستار متوقف شدن واردات لوازم خانگی از کره جنوبی شدند.

از طرف دیگر از انجایی که بحث آزادسازی منابع بلوکه شده ایران در قبال واردات کالا از این کشور مطرح شده بود، آمریکا هم موافقت خود را در این زمینه اعلام کرده بود.

 هرچند این موضوع اجرایی نشد و بیشتر بهانه ای شد تا بازار لوازم خانگی در ایران به انحصار بیشتر کشیده شود، زیرا دقیقا بعد از این اتفاقات و اعلام ممنوعیت واردات لوازم خانگی کره ای به کشور و مناطق آزاد وضعیت قیمت ها بحرانی تر شد.

تاثیر فضاسازی بر بازار لوازم خانگی

احسان فدایی کارشناس اقتصادی با اشاره به تاثیر فضاسازی بر بازار لوازم خانگی، گفت: «وقتی ادعا می شود که تولیدات داخلی لوازم خانگی پاسخگوی نیاز کشور است بسیاری از مردم انتظار دارند که قیمت‌ لوازم خانگی در این بازار راکد ارزان شود یا حداقل تثبیت شود اما در چند وقت اخیر قیمت لوازم خانگی توسط تولیدکننده های که مدعی تولید ملی بوده اند گران شده است.

در حالی که بازار لوازم خانگی با رکود همراه است به یکباره در هفته های اخیر روند صعودی افزایش قیمت این محصولات بیشتر شده و همین مساله باعث کاهش تقاضای خرید لوازم خانگی نو شده و در مقابل تقاضا برای لوازم خانگی دست دوم به شدت افزایش یافته است و شرکت های تعمیراتی و ... رونق گرفته اند و این مساله متعارض با ادعای تولیدکننده های داخلی است که بر متعادل سازی بازار لوازم خانگی حتی پس از ممنوعیت واردات تاکید داشتند.

در شرایط کنونی دولت تنها راهکاری که برای حل مشکلات بازار می تواند اجرا کند نظارت بر بازار است و قیمت کالاهای تولید شده را به قیمت عرضه مقایسه کند و با شرکت هایی که سودهای غیرمتعارف می گیرند برخورد کند.

منبع: موج

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها