|
کدخبر: 313288 فرشته صائمی

گفتگوی گسترش‌نیوز با عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه؛

حذف شرکت‌های تأمین نیروی انسانی کلید خورد / حقوق کارگران تغییر می‌کند

شاکری گفت: در طرح ساماندهی کارکنان دولت همه نیروهای دولتی ساماندهی می‌شوند، شرکت‌های تأمین نیروی انسانی حذف می‌شوند و در نهایت قرارداد همه افراد مستقیماً با دستگاه اجرایی که در آن در حال خدمت‌رسانی هستند، منعقد می‌شوند.

اقتصاد حذف شرکت‌های تأمین نیروی انسانی کلید خورد / حقوق کارگران تغییر می‌کند

اخیراً ناصر چمنی، فعال کارگری طی گفتگویی از آمار کارگران قراردادی خبر داد و اعلام کرد که بیش از ۹۶ درصد کارگران قرارداد موقت دارند، او همچنین ادامه داد مطابق آیین نامه تبصره یک ماده ۷ قانون کار، تمام کسانی که به مدت ۴ سال در کارهای با ماهیت موقت حضور داشتند باید قرارداد کارشان دائم شود. امیدواریم این آیین نامه عملیاتی شود.

نکته حائز اهمیت در گفتگوی چمنی مربوط به فاصله زمانی تصویب تا اجرای آئین‌نامه حمایت از حقوق کارگران بود، چنانچه او اظهار کرد «البته این آیین‌نامه باید مدت ها قبل نوشته می‌شد تا وضعیت کارگران را بهبود می‌بخشید.  بعد از حدود ۳۰ سال بالاخره در زمان وزارت ربیعی این اتفاق افتاد. بهمن ماه موعد عملیاتی شدن این قانون می‌رسد و امیدواریم اجرایی شود.»

قرارداد همه کارگران مستقیماً با خود وزارتخانه منعقد می‌شود

در همین راستا اقبال شاکری، عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در گفتگو با خبرنگار گسترش‌نیوز پیرامون دائمی شدن کارگران قراردادی گفت: مجلس به قرارداد کارگران ورود پیدا کرده کما اینکه طرح ساماندهی کارکنان دولت را تصویب کرد.

اقبال شاکری

شاکری در واکنش به اینکه شما می‌گویید کارکنان دولت اما سوال پیرامون کارگران است، افزود: فرقی نمی‌کند قانون ساماندهی کارکنان مربوط به همه است. در حقیقت قانونی شدن طرح ساماندهی نیروهای دولت از ابتدای مجلس یازدهم مطرح بود کما اینکه طرح مذکور حدود ۳ بار هم به صحن مجلس آمد با شورای نگهبان رفت و آمد که در نهایت اصلاحات انجام شد و در نتیجه به شورای عالی نظارت رفت.

وی در ادامه تصریح کرد: در طرح ساماندهی کارکنان دولت همه نیروهای دولتی ساماندهی می‌شوند، شرکت‌های تأمین نیروی انسانی حذف می‌شوند و در نهایت قرارداد همه افراد مستقیماً با دستگاه اجرایی که در آن در حال خدمت‌رسانی هستند، منعقد می‌شوند. بنابراین قانون مذکور شامل همه افراد از هر نوع صنفی که در آن حضور دارند، می‌شود و تفاوتی میان کارگران دستگاه‌ها وجود ندارد.

قرارداد خبرنگاران با وزارت ارشاد منعقد می‌شود

این عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در واکنش به اینکه برای نمونه قرارداد خبرنگاران به چه صورت خواهد شد؟ اظهار کرد: طبق قانون ساماندهی کارکنان دولت به عنوان مثال خبرنگاران مستقیماً با خود وزارت ارشاد قرارداد منعقد می‌کنند.

شاکری در پاسخ به اینکه در نهایت قانون ساماندهی کارکنان دولت چه زمانی ابلاغ و اجرا می‌شود؟ متذکر شد: بنده فکر می‌کنم طرح ساماندهی کارکنان دولتی بعد از پایان بررسی قانون هفتم توسعه در صحن مطرح شود.

این عضو کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه مجلس شورای اسلامی در واکنش به اینکه طبق طرح ساماندهی کارکنان دولت مبلغ دریافتی‌ها هم به اندازه کارمندان دولت خواهد شد و یا اینکه تفاوتی دارد؟ ابراز کرد: خیر، بعد از اجرا شدن قانون ساماندهی کارکنان دولت حقوق همه کارگران تغییر می‌کند و تبدیل به نیروی کار مستقیم دستگاه اجرایی می‌شوند.

یارانه‌ها برای افزایش قدرت خرید پرداخت می‌شود

شاکری در قسمت دیگری از این گفتگو درباره همخوانی و تناسب یارانه‌ها با تورم تصریح کرد: یارانه‌ها به منظور افزایش قدرت خرید پرداخت می‌شود نه پوشش همه احتیاجات زندگی، برای مثال یارانه‌ها به مسائل تحصیلی و درمانی ارتباط ندارد بلکه مربوط به کالاهای اساسی که اقلام آن هم مشخص است این یارانه به آن موارد تعلق می‌گیرد.

این عضو کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم توسعه اظهار کرد: در حال حاضر یارانه به ۴۵۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده از طرفی کالا برگ هم به آن اضافه شده است. در مجموع اگر کالا برگ فراگیر شود و همه خانوارها از آن استفاده کنند، به نظر می‌رسد که کالا برگ پوشش مورد نظر را شامل شود. نکته مهم درباره کالا برگ الکترونیک این است که شاید برخی افراد بخواهند به صورت نقدی از کالا برگ استفاده کنند، در صورتی که یارانه فقط متعلق به کالای اساسی بوده است.

کالا برگ الکترونیک کالاهای اساسی را پوشش می‌دهد

شاکری همچنین خاطرنشان کرد: به نظر بنده اگر کالا برگ برای خرید کالاهای اساسی شامل خانواده‌هایی که یارانه مستقیم می‌گیرند، شود کالاهای اساسی را پوشش می‌دهد. البته استفاده از کالا برگ تشویق هم دارد به این ترتیب که به ازای خرید با کالا برگ مقدار بیشتری هم اعتبار به  خرید به آنها می‌دهند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در پایان یادآور شد: به عبارت دیگر اگر خانواده‌ها از کالا برگ استفاده کنند امتیاز بیشتری می‌گیرند و می‌توانند خرید کنند. برای مثال اگر تا سقف ۴۵۰ هزار تومان خرید کنند، مبلغ دیگری هم به عنوان اعتبار به آنها پرداخت می‌شود و در مجموع مبلغ یارانه افزایش پیدا می‌کند و این اقدام هم در راستای خرید با کالا برگ صورت می‌گیرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها