|
کدخبر: 313073

قیمت دلار / بازار مالی / بازار دلار

پیش بینی بلند مدت درباره قیمت دلار

دبیرکل نهادهای سرمایه‌گذاری ایران می‌گوید مهم‌ترین عامل تاثیرگذار بر بازارهای داخلی کشور در مقطع فعلی، ریسک‌های بین‌المللی است که از کنترل سرمایه‌گذار و سیاست‌گذار خارج است و همین چالش، پیش‌بینی آینده را دشوار کرده‌ است. سعید اسلامی‌بیدگلی معتقد است مساله تورم همچنان کلیدی‌ترین مشکل اقتصاد ایران است.

اقتصاد پیش بینی بلند مدت درباره قیمت دلار

در طی دو سال گذشته، وضعیت بازارهای مالی و سرمایه‌ای در ایران بسیار وخیم شده است. اقتصاد با روبه‌رو شدن با رکود تحمیلی از سوی دولت، که به منظور کنترل قیمت‌ها اتخاذ شد، باعث توقف گردش سرمایه و به وجود آمدن یک خواب عمیق در بازارها در طول این دو سال شده است.

در همین حال، جدا از ریسک‌ها داحلی که عموما از سمت دولت تحمیل می‌شوند، ریسک‌ها خارجی نیز ایجاد ابهام در چشم‌انداز سرمایه‌گذاری در ایران را به دنبال داشته است. اما چه ریسک‌هایی و در چه سطوحی اقتصاد ایران را تهدید می‌کنند؟

مشکلات اقتصادی کشور همچنان برقرار است

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران در تشریح ریسک‌های تهدیدکننده اقتصاد ایران و سرمایه‌گذاری در بازارها گفت: «در بررسی ریسک‌های بین‌المللی سطوح ریسک از اهمیت شایانی برخوردار است. برخی از بازارهای کشور به تغییرات اندک ریسک واکنش نشان می‌دهند؛ مثلا در بازار سرمایه به افزایش اندک نرخ دلار واکنش مثبت نشان ‌داده می‌شود.»

سعید اسلامی بیدگلی افزود: «مساله مورد توجه این است که مشکلات اقتصادی کلان کشور همچنان برقرار است و مساله تورم همچنان کلیدی‌‌‌‌‌‌ترین مساله اقتصادی کشور است.» وی در پنلی که در حاشیه نمایشگاه کیش‌اینوکس به همت رسانه دنیای اقتصاد برگزار شده بود، افزود: «در خصوص نرخ ارز نیز می‌توان گفت که نرخ ارز تا انتخابات می‌تواند کنترل شود، اما کسری‌ بودجه به‌رغم فروش نفت همچنان ادامه‌دار بوده‌است و به‌نظر می‌رسد حدود ۳۰ تا ۳۵‌درصد کسری‌بودجه داریم، بنابراین سرمایه‌گذار در کشوری که تورم بالایی دارد، فرصت صبرکردن برای ۶ ماه را ندارد و باید همین امروز تصمیم بگیرد.»

دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران اظهار کرد: «واقعیت این است که مکانیزم‌‌‌‌‌‌ها و ابزارهای مالی در کشور ما، سرمایه‌گذاری در همه بازارها را میسر نمی‌کند؛ مثلا سرمایه‌های خرد در کشور ما نمی‌توانند در بازار مسکن سرمایه‌گذاری کنند یا سرمایه‌گذاری‌های کلان در حوزه ارز نیز در کشور ما انجام نمی‌شود.»

اسلامی‌بیدگلی همچنین درباره چالش‌های بازار مسکن گفت: «چالش جدی مسکن، نقدشوندگی است و بسیاری از قیمت‌ها صحیح نیستند. بانک مرکزی انتشار داده‌های مسکن تهران را برای ۹ ماه متوقف کرد و در بازار مسکن حرکت جدی نخواهیم داشت.» وی همچنین با اشاره به وضعیت بازار سرمایه اظهار کرد: «مساله اصلی در ماه‌های گذشته در بورس، نبود اعتماد و نبود نقدینگی در بازار بوده ‌است. بازار سرمایه فرصت‌های ۶ ماهه خوبی خواهد داشت، اما برای کلیت بازار نمی‌توان چشم‌‌‌‌‌‌انداز رشد قائل شد.» دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران گفت: «رشد پایین اقتصاد کشور و افزایش سرسام‌‌‌‌‌‌آور نرخ‌های تامین مالی، آینده بسیاری از شرکت‌ها را با چالش مواجه کرده است و اقتصاد کشور اگر در متغیرهای کلی تغییر معناداری نداشته ‌باشد، بازار را با چالش مواجه خواهد کرد.»

منبع: آرمان امروز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها