|
کدخبر: 312626 سارا سمیع شمس

قیمت دلار / پیش بینی قیمت دلار / افزایش قیمت دلار

پیش بینی نگران کننده از قیمت دلار / فنر کنترل نرخ ارز آزاد می‌شود؟

سلطان زاده گفت: نگهداری دلار با روش‌های غیر مرسوم در بازار از قبیل سرکوب نرخ ارز، به هر روشی موجب فشرده شدن فنر نرخ می‌شود. ایجاد فاصله نرخ رسمی با غیررسمی فقط سود به جیب دلالان می‌ریزد.

اقتصاد پیش بینی نگران کننده از قیمت دلار / فنر کنترل نرخ ارز آزاد می‌شود؟

کارشناسان اقتصادی و تحلیلگران بازار ارز اعتقاد دارند که فعال شدن نیروهای کاهشی در بازار ارز ممکن است در روزهای آینده منجر به افت قیمتی بیشتر اسکناس آمریکایی شود. یکی از دلایل مهم این اعتقاد، فروکش کردن آتش درگیری‌های منطقه‌ای است. این امر می‌تواند به کاهش ریسک‌های بین‌المللی منجر شده و تأثیری بر روندهای بازارهای داخلی نیز داشته باشد.

با این حال، باید توجه داشت که بازار ارز و سیاست‌های پولی بسیار پیچیده هستند و تحلیل آن‌ها نیازمند دقت و تجربه است. تأثیرات آتش‌ بس درگیری‌های منطقه‌ای و سیاست‌های بین‌المللی بر بازار ارز و قیمت اسکناس آمریکایی نیز به عوامل دیگری نیز وابسته است که باید به دقت مورد بررسی قرار گیرد.

برهمین اساس خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با کامران سلطان زاده دبیرکل کانون صرافان به بررسی عوامل موثر بر بازار ارز و قیمت دلار پرداخته است که در ادامه این مطلب می‌خوانیم.

کامران-سلطان زاده

کاهش نسبی قیمت دلار در پی کم شدن تنش‌های بین المللی

کامران سلطان زاده دبیرکل کانون صرافان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: تغییرات نرخ دلار در هفته‌های اخیر با توجه به تنش‌های بین اللملی طبیعی است. پس از آرامش نسبی بعد از سخنان دبیر کل حزب الله و کاهش فراگیر شدن احتمال درگیری به کل منطقه و موضع دست پایین امریکا در برابر قدرت ایران، درمنطقه موجب کاهش نسبی در نرخ ارز شد.

وی افزود: نگهداری دلار با روش‌های غیر مرسوم در بازار از قبیل سرکوب نرخ ارز، به هر روشی موجب فشرده شدن فنر نرخ می‌شود. همواره بهترین روش تعیین نرخ دلار، آزادی نرخ متناسب با میزان عرضه وتقاضا و روند نیاز بازار است. نظارت بر روند عرضه و تقاضای ارز و مدیریت نامحسوس بازار، دخالت در نرخ چه در مورد کاهشی شدن آن و چه در مورد افزایش یافتن آن، این تجربه تکراری، نتیجه یکسان دارد و آزموده را دوباره آزمودن است.

منابع ارزی باید صرف نیازهای زیر ساختی کشور شود

دبیرکل کانون صرافان خاطرنشان کرد: منابع ارزی به جای کنترل نرخ باید صرف مصارف اصلی و نیازهای زیر ساختی اقتصادی شود که در اینده با ارز آوری و بازگشت مجدد آن به اقتصاد عملا نوعی سرمایه‌گذاری در مدیریت نرخ ارز در درازمدت خواهد شد.

سلطان زاده درباره تفاوت نرخ رسمی دلار با غیر رسمی آن گفت: ایجاد فاصله نرخ رسمی با غیررسمی فقط سود به جیب دلالان می‌ریزد. نکته قابل تاملی که در بازار حاکم است رکود همه جانبه است و این رکود ایجاد شده عملا از افزایش تقاضای ارز تا حدودی جلوگیری کرده است.

موانع مهم بر سر برنامه ریزی تجاری

وی ادامه داد: محدودیت در جابجایی ریال، محدودیت زمانی ساتنا و حجم آن، هزینه‌های بالای مالیاتی و به صرفه نبودن اکثر معاملات تجاری، کاهش خرید و کاهش واردات، نیاز کمتر به ارز، تغییرات متعدد در ثبت سفارش‌های کالا و ردیف کالایی، تغییرات متعدد در ثبت سفارس‌های کالا، تغییرات در تخصیص‌ها و نحوه ارز بری‌های مختلف عملا مدیریت برای تجارت دراز مدت و برنامه ریزی تجاری را با کندی مواجه می‌کند.

دبیرکل کانون صرافان در پایان به گسترش نیوز گفت: حدس زدن نرخ ارز با توجه به عدد آن در آغاز سال و تورم رسمی خیلی سخت نخواهد بود. با یک جمع و ضرب ساده به عدد حاشیه خواهید رسید. همیشه متناسب با سرکوب نرخ یک جهش داشتیم و اگر روند سال‌های گذشته را با توجه به نمودار آماری بررسی کنیم، پیش بینی یک جهش قیمت را در پیش خواهیم داشت.

قیمت جدید دلار

همچنین گسترش نیوز گزارش می‌دهد: قیمت دلار امروز ۲۰ آبان ماه در بازار تهران با افزایش ۱۱۴ هزار تومانی، در کانال ۵۱ هزار تومان ماند.در معاملات مرکز مبادله طلا و ارز ایران نیز دلار آمریکا به ۴۱هزار و ۳۹۴ تومان و حواله دلار نیز به ۳۷هزار و ۶۳۱ تومان رسید.

یورو نیز در مرکز مبادله ایران با کاهش نسبت به روز کاری گذشته  ۴۴ هزار و ۱۶۰ تومان و یورو حواله ۴۰ هزار و ۱۴۵ تومان رسیده است.

لازم به ذکر است که در مرکز مبادله ارز و طلای ایران در پنج شنبه ۱۸ آبان ماه، هر اسکناس دلار آمریکا به ۴۱ هزار و ۳۹۴ تومان و نرخ حواله دلار به ۳۷ هزار و ۶۲۱ تومان رسید که نسبت به روز کاری گذشته هر اسکناس دلار ۱۱ تومان افزایش قیمت داشت.قیمت هر اسکناس یورو نیز ۴۴ هزار و ۳۵۴ تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز کاری گذشته با افزایش ۱۲۵ تومانی قیمت مواجه شد؛ همچنین نرخ حواله یورو بدون تغییر قیمت به ۴۰ هزار و ۲۰۸ تومان رسید.

از سوی دیگر، اسکناس درهم امارات ۱۱ هزار و ۲۷۱ تومان ارزش‌گذاری شده و نرخ حواله درهم نیز ۱۰ هزار و ۲۴۴ تومان است.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها