|
کدخبر: 312439 سارا سمیع شمس

بورس / بازار سرمایه / وضعیت بورس

شرط مهم بورس برای صعودی ماندن / خرید این سهام همچنان ارزنده است!

داداش زاده گفت: قیمت‌ها در بورس هم از نظر تکنیکی و هم از نظر بنیادی در برخی از صنایع، مساعد خرید و سرمایه‌گذاری بلند مدت است. اما حمایت کلی و رالی صعودی که از بازار بخواهیم در نظر داشته باشیم، با شرایط فعلی قطعی نمی‌توان نظر داد.

اقتصاد شرط مهم بورس برای صعودی ماندن / خرید این سهام همچنان ارزنده است!

بورس در هفته جاری وضعیت بسیار مطلوبی را پشت سر گذاشته است و در ۲ روز گذشته با رشد چشمگیر در حجم معاملات و ارزش معاملات روبرو بوده است. با این حال چیزی که عیان است و باید به آن تاکید کنیم این است که تاثیر اخبار مثبت و منفی بر بازار سرمایه از هر سیگنالی قوی‌تر است و همچنان می‌تواند موجب نوسان صعودی و نزولی در بازار شود.

بر همین اساس خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با مهشید داداش زاده کارشناس بازار سرمایه به بررسی عوامل موثر بر بازار سرمایه و همچنین تاثیر خبرهای اخیر بر بازار و معاملات بورسی پرداخته است که در ادامه این گزارش با هم می‌خوانیم.

داداش-زاده

تاثیرپذیری بورس نسبت به اخبار منفی

مهشید داداش زاده کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز گفت: روند بورس در ماه‌های اخیر، تقریبا در شاخص ۲ میلیون واحد به خوبی می‌گذشت و ما یک روند خنثی را در بازار شاهد بودیم، تا اینکه درگیری در خاورمیانه باعث شد، هیجانات در بازار افزایش پیدا کند. کلا بازار بورس ایران از سال ۹۹ به بعد ثابت کرده است که نسبت به اخبار مختلف در کشور بیشتر واکنش نشان می‌دهد و در مقایسه با تحلیل‌های بنیادی وتکنیکال این میزان واکنش‌پذیری کمتر دیده می‌شود. بنابراین شاهد هیجانات و معاملات بسیاری از سرمایه گذاران در بازار هستیم.

وی افزود: با اینکه بازار در مسیر اصلاحی و تقریبا خنثی پیش می‌رفت اما درگیری‌های اخیر به این موضوع دامن زد و شاخص کل تا حوالی ۱ میلیون و ۹۰۰ کاهش پیدا کرد. در این ۲ هفته اخیر شاهد خروج بالای پول از بازار و دل سردی معامله گران بازار سرمایه بودیم. بازار سرمایه از حساسیت بالایی برخوردار است و هر اتفاق و رویدادی چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور باشد و باعث کاهش اعتماد سرمایه‌گذاری شود، به شدت با واکنش معامله گران همراه می‌شود. این نکته خیلی ضروری است که سازمان بورس یا متولیان بازار سرمایه باید بتوانند سیستمی پیاده کنند که ما خروج پول را از بازار سرمایه کمتر شاهد باشیم.

خطر ریسک سیستماتیک بر سهم‌های بنیادی

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: سهامداران به نوعی با بیش واکنشی به اخبار منفی روبرو هستند و این اصلاح شدیدی که در سهام رخ داده است، باعث می‌شود که فعلا سهام ارزنده تلقی شود، هم به عنوان یک دارایی مناسب خرید و هم از نظر بنیادی ارزنده است. ریسک بازار سرمایه وقتی از نظر سیستماتیک افزایش پیدا کند، حتی سهم‌های بنیادی هم با اقبال روبرو نمی‌شوند و صرفا سرمایه گذارانی که سال‌های بیشتری در بازار سرمایه بودند به ارزندگی این سهم‌ها پی می‌برند و معاملات بلند مدتی به این سهم‌ها می‌توانند داشته باشند. اما گروهی از سهامدارن نسبت به سهم‌ها نگاه کوتاه مدتی به بازار دارند و از نظر سابقه معاملات نمی‌آیند در بازار سرمایه با نگاه بلند مدت در حد ۳ تا ۵ سال سرمایه‌گذاری کنند.

اقبال بیشتر به طلا از نظر سرمایه گذاران

داداش زاده در ادامه گفت: سرمایه گذاران در این مدت ترجیح داده‌اند درحوزه طلا سرمایه‌گذاری کنند و حتی صندوق‌های طلایی که در بورس است با بازدهی ۱۵ درصدی همراه بود. اما زمانی که قیمت سهام با کاهش روبرو شد و به محدوده ارزنده رسید و در پی صحبت‌هایی که سید حسن نصرالله روز جمعه داشت، باعث شد کمی تنش‌ها و درگیری‌ها در خاورمیانه کاهش یابد. ضمن اینکه تاکید بر این موضوع شد که درگیری‌های اخیر مربوط به کشور فلسطین است و به کشورهای منطقه ربطی پیدا نمی‌کند و تمام این موارد باعث شد کمی خیال سرمایه گذاران راحت شود. بنابراین در ادامه شاهد افزایش حجم معاملات و بالا رفتن ارزش معاملات بودیم.

وی اظهار داشت: اگر در هفته‌های گذشته میانگین معاملات ۳ همت بود، در روزهای اخیر معاملات سهام و حق تقدم به بالای ۶ همت رسیده است و این اتفاق مثبتی برای بازار است. از طرفی بورس در آخر هفته و در روز پایانی معاملات هفته، خود را طوری نشان داده است که فشار عرضه‌ها معمولا از تقاضا بیشتر می‌شود. در صورتیکه عرضه‌ها در پایان هفته خیلی قدرت نگیرد و متعادل و رو به مثبت باشد، در هفته‌های آینده هم روند مثبتی پیش بینی می‌شود اما اگر فشار فروش و اصطلاحا نوسان گیری بین سرمایه گذاران زیاد شود و یا گفته شود از زیان سهامداران کم شده است یا میانگین کم کردند و حتی سود خیلی کوچک در حد حدود ۷ تا ۸ درصد داشته باشند، احتمال مثبت نبودن هفته آینده به مراتب بیشتر می‌شود. در کل روز پایانی هفته بورس از اهمیت بالایی برخوردار است و همچنین در ۲ روز پنجشنبه و جمعه اگر خبر منفی به گوش نرسد، شروع هفته را می‌توانیم مثبت پیش بینی کنیم.

سردرگمی سرمایه گذاران درباره نرخ خوراک صنایع

کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: بورس از اوایل اسفند و بهمن سال گذشته ارزنده بود و بازار یک رشدی داشت ولی متاسفانه در ۱۷ اردیبهشت ماه به واسطه نامه‌ای که مبنی بر تعدیل در نرخ خوراک صنایع منتشر شده بود، بازار را از ریل صعودی خود خارج کرد و روند اصلاحی را در پیش گرفت. در مجموع قیمت‌ها در بازار هم از نظر تکنیکی که در چارت‌ها قابل مشاهده است و هم از نظر بنیادی در برخی از صنایع، مساعد خرید و سرمایه‌گذاری بلند مدت است. اما حمایت کلی و رالی صعودی که از بازار بخواهیم در نظر داشته باشیم، با شرایط فعلی خیلی قطعی نمی‌توان نظر داد.

اقتصاد کشور در رکود به سر می‌برد

داداش زاده تاکید کرد: در شرایط فعلی که برای بازار حاکم است، شرایط رکودی است. با نگاهی به بازارهای مختلفی مثل طلا، ملک و حتی دلار که دولت سعی دارد در سطح ۵۰ هزار تومان آن را حفظ کند و حتی با تنش‌هایی که صورت گرفته بود دلار با تغییر بزرگی روبرو نشد و بعد از یک جهش محدود دوباره به محدوده قبلی بازگشت. طلا نسبت به دلار بیشتر مد نظر سرمایه گذاران بود و اما فعلا شرایط کلی اقتصاد ایران را بیشتر رکودی ارزیابی می‌کنیم.

وی افزود: نکته مهمی که وجود دارد بحث بودجه است که در روزهای آتی مطرح است و بین سرمایه گذاران نیز هائز اهمیت است. از طرفی کسری بودجه زمانیکه مطرح می‌شود به نحوی منجر به صعودی شدن تورم انتظاری می‌شود، در کل تورم انتظاری اگر افزایش پیدا کند، سهام با تقاضای بیشتری روبرو می‌شود و دلیل آن هم این است که قیمت سهام نسبت به دیگر دارایی‌ها بیشتر افت داشته است.

متولیان بازار باید احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند

کارشناس بازار سرمایه در پایان به گسترش نیوز گفت: متولیان بورس در خصوص بازار احساس مسئولیت کمتری دارند و البته بهتر از هر کسی می‌دانند که وقتی یک روز اعلام می‌کنند نرخ خوراک تثبیت می‌شود، یک روز کاهشی شدن اعلام شود و روز دیگر به نرخ قبلی برسد، تمام این خبرهای ضد و نقیض باعث سردرگمی سرمایه گذاران می‌شود. کاملا طبیعی است چون زمانی که ثباتی در زمینه تنظیم یک قیمت‌گذاری وجود ندارد، سرمایه گذار هم اقدام به یک سرمایه‌گذاری بلند مدت نمی‌کند. با توجه به همه این عوامل، متولیان بازار سرمایه باید توجه به این موضوع داشته باشند چون این اختلاف سلیقه‌ها درامر تصمیم گیری منجر به آسیب جبران ناپذیری به بورس می‌شود. در نهایت با توجه به شرایط امروز بازار، نرخ خوراک در جهت حمایت‌ها کاهش پیدا کرده است و اگر در همین سطح بماند، سرمایه گذاران بیشتر به بازار جذب می‌شوند و کلا معاملات این صنایع را مثبت ارزیابی می‌کنیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها