|
کدخبر: 312649 رویا رئیسی

اقتصاد دیجیتال / اقتصاد رقومی / صنعت ماینینگ / ارز دیجیتال

اینترنت مهم‌ترین مانع توسعه اقتصاد دیجیتال / صنعت ماینیگ گرفتار برخورد قهری حاکمیت است

محمودی ایرانمهر گفت: محدودیت‌های اعمال شده بر روی اینترنت یکی از مهم‌ترین موانع توسعۀ اقتصاد رقومی (دیجیتال) در کشور است.

اقتصاد اینترنت مهم‌ترین مانع توسعه اقتصاد دیجیتال / صنعت ماینیگ گرفتار برخورد قهری حاکمیت است

در روزهای ابتدایی آبان ماه اعلام شد که برای نخستین بار در کشور، متن و مادۀ پیشنهادی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای در لایحۀ برنامۀ هفتم توسعۀ کشور تصویب و مورد موافقت نمایندگان محترم مجلس قرار گرفت. در نتیجه دولت مکلف است، در مباحث و اسناد توسعه‌ای حوزۀ فاوا و اقتصاد رقومی (دیجیتال) از نظرات سازمان نظام صنفی رایانه‌ای و پیشنهاد‌ها مشاوران عضو این سازمان استفاده و بهره‌برداری نماید. در خصوص جزئیات این موضوع عرفان محمودی ایرانمهر؛ مدیر حقوقی و پارلمانی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران در گفتگو با گسترش نیوز گفت: سازمان نظام صنفی رایانه‌ای مستند به قانون مصوب مجلس و با آیین‌نامۀ هیئت وزیران تأسیس گشت و اعضای هیئت مدیرۀ آن در سطوح استان‌ها به واسطۀ انتخابات و رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور به حکم رئیس‌جمهور منصوب می‌گردد.

بخش خصوصی سازمان نصر را پل ارتباطی با حاکمیت تلقی نماید

محمودی ایرانمهر اظهار کرد: بخش دولتی و مجلس باید در خصوص این سازمان نگاه حمایتی داشته باشند و در عین حال ضروری است که بخش خصوصی سازمان را پل ارتباطی با حاکمیت و قانون‌گذار تلقی نماید. در برنامۀ هفتم توسعه کشور، با رایزنی‌های مختلفی که توسط سازمان نظام صنفی رایانه‌ای صورت پذیرفت، در نهایت پیشنهاد سازمان در این قانون درج گشته و در صحن علنی مجلس شورای اسلامی مصوب گردید. تلاش سازمان نظام صنفی رایانه‌ای همواره این بوده و است که تصمیم گیران، قانون‌گذاران و مجریان قانون، از نظرات بخش خصوصی فعال در حوزۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات استفاده کنند و آن را مدنظر قرار دهند.

وی افزود: مطابق بند الحاقی ۱ ماده ۱۰۷ قانون برنامۀ پنج‌سالۀ هفتم توسعۀ کشور، زین پس دولت مکلف است از مشورت سازمان و اعضای آن بهره‌مند گردد. امیدوارم با اجرای هرچه سریع‌تر این بند از قانون، شاهد وقوع اتفاقات مثبت در حوزۀ فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور باشیم.

اینترنت یکی از مهم‌ترین موانع توسعۀ اقتصاد رقومی است

محمودی ایرانمهر ضمن اشاره به مهم‌ترین محور اقتصاد رقومی در کشور گفت: به‌عنوان مدیر حقوقی و پارلمانی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران، اجازۀ تمایز بین خواسته‌های بخش خصوصی و اعضای محترم و فرهیختۀ آن را به خود نمی‌دهم، چرا که کثرت نظر و آرا در این حوزه وجود داشته و همچنین هرکدام از این مسائل در جایگاه خویش واجد اهمیت است، اما شخصاً محدودیت‌های اعمال شده بر روی اینترنت را یکی از مهم‌ترین موانع توسعۀ اقتصاد رقومی (دیجیتال) در کشور می‌دانم.

مدیر حقوقی و پارلمانی سازمان نصر استان تهران پیرامون نقش رمز ارزها در اقتصاد رقومی اظهار کرد: نقش رمز ارزها را در اقتصاد رقومی به‌صورت خیلی ویژه‌ و مهم تلقی می‌نمایم، بنده مدتی ریاست «کارگروه استخراج رمز ارز و تأمین زیرساخت بلاک چین سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور» را نیز بر عهده داشتم، از نزدیک با مشکلات و موانع این صنعت دست و پنجه نرم کرده‌ام. یکی از هزاران مشکلی که در آن حوزه متوجه سرمایه‌گذاران و فعالان اقتصادی بوده و هنوز هم متأسفانه بر قوت خویش باقی است، برخورد قهری حاکمیت و نادیده گرفتن مطالبات بخش خصوصی فعال در این بخش است.

محمودی ایرانمهر تأکید کرد: قانونِ نادرست و ناحق در نهایت محکوم به شکست است، اما در همین مدت که از مصوبات هیئت وزیران در زمینۀ قانون‌گذاری ناقص و قهری حوزه بلاک چین و رمز ارز می‌گذرد، تبعات آن به قدری ناگوار بوده که عملاً این صنعت بخصوص در شاخۀ استخراج (ماینینگ) عملاً حیات و زندگان خویش را از دست داد. صنعت ماینینگ از منفعت عقلایی خارج شده است، شخصاً امیدوارم در آینده‌ای نزدیک دولت و مجلس در قوانین مربوط به این حوزه تجدید نظر اساسی و جدی نمایند.

وی در پایان ضمن پاسخ به سؤال خبرنگار گسترش نیوز در خصوص آینده اقتصاد رقومی در کشور گفت: از نظر بنده پیش‌بینی علی‌القاعده امر ساده‌ای نیست، بخصوص که در این مدت اخیر؛ ناامیدی فعالان اقتصادی از نحوۀ برخورد با کارآفرینان و سرمایه‌های کشور نیز تشدید شده است، لذا به همین سبب بنده نیز شخصاً پیش‌بینی مثبتی نسبت به آینده نداشته و ندارم، اما با توجه به اینکه اقتصاد رقومی را محرک بالقوه و بسیار توانمندی در اقتصاد کلی نه تنها کشور بلکه جهان می‌دانم، امیدوارم که این بخش مورد توجه ویژه قرار گرفته و موانع پیش روی «توسعۀ کشور» هرچه سریع‌تر برچیده گردد.

تأثیر اقتصاد رقومی بر رشد اقتصادی

اقتصاد رقومی به طور کلی به استفاده از فناوری‌های دیجیتالی و شبکه‌های الکترونیکی برای تبادل اطلاعات و خدمات مالی اشاره دارد. این تکنولوژی‌ها شامل اینترنت، تجارت الکترونیکی، پرداخت‌های آنلاین و سایر وسایل الکترونیکی هستند. اقتصاد رقومی تأثیرات فراوانی بر رشد اقتصادی دارد. به طور کلی اقتصاد رقومی منجر به افزایش بهره‌وری، ارتقای نوآوری، تسهیل تجارت بین‌المللی، ایجاد فرصت‌های شغلی و دسترسی به خدمات مالی می‌شود که در ادامه نگاهی به این موارد خواهیم داشت.

افزایش بهره‌وری

با استفاده از فناوری‌های رقمی، فرآیندهای کسب و کار سریع‌تر و کارآمدتر می‌شوند. این امر منجر به افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌ها می‌شود. برای مثال، تجارت الکترونیکی باعث می‌شود مراحل فروش و خرید را ساده‌تر کند و هزینه‌های نقل و انتقال را کاهش دهد.

ارتقای نوآوری

 اقتصاد رقومی نقش مهمی در ترویج نوآوری و تحقق پیشرفت فناورانه دارد. فناوری‌های رقمی امکاناتی را فراهم می‌کنند که کسب و کارها بتوانند به راحتی به ایده‌های نو و ابتکاری دست پیدا کنند و آن‌ها را به بازار عرضه کنند.

تسهیل تجارت بین‌المللی

با استفاده از فناوری‌های رقمی، تجارت بین‌المللی راحت‌تر و دسترس‌پذیرتر می‌شود. فروشگاه‌های آنلاین و پلتفرم‌های تجاری الکترونیکی به کسب و کارها این امکان را می‌دهند که به صورت مستقیم با مشتریان و همکاران بین‌المللی در ارتباط باشند و محصولات و خدمات را به بازارهای جهانی عرضه کنند.

ایجاد فرصت‌های شغلی

 رشد اقتصاد رقومی به وجود آفرینش شغل‌های جدید و رشد بخش‌های مختلف اقتصادی منجر می‌شود. برای مثال، توسعه صنعت تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات (ICT) فرصت‌های شغلی زیادی در حوزه برنامه‌نویسی، طراحی وب، تحلیل داده و خدمات مشتقه فناوری اطلاعات فراهم کرده است.

دسترسی به خدمات مالی

 اقتصاد رقومی می‌تواند دسترسی به خدمات مالی را بهبود بخشد. افراد و کسب و کارها می‌توانند از طریق پرداخت‌های آنلاین، انتقال‌های الکترونیکی و بانکداری اینترنتی به راحتی به خدمات مالی دسترسی پیدا کنند. این موضوع به ویژه برای افرادی که در مناطق دورافتاده زندگی می‌کنند و دسترسی به شعب بانکی سنتی وجود ندارد، بسیار مفید است.

این تکنولوژی‌ها به کشورها و جوامع امکان می‌دهند تا بهبود‌های قابل توجهی را در بخش‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی خود تجربه کنند.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها