|
کدخبر: 272682 رویا رئیسی

گفتگوی گسترش ‌نیوز با عضو کمیسیون رمز ارز سازمان نصر؛

این جلسه ترس به جان بازارهای مالی انداخت / بیت کوین در انتظار ریزش بیشتر

عباسی؛ عضو کمیسیون بلاک چین و رمز ارز سازمان نصر گفت: با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد جهانی و فاز انباشت در سیکل ارزهای دیجیتال، بازار بیت کوین و به‌ویژه آلتکوین‌ها ریزش بیشتری را در آینده‌ای نزدیک تجربه خواهند کرد.

اقتصاد این جلسه ترس به جان بازارهای مالی انداخت / بیت کوین در انتظار ریزش بیشتر

سمپوزیوم سالانه جکسون هول در حالی برگزار شد که اظهارات جروم پاول (Jerome Powell)، رئیس فدرال رزرو ایالات‌متحده تأثیرات چشم‌گیری بر بازارهای مالی دنیا داشت. بازار جوان ارزهای دیجیتال هم سیگنال‌هایی از این نشست گرفت. در این خصوص گفتگویی با یکی از اعضای کمیسیون بلاک چین و رمز ارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور داشتیم. در ادامه همراه ما باشید.

قاسم عباسی؛ عضو کمیسیون بلاک چین و رمز ارز نظام صنفی رایانه‌ای کشور به گسترش نیوز گفت: مدت مدیدی است که اغلب بازارهای مالی جهان دچار ریزش، عدم سوددهی و ضعف عملکرد شده‌اند. پاندمی جهانی کووید و جنگ روسیه و اوکراین همراه با سایر عوامل در ۲ سال گذشته تأثیرگذار بودند و نفس اقتصاد جهانی را به شمارش انداخته‌اند. به نظر می‌رسد پایه‌های اقتصاد برتر جهان شامل امریکا، چین و اتحادیه اروپا به لرزه افتاده است.

عباسی

عباسی اظهار کرد: خوش‌بینی ماه گذشته معامله‌گران بازار و فعالان اقتصادی که به دلیل علائم مثبت در کاهش نرخ تورم بود، تحت تأثیر گزارش‌ها سمپوزیوم سالانه جکسون هول Jackson hole رنگ باخت و در نتیجه کلیه بازارها دچار ریزش مجدد شدند. هرچند تجربه نشان داده که گردهمایی سالانه جکسون هول معمولاً تأثیر موقت و کوتاه‌مدت بر روند کلی بازارهای مالی دارد.

وی افزود: به واسطه سخنرانی جروم پاول (Jerome Powell)، رییس فدرال رزرو ایالات‌متحده در سمپوزیوم سالانه، بازار کریپتو به عنوان بخش لاینفک بازارهای جهانی دچار نوسان شدید گردید. این امر باعث اضطراب و نگرانی اغلب فعالان اقتصادی همچنین دارندگان و معامله‌گران ارزهای دیجیتال شد که در پارامتر نمودار ترس در تمامی بازارهای جهان اکنون مشهود است.

دوره دردناک تورم در اقتصاد دنیا

عضو کمیسیون بلاک چین و رمز ارز سازمان نصر ضمن اشاره به چند سؤال مهم در اقتصاد دنیا گفت: در وضعیت فعلی پیرامون سرنوشت ریزش بازارهای جهانی، رکود اقتصادی، بازار طلا، بیت کوین و دیگر آلتکوین سؤالاتی مطرح است. باید بررسی شود که آیا بحران اقتصاد جهانی نقش سپر تورمی را ایفا خواهد کرد؟ در نهایت این که آیا اقتصاد جهان در آستانه تجربه‌ی بحرانی مشابه با سال ۲۰۰۸ است؟ برای اینکه پاسخ مناسبی برای سؤالات مذکور داشته باشیم، باید تصویر مناسبی از آنچه که اقتصاد جهانی در حال تجربه است، به دست بیاوریم. به همین منظور لازم است وضعیت سه اقتصاد برتر جهان که تأثیر تعیین‌کننده‌ای در وضعیت جهانی اقتصاد دارند را زیر ذره‌بین ببریم.

عباسی خاطرنشان کرد: پاول در گزارش سخنرانی اخیر خود عمدتاً به تدابیر تیم اقتصادی فدرال رزرو برای مهار تورم و افزایش نرخ بهره اشاره کرد و سخن از طولانی شدن دوره دردناک تورم به میان آورد اما داده‌های مهمی که پاول از اشاره به آن خودداری کرد، تحلیل وضعیت تولید ناخالص داخلی GDP در امریکا در ۳‌ماهه اول، ۳‌ماهه دوم و ۳ ماه سوم سال است. بنابر آمار منتشر شده، نرخ GDP آمریکا در ۳‌ماهه دوم و سوم سال ۲۰۲۲ به ترتیب منفی ٪۰.۶- و منفی ٪۱.۶ - درصد بوده است.

وی افزود: بر اساس نظر برخی از اقتصاددانان هر زمان تولید ناخالص داخلی GDP در ۲ دوره زمانی متناوب منفی باشد، از لحاظ تکنیکی اقتصاد آن کشور عملاً وارد دوره رکود شده است که با توجه به افزایش فزاینده سطح تورم در امریکا و به تبع آن کاهش مصرف، تولید و فعالیت اقتصادی می‌توان گفت اقتصاد آمریکا عملاً وارد دوره Stagflation یا رکود تورمی شده است.

عضو کمیسیون بلاک چین و رمز ارز سازمان نصر در ادامه اشاره‌ای به اقتصاد چین کرد و پیرامون تجربه مشابه بحران مالی جهانی در سال ۲۰۰۸ گفت: با بررسی داده‌های اقتصادی چین که عملاً موتور تولید و اقتصاد بسیاری از کشورها من‌جمله آمریکا است، به آمار نگران‌کننده‌ای بر می‌خوریم. برخلاف پیش‌بینی‌های تیم اقتصادی دولت چین، رشد اقتصادی این کشور از ماه آوریل تا جون به ۰.۴ دهم درصد رسیده است. در صورتی که حداقل پیش‌بینی‌های اقتصاددانان چین برای دوره مشابه معادل یک درصد بوده است.

خروج سرمایه از بانک‌های چین موضوعی نگران‌کننده است

عباسی اظهار کرد: کاهش بازدهی و نرخ رشد در اقتصاد چین باعث می‌شود، امید بهبود در وضعیت اقتصاد جهانی به حداقل ممکن برسد. به نظر می‌رسد دوره‌ی پاندمی کووید در چین، در ادامه آن سیاست‌های بسیار سخت‌گیرانه دولت در مهار پاندمی کووید تحت عنوان zero infection policy و به تبع آن تعطیلی متعدد کارخانه‌ها تولیدی صدمات جبران‌ناپذیری را به اقتصاد چین وارد آورده است. نکته نگران‌کننده در اقتصاد چین تمایل اخیر سرمایه‌گذاران چینی به خروج سرمایه‌ها از بانک و تبدیل آن به سرمایه مطمئن‌تر است. این وضعیت، مشابه بحران مالی سال ۲۰۰۸ و ورشکستگی بانک‌ها و مؤسسات مالی در امریکا است،

وی افزود: حدود ۷۰ درصد سرمایه‌گذاران چینی سرمایه‌های خود را متمرکز بر املاک و ساخت‌وساز کرده‌اند که خروج این سرمایه‌ها از بانک‌ها بی‌شک اقتصاد چین را با چالش خطرناک فروپاشی مواجه خواهد کرد. مضاعف آنکه اغلب پروژه‌های ساختمانی نیمه‌کاره رها خواهد شد و بازار مهم ملک و ساخت ساز که چرخه مهم اقتصاد چین است، صدمات جبران‌ناپذیری را تجربه خواهد کرد.

عضو کمیسیون بلاک چین و رمز ارز سازمان نصر در خصوص اقتصاد اتحادیه اروپا خاطرنشان کرد: اقتصاد اروپا شکننده‌ترین حالت خود را در ۵۰ سال اخیر تجربه می‌کند. انگلیس تورمی معادل ۹.۴٪ درصد را تجربه می‌کند که بر اساس پیش‌بینی‌ها تا پایان سال امکان دو رقمی شدن تورم در انگلیس حتی تا ۱۵ درصد دور از ذهن نیست کشورهای اتحادیه اروپا نیز ۱۰.۸ ٪ درصد تورم را تجربه می‌کنند. در حالی که کشورهای ضعیف‌تر اروپایی نظیر استونی تورم ۲۰ درصد را هم در اقتصاد خود ثبت کردند. افزایش تورم منجر به کاهش نقدینگی و کاهش توان خرید سپس کاهش بازدهی کارخانه‌ها و کاهش خدمات و در ادامه آن بیکاری و زایش بحران جدیدتر می‌شود و این عمل به معنای دور باطل در اقتصاد است. در این میان وضعیت اروپا به دلیل جنگ روسیه و اوکراین بسیار وخیم‌تر و دردناک‌تر خواهد بود. خودداری روسیه از تأمین گاز اروپا در زمستان پیش رو بی‌شک باعث افزایش قیمت انرژی و بالطبع افزایش نرخ تورم در کشورهای اروپایی خواهد شد.

عباسی تأکید کرد: با نگاه اجمالی به وضعیت نگران‌کننده قدرت‌های برتر اقتصادی، متوجه شدیم، تورم و رکود تورمی در حال ریشه دواندن در این کشورها است. بنابر نظر رسمی اقتصاددانان برتر جهان این معضل اقتصادی تا مدت‌ها قابل‌ رفع و رجوع نخواهد بود. در این آشفته‌بازار، انتظار داشتیم ارزهای دیجیتال و بیت کوین که از آن به عنوان طلای دیجیتال یاد می‌شود، به عنوان یک سپر تورمی عمل کرده و با افزایش قیمت و بهبود بازار مواجه شوند و وضعیت مناسبی را تجربه کنند که این موضوع مهم حاصل نشد!

وی افزود: اکنون سؤالات بی‌شماری مثل این سؤال که آیا تصورات عمومی از عملکرد رمز ارزها اشتباه بوده است؟ ذهن اغلب فعالان اقتصادی و فعالان حوزه ارزهای دیجیتال را اشغال کرده است. به‌زعم من خیر. نکته کلیدی ماجرا، در بحران جهانی نقدینگی نهفته است؛ یعنی دغدغه‌های مهم‌تر روزمره زندگی سرمایه‌گذاران. یا به عبارتی دغدغه نان.

عضو کمیسیون بلاک چین و رمز ارز سازمان نصر در ادامه گفت: سرمایه‌گذاران خرد برای رفع نیازهای اولیه زندگی نظیر تأمین غذا، انرژی و سرپناه دارایی‌های دیجیتال خود را فروخته‌اند. این روند به دلیل عدم تناسب این هزینه‌ها با نرخ تورم ایجاد شده است. همین اتفاق نیز برای استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال افتاده است، به دلیل افزایش تورم و افزایش هزینه‌ها، بخش عمده‌ای از ارزهای استخراج شده برای پوشش هزینه‌ها روانه‌ی بازار می‌شود. این دقیقاً پدیده است که سرمایه‌گذاران کلان و بازار گردان متصور آن است. خرید در پایین‌ترین سطوح ممکن است.

ماه‌های سپتامبر و دسامبر نقطه عطف سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال است

عباسی عنوان کرد: مسیر بازار ارزهای دیجیتال و بیت کوین مشخص و مستقل است که فارغ از وضعیت موجود در مسیر حرکتی تاریخی خود چندین بار دوره انباشت و کاهش قیمت را تا ۸۰ درصد تجربه کرده است. تجربه تاریخی نشان می‌دهد بیت کوین در مسیر حرکتی خود قرار دارد. هر چند بنده تصورم از عملکرد بیت کوین به عنوان گزینه‌ای مناسب‌تر از فیات و ارزهای رایج کاملاً متفاوت با چیزی است که اکنون در حال تجربه آن است. ماه‌های سپتامبر و دسامبر نقطه عطفی برای سرمایه‌گذاران و فعالان ارز دیجیتال است.

وی افزود: علیرغم اینکه علم اقتصاد از موفق‌ترین علوم دنیا است اما پیش‌بینی اتفاقات آینده و احساسات بازار کار بسیار پیچیده است. هرچند برای پیش‌بینی آینده اقتصاد و بازارهای جهانی به ویژه بازار کریپتو باید موارد زیر را با دقت بسیار زیاد در ماه‌های دسامبر و سپتامبر زیر نظر داشت. در ماه‌های گذشته شاهد ریزش اغلب ارزها نظیر یورو در برابر دلار بودیم. این مهم از یک منظر بدان معنا است که هر ارزی غیر از دلار در حال کاهش ارزش ذاتی خود و از دست دادن تسلط قبلی خود است. از منظر دیگر تمایل بازار به معامله کالاها بر اساس دلار است. چنانچه دامیننس و سلطه دلار در همین سطوح فعلی باقی بماند یا بیشتر شود، اقتصاد و تولید در سطح جهانی صدمات بیشتری را تجربه می‌کند. نرخ بیکاری در سطح جهان افزایش پیدا کرده و هزینه‌های بانکی نظیر وام افزایش بیشتری را تجربه خواهند کرد. طبعاً بازار بیت کوین ریزش بیشتری را تجربه خواهد کرد.

عضو کمیسیون بلاک چین و رمز ارز سازمان نصر تاکید کرد: به نظر من تنها امید برای کاهش سلطه دلار، افزایش نرخ بهره در کشورهای اتحادیه اروپا و چین قدرت‌های اقتصادی است که اگر تدابیر دیگر کشورها کارساز نباشد. عملاً اقتصاد جهانی دچار فروپاشی خواهد شد و بیت کوین از این قاعده مستثنی نخواهد بود. در حال حاضر سلطه یورو به پایین‌ترین سطح ممکن رسیده است. به نظر می‌رسد که احتمالاً در حال انباشت و بازگشت به سطوح مناسب‌تر که این نکته برای فعالان بازار کریپتو بسیار حائز اهمیت است. هرچقدر سطح دامیننس یورو بالاتر رود، بازار کریپتو عملکرد مناسب‌تری خواهد داشت.

عباسی اظهار کرد: تدابیر اتخاذ شده در کشورهای اروپایی نیز در همین راستا است هرچند معضل قیمت انرژی اقتصاددانان اروپا را با پیچیدگی‌های زیادی مواجه کرده است. تدابیر دولت چین عنوان موتور تولید در اقتصاد جهان بسیار تعیین‌کننده است. انتظار می‌رود دولت چین در ۲ ماه آتی ریل‌گذاری خود را برای رفع کاهش نرخ رشد اقتصادی و بدهی‌های بانکی تدوین کند و همچنین واکنش اقتصاد خود را در برابر معضل خروج سرمایه‌های مربوط به حوزه املاک تعیین و تبیین نماید. رفع محدودیت‌های کووید در چین و از سرگیری قدرتمند تولید و تغییرات در نرخ بهره بانکی می‌تواند برای اقتصاد جهان و کریپتو نویدبخش باشد.

عضو کمیسیون بلاک چین و رمز ارز سازمان نصر در پایان گفت: تصور می‌کنم فارغ از بحران نقدینگی و اقتصاد متزلزل در جهان ارزهای دیجیتال از یک منظر در مسیر طبیعی کاهش ۸۰ درصدی دوره‌ای خود هستند. تجربه‌ای که در چندین سیکل مختلف به وقوع پیوسته است، اکنون در حال رخ دادن مجدد است و احیاناً در آینده هم تکرار می‌شود. اکنون بازار کریپتو در مرحله انباشت به سر می‌برد. با توجه به وضعیت فعلی اقتصاد جهانی و فاز انباشت در سیکل ارزهای دیجیتال، بازار بیت کوین و به‌ویژه آلتکوین ها ریزش بیشتری را در آینده‌ای نزدیک تجربه خواهند کرد و پس از پایان فاز انباشت، احتمالاً در پایان دسامبر بازگشت آرام و نسبی بازار، امری دور از دسترس نیست.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها