|
کدخبر: 312098 سارا سمیع شمس

واردات کالا / فروش کالا / دلار

ضرر چند وجهی به اقتصاد کشور / ممنوعیت واردات محرک قاچاق است!

حق شناس گفت: ورود کالا به وسیله کانتینر و آن هم در شرایطی که اجناس آن با قیمت‌های ناچیز فروخته شود، قطعا در دسته کالاهای قاچاق به حساب می‌آید.

اقتصاد ضرر چند وجهی به اقتصاد کشور / ممنوعیت واردات محرک قاچاق است!

خرید کانتینری کالا از مرز می‌تواند به عنوان یک روش جهت واردات و تأمین کالاها مورد استفاده قرار گیرد. در این روش، کانتینرهای حاوی کالا از سواحل دیگر کشورها وارد شده و از طریق مرزهای کشور به داخل وارد می‌شوند. اخیرا ویدئوهایی در فضای مجازی دست به دست می‌شود که به همین موضوع اشاره کرد. خرید و فروش کالاهای کانتینری با قیمت باور نکردنی هر کالا ۱ دلار و این کالا می‌تواند از یک تلویزیون هوشند ۵۰ اینچی تا یک هم زن برقی متفاوت باشد! با هر منطقی به این موضوع بخواهیم بپردازیم این قیمت بسیار دور از تصور است و شاید بهانه خوبی برای سودجویان و کلاهبرداران باشد.

در همین زمینه خبرنگار گسترش نیوز در گفتگو با هادی حق‌شناس کارشناس اقتصادی به بررسی ابهامات موجود در مورد فروش کانتینتری کالا پرداخته است که در ادامه این گزارش با هم می‌خوانیم.

هادی-حق شناس

ورود کالای کانتینری با قیمت ارزان

هادی حق‌شناس کارشناس اقتصادی به خبرنگار گسترش نیوز گفت: ورود کالا به وسیله کانتینر و آن هم در شرایطی که اجناس آن با قیمت‌های ناچیز فروخته شود، قطعا در دسته کالاهای قاچاق به حساب می‌آید. کالای قاچاق هم طبیعتا هم به تولیدکننده داخلی ضربه می‌زند و هم بازار را از شرایط عادی خارج کرده و قیمت‌ها را غیر واقعی می‌کند.

وی افزود: کالای قاچاق بدترین ضربه‌ای که می‌زند به بخش مهمی از درآمدزایی کشور است به این دلیل که وقتی کالایی از مرز رسمی وارد می‌شود، حقوق، عوارض و سود بازرگانی به دولت پرداخت می‌شود و دولت از این منبع استفاده می‌کند. بنابراین قاچاق کالا را می‌توان یک ضرر چند وجهی دانست. قاچاق هم به ضرر دولت تمام می‌شود و هم به ضرر تولیدکننده داخلی است که دیگر برای آن‌ها مقرون به صرفه نخواهد بود که تولید را ادامه دهند و از طرفی هم اخلال در بازار ایجاد می‌شود. در مجموع باید تاکید کنیم که قاچاق هیچ سودی برای اقتصاد ملی و در بلند مدت برای مردم هم نخواهد داشت.

دولت با موضوع قاچاق چگونه برخورد می‌کند؟

این کارشناس اقتصادی خاطرنشان کرد: قانون قاچاق مشخص است، بیش از ۱۰ دستگاه اجرایی کشور متولی قاچاق هستند و طبیعی است که هر بخشی باید وظیفه خود را انجام دهد. همچنین نهادهایی مثل گمرک، سازمان بنادر، بانک مرکزی، نیروی انتظامی و در راس همه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز باید با کمک همدیگر در موضوع هر چه بیشتر کم کردن قاچاق کالا در کشور فعالیت داشته باشند.

ممنوعیت واردات برخی از برندها چه تاثیری بر افزایش قاچاق کالا دارد؟

حق‌شناس در ادامه اظهار داشت: ممنوعیت همواره محرک افزایش قاچاق است. حال این ممنوعیت درباره واردات یک برند خاص باشد یا ممنوعیت کالایی خاص با هر نوع برند باشد، به طور کلی این اتفاق آمار واردات قاچاقی کالا به کشور را افزایش می‌دهد. به عنوان مثال واردات مواد مخدر ممنوع است، در این موضوع دیگر فرقی ندارد که محصولات مربوط به مواد مخدر باشد یا خود مواد مخدر باشد. در مورد ممنوعیت برندی کالا هم به همین ترتیب است، وقتی برند خاصی ممنوع می‌شود واردات هر نوع کالا از آن برند ممنوع است و هر نوع ممنوعیت قاچاق آن کالا را افزایش می‌دهد و البته در صورتی است که توجیه اقتصادی برای قاچاق کننده داشته باشد.

ممنوعیت واردات کالا برای تولیدکنندگان داخلی سود داشته است؟

وی درباره تاثیر ممنوعیت واردات کالا بر فعالیت تولیدکنندگان داخلی اشاره کرد: ممنوعیت واردات در بلند مدت به ضرر تولیدکننده داخلی هم است. تولیدکنندگان داخلی زمانی که رقیبی در کشور درباره محصولات خود نبینند، معمولا هم در زمینه کیفیت و هم در خصوص کمیت کالا با اثر منفی روبرو می‌شوند. به عنوان یک مثال خودروسازان را در نظر بگیرید، زمانی که واردات خودرو ممنوع شد، آیا کیفیت تولیدشان یا کمیت تولیدشان بهتر از قبل شد؟ و یا اینکه مردم بیشتر راغب خرید محصولات داخلی شدند؟ پاسخ‌مان به این سوالات منفی است و چنین اتفاقی را شاهد نبودیم.

این کارشناس اقتصادی در پایان به گسترش نیز گفت: بهترین راهبرد در بحث اقتصاد، رقابت است و این شاخص منجر می‌شود که کیفیت تولید افزایش پیدا کند، همچنین وضعیت کمیت تولید بهتر شود و نظارت نظام‌مند سیستمی در بازار ایجاد می‌کند. به عنوان مثال از زمانی که بانک‌های خصوصی وارد بازار پولی ایران شدند، رفتار بانک‌های دولتی با مشتری تغییر کرده است و این اتفاق را می‌توانیم به اثرگذاری رقبای موجود در اقتصاد کشور بدانیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها