|
کدخبر: 300211

سرنوشت شوم بازار فلز ایران

طبق آمارهای منتشرشده از شاخص قیمت دلاری کالاهای صادراتی و وارداتی کشور در سال ۱۴۰۱، وضعیت این شاخص در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بهبود یافته است.

اقتصاد سرنوشت شوم بازار فلز ایران

طبق آمارهای منتشرشده از شاخص قیمت دلاری کالاهای صادراتی و وارداتی کشور در سال ۱۴۰۱، وضعیت این شاخص در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بهبود یافته است. این در حالی است که سرعت رشد شاخص مربوط به صادرات از سرعت رشد شاخص وارداتی کمتر است. به عبارت دیگر، کالاهایی که ایران از خارج از کشور خریداری و وارد می‌‌‌کند، با سرعت بیشتری نسبت به کالاهایی که به خارج از کشور صادر می‌‌‌کند، گران می‌‌‌شود. همچنین، در بررسی زیربخش‌‌‌های تشکیل‌‌‌دهنده شاخص قیمت دلاری کالاهای تجاری مشخص شده که از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۱ شاخص قیمت دلاری صادرات بخش «فلزات» کاهش یافته است. به عبارت دیگر، بخش فلزات از روند افزایش ارزش کالاهای صادراتی در این بازه زمانی جا مانده است. به‌علاوه، با وجود آنکه روند شاخص قیمت کالاهای وارداتی در بازه ۱۰ساله برای زیربخش‌‌‌های «محصولات نباتی»،‌‌‌ «محصولات شیمیایی» و «فلزات» صعودی بوده، این روند در زیربخش «حیوانات و محصولات حیوانی» تقریبا ثابت بوده است. به عبارت دیگر، ارزش دلاری واردات محصولات حیوانی نسبت به سایر گروه‌‌‌های مذکور در ۱۰سال گذشته تغییر چندانی نداشته است.

تغییر چهار بخش مهم در صادرات ایران

یکی از آمارهای مهم اقتصادی، تغییرات قیمت دلاری کالاهای صادراتی و وارداتی است. این تغییرات به عنوان «شاخص قیمت دلاری کالاهای صادراتی و وارداتی» معرفی می‌‌‌شود. شاخص مهم تجارت ایران از تقسیم قیمت دلاری کالاهای صادراتی و وارداتی هر سال به قیمت دلاری همان کالاها در یک‌سال مشخص که به آن «سال پایه» می‌‌‌گویند، به دست می‌‌‌آید. به عبارت دیگر، این نسبت نشان می‌‌‌دهد قیمت دلاری کالاهای تجاری در هر سال چقدر نسبت به قیمت همان کالاها در سال پایه تغییر کرده است. در حالی که شاخص قیمت، تغییرات نسبی قیمت را نشان می‌‌‌دهد، نرخ تورم نمایانگر تغییرات شاخص قیمت است. شاخص قیمت دلاری کالاهای وارداتی و صادراتی تغییرات قیمتی ۲۰زیربخش را بررسی می‌‌‌کند که چهار مورد از مهم‌‌‌ترین آنها شامل «محصولات نباتی»،‌‌‌ «محصولات شیمیایی»، «فلزات» و «حیوانات زنده و محصولات حیوانی» است. روندهای آماری این چهار بخش تغییرات مهمی را ثبت کرده است.

منبع: دنیای معدن

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها