|
کدخبر: 311816

تحلیل تاثیر حوادث جهانی بر بازار و قیمت بیت کوین

اکنون در آغاز قرن بیست و یکم رسانه‌ها چه از نوع سنتی و چه از نوع دیجیتال به اوج محبوبیت خود دست پیدا کرده‌اند. هیچ کسب‌وکاری نمی‌تواند تاثیر رسانه‌ها بر محصولات و خدمات آن حوزه را نادیده بگیرد. هم خبر خوب و هم خبر بد می‌تواند تاثیر زیادی بر ارزش محصولات و کالاهای مختلف بگذارد و ارزهای دیجیتال هم از این قاعده مستثنی نیستند. درست است که محبوبیت و ترند شدن مهم‌ترین تاثیر خبر روی خدمات و محصولات مختلف است؛ اما ارزهای دیجیتال نسبت به سایر حوزه‌ها حساسیت بیشتری به اخبار دارند. به همین دلیل اگر در بازار رمزارزها فعالیت می‌کنید، باید به اخبار توجه ویژه‌ای نشان دهید. در این مقاله قصد داریم شیوه تحلیل بیت کوین، یعنی بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان و اثرات بازار بر آن را بررسی کنیم.

تحلیل بیت کوین

بیت کوین چیست و چرا تحلیل آن اهمیت دارد؟

بیت کوین اولین رمزارز در جهان به شمار می‌رود. ایده این ارز دیجیتال در سال 2008 توسط فردی با نام مستعار ساتوشی ناکوموتو منتشر شد؛ فردی که هنوز هم هویت واقعی‌اش مشخص نشده است. کم‌تر از یک سال بعد یعنی در ابتدای سال 2009 ناکوموتو بالاخره توانست ایده خود را به طور کامل پیاده‌سازی کند و اولین بیت کوین جهان بالاخره ماین شد. تکنولوژی اصلی پشت بیت کوین و تمام ارزهای دیجیتال دیگر جهان بلاکچین است که یک دفتر ثبت الکترونیکی بوده که تمامی تراکنش‌های یک رمزارز در آن ثبت می‌شود. ازآنجاکه نمی‌توان تراکنشی که تایید شده باشد را از بلاکچین پاک کرد، مزیت اصلی دولت‌ها و بانک‌ها در کنترل مسائل مالی و اقتصادی از بین می‌رود.

همان‌طور که گفتیم Bitcoin با اختلاف اولین رمزارز به وجود آمده در جهان است. در این زمینه اتریوم رقیب نزدیک Bitcoin محسوب می‌شود که حدود هفت سال بعد و در سال 2015 معرفی شد. علاوه‌برآن مدت‌هاست که بیت کوین با اختلاف بسیار زیاد نسبت به سایر رقبایش بالاترین مارکت کپ بازار را به خود اختصاص داده است. در زمان نگارش این مقاله مارکت کپ بیت کوین 657 میلیارد دلار است و اتریوم تنها با 214 میلیارد دلار در رده دوم قرار گرفته است. همین مارکت کپ بسیار بیشتر باعث شده تا بازار از Bitcoin تاثیرات زیادی بپذیرد. به همین دلیل همه افرادی که در بازار رمزارزها فعالیت می‌کنند، باید تحلیل بیت کوین را در جدی بگیرند؛ حتی اگر به طور مستقیم این رمزارز را معامله نمی‌کنند.

 

چه عواملی بر قیمت بیت کوین تاثیر می‌گذارند؟

ارزش بیت کوین تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی قرار دارد و برای اینکه بتوانید قیمت این رمزارز را پیش‌بینی کنید و جهت حرکت روند قیمت‌ها در بازار را زودتر از دیگران متوجه شوید، باید با این فاکتورها آشنایی داشته و نسبت به خبرهای مربوط به آن‌ها بی‌توجه نباشید. در ادامه قصد داریم عوامل موثر بر ارزش Bitcoin را بیان کنیم.

بیت کوین

عرضه و تقاضا و تحلیل بیت کوین

مهم‌ترین عامل در تحلیل بیت کوین که به نوعی بقیه عوامل زیرمجموعه آن قرار می‌گیرند، عرضه و تقاضاست. عرضه و تقاضا به نوعی تعیین‌کننده قیمت هر نوع دارایی، محصول و خدمات است و هر چیزی که بر این دو تاثیر بگذارد، بدون شک قیمت را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. عرضه Bitcoin برخلاف ارزهای فیات که عرضه بی‌نهایتی دارند، محدود به 21 میلیون است؛ یعنی تنها 21 میلیون بیت کوین در سراسر جهان وجود خواهد داشت که در حال حاضر همه آن‌ها استخراج نشده‌اند. علاوه‌برآن هر چند وقت یکبار سرعت عرضه Bitcoin نصف می‌شود که به این رویداد هاوینگ می‌گوید. بهتر است حواستان به اخبار مربوط به هاوینگ باشد؛ زیرا معمولا پس از آن ارزش بیت کوین با رشد مواجه می‌شود.

برای مثال در اوایل سال 2021 تعداد کمپانی‌ها و افراد حقیقی که اقدام به خرید بیت کوین می‌کردند، بیشتر شد که در نهایت منجر به بالارفتن قیمت این رمزارز شد.

پذیرش گسترده کمپانی‌ها و شرکت‌های بزرگ

بیت کوین به وجود آمده تا جایگزین ارزهای فیات شود. طبیعتا هر چه فروشگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ بیشتری این ارز دیجیتال را به عنوان یک روش پرداخت بپذیرند، ارزش آن بالاتر می‌رود؛ بنابراین هنگام تحلیل بیت کوین و اخبار آن بهتر است اخبار مربوط به پذیرش این رمزارز را زیر نظر داشته باشید.

قوانین و مقررات در حوزه ارزهای دیجیتال

درست است که ارزش Bitcoin به هیچ دولتی وابسته نیست؛ اما دولت‌ها همچنان اقتصاد کشورها را کنترل می‌کنند و وضع قوانین در حوزه ارزهای دیجیتال می‌تواند مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری در این بازار کرده یا آن‌ها را از انجام این کار دور کند. به همین دلیل خوب است که اخبار مربوط به قوانین رمزارزها نه تنها در کشور خود، بلکه در دیگر کشورهای جهان به ویژه کشورهایی با اقتصاد بزرگ را زیر نظر داشته باشید.

تاثیر تغییر و تحولات بین‌المللی بر قیمت بیت کوین

اهمیت اخبار بین‌المللی در تحلیل بیت کوین را نمی‌توان انکار کرد. برخی قوانین به صورت مستقیم روی ارزش بیت کوین تاثیر می‌گذارند؛ درحالی‌که گاهی بعضی اخبار که بی‌ربط به نظر می‌رسند، قیمت‌ها را در بازار رمزارزها جابه‌جا می‌کنند. برای مثال در ژانویه سال 2022 اعتراضاتی یک هفته‌ای در قزاقستان اتفاق افتاد که بسیاری از مردم اهمیت آن برای بازار ارز دیجیتال را درک نکردند. در سال‌های اخیر قزاقستان رتبه دوم در استخراج Bitcoin را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل هر اتفاق مهمی در این کشور می‌تواند بر میزان عرضه و خرید بیت کوین تاثیر بگذارد. تنها 24 ساعت طول کشید تا این تظاهرات تاثیر خود را بر بازار بگذارد. در یک بازه شش روزه ارزش بیت کوین بیش از 13 درصد کاهش یافت.

تحلیل بیت کوین با تحلیل اخبار جهان

در این مقاله سعی کردیم عوامل موثر در ارزش بیت کوین را بیان کرده و اخبار مربوط به هر کدام از این عوامل را بررسی کنیم. ازآنجایی‌که بیت کوین به یک پدیده جهانی تبدیل شده است، هر خبری در چهار گوشه جهان بر ارزش آن تاثیر خواهد گذاشت. برای تحلیل بیت کوین باید همواره اخبار آن را زیر نظر داشته باشید و به آن‌ها سریعا واکنش نشان دهید. به خاطر داشته باشید که این مطلب هیچ پیشنهادی جهت خرید ارز بیت کوین و سرمایه‌گذاری رو آن نیست، فعالیت در بازار رمزارزها نیاز به تخصص و تجربه بالایی دارد و اگر شما این تجربه را ندارید، بهتر است از فردی متخصص کمک بگیرید.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها