|
کدخبر: 310489

صفر تا صد جنجال شورای رقابت / بازار خودرو به حالت آماده باش درآمد!

امروز اخباری مبنی بر احتمال حذف شورای رقابت از قیمت‌گذاری خودرو منتشر شد اما دقیقا ماجرا چیست؟

اقتصاد صفر تا صد جنجال شورای رقابت / بازار خودرو به حالت آماده باش درآمد!

در جلسه ۲۹ مهر ۱۴۰۲ (امروز)، سایت شورای رقابت اعلام کرد که اعضای این شورا قصد دارند دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری را بررسی و بهبود بخشند.

در جلسه امروز شورای رقابت، دستور بررسی و بهبود دستورالعمل بازار خودروهای سواری ارائه شده است. هر زمان که اعضای شورا موضوع خودرو را در دستور کار قرار می‌دهند، توجه به دو طرف عرضه و تقاضا در بازار خودرو در نتیجه جلسه شورای رقابت مدنظر قرار می‌گیرد.

انتشار این خبر باعث شد که بازار خودرو به حالت آماده باش درآید. در این شرایط، خریداران و فروشندگان در بازار هر زمان که اعضای شورای رقابت یک دستور جلسه با موضوع خودرو دارند، به دنبال خروجی این جلسه با دقت گوش می‌دهند. زیرا تصمیماتی که در جلسه شورای رقابت اتخاذ می‌شود، به نوعی به آنها راهنمایی می‌کند.

در جلسه ۱۸ مهر امسال، کارگروه خودروی مرکز ملی رقابت تصمیماتی درباره بازار خودرو اتخاذ کرد. اعضای این مرکز از شورای رقابت خواستند که دستورالعمل تنظیم بازار خودروهای سواری به گونه‌ای اصلاح شود که شورای رقابت تنها در نقش سیاست‌گذاری و نظارت عمل کند و وظایف اجرایی به نهادهای ذی‌ربط دیگر واگذار شود. این تصمیم توسط کارشناسان به این صورت تفسیر شد که شورای رقابت دیگر نقشی در تعیین نرخ خودروها در مرحله تولید نخواهد داشت و به جای آن، تمرکز خود را بر توسعه صنعت خودرو متمرکز می‌کند.

به نظر می‌رسد که این تغییر در جایگاه، با توجه به وضعیت فعلی خودروسازان، در دستور کار قرار گرفته است. صورت‌های مالی شرکت‌های ایران خودرو و سایپا نشان می‌دهد که این شرکت‌ها با زیان انباشته سنگینی مواجه شده‌اند. اطلاعات منتشر شده در سه ماهه اول امسال در سایت کدال سازمان بورس نشان می‌دهد که ایران خودرو و سایپا (با همراهی زیرمجموعه خود، یعنی پارس خودرو) حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته را ثبت کرده‌اند. کارشناسان این زیان را در صورت‌های مالی خودروسازان به دلیل حضور نهادی مانند شورای رقابت در فرآیند قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان توجیه می‌کنند. این حضور اجازه نمی‌دهد تا این شرکت‌ها محصولات خود را براساس مکانیزم عرضه و تقاضا قیمت‌گذاری کنند و برای مشتریان فاکتوردهی کنند.

 

وزیر صمت پیشتر بیان کرده بود که باید درباره قیمت‌گذاری خودرو از قانون پیروی کنیم، اما نظر شخصی من این است که باید به سوی بازار آزاد حرکت کنیم. عباس علی آبادی تصریح کرد که باید تا حدی انحصارها را از بین ببریم تا قیمت‌ها در رقابت بازار تعیین شوند.

وزیر صمت نیز به این نکته اشاره کرد که در برخی موارد، در اقتصاد، مجبور می‌شویم به قیمت‌گذاری پرداخت. با این حال، به نظر می‌رسد در دولت سیزدهم، در صورت وجود انحصار یا ناترازی شدید و غیرقابل جبران، باید از بورس کالا و سایر مکانیزم‌های موجود استفاده کنیم تا بتوانیم شرایط منصفانه‌ای در بازار ایجاد کنیم.

 

بنابراین، شرایط برای خروج شورای رقابت از فرآیند قیمت‌گذاری فراهم است، مگر اینکه اعضای شورا قصد داشته باشند به هر نحوی قدرت قیمت‌گذاری محصولات خودروسازان را در دست بگیرند. البته باید به یاد داشت که شورای رقابت از مهر ۱۴۰۰ تا اواخر پاییز سال گذشته موقتاً از قیمت‌گذاری خودرو خارج شد، اما سیاست‌گذاران صنعت خودرو در طول این بازه زمانی جسارت تغییر نرخ خودرو را نداشتند و این امر بیش از زمان حضور شورای رقابت، به ایران خودرو و سایپا ضرر وارد کرد. بنابراین، در صورتی که شورای رقابت از فرآیند قیمت‌گذاری خودرو کناره‌گیری کند، سیاست‌گذاری‌ها باید به سمتی پیش روند کنند که در اسرع وقت یک سیاست جایگزین برای تعیین نرخ خودرو در کارخانه مورد توجه قرار گیرد.

توضیح روابط عمومی شورای رقابت

سپهر دادجوی توکلی، مدیر کل روابط عمومی شورای رقابت گفت: در خصوص قیمت‌گذاری خودرو، شورای رقابت با توجه به وضعیت انحصاری بازار خودرو در کشور، موظف است برای ساماندهی این بخش بر اساس قانون دستورالعمل تدوین کند.

او گفت: بر این اساس، دستورالعمل تنظیم بازار خودرو در قالب مصوبه ۵۴۳ تایید شد و اکثریت آرای شورا را کسب کرد و تا زمانی که تغییری در آن مصوبه صورت نگیرد ما هیچ تغییری در آن نخواهیم داشت و هر زمانی اعضای شورا نیاز به تغییر را تشخیص دهند پس از رأی‌گیری و اخذ اکثریت آرا در شورا، آن تغییر اطلاع‌رسانی خواهد شد اما درحال‌حاضر قیمت‌گذاری خودرو همچنان به روال قبل است.

دادجوی توکلی در خصوص نحوه قیمت‌گذاری خودرو گفت: همچنان طبق روال سابق، نرخ خودرو از سوی سازمان حمایت محاسبه و پس از آن به کارگروه خودروی شورای رقابت ارسال می‌شود. قیمت‌های ارسالی در صحن شورا بررسی و سپس در خصوص آنها رأی‌گیری می‌شود.

مدیر روابط عمومی شورای رقابت در خصوص این که خودرو گران می‌شود یا خیر؟ گفت: در واقع این موارد بستگی به موارد مختلف مانند دلار، مواد اولیه و غیره دارد ولی در جلسه روز گذشته افزایش مجدد نرخ خودرو رد شد.

دادجوی توکلی گفت: مهم‌ترین کاری که شورا در این دوره انجام داده است حذف دلالی بوده که به رغم مخالفت‌ها و مقاومت‌های بسیار این اتفاق افتاد و باعث شد نرخ بازار به نرخ کارخانه در نزدیک‌ترین شرایط ممکن باشد. هم‌اکنون شورای رقابت نقش تعیین‌کننده در قیمت‌گذاری خودرو را دارد.

تعیین نرخ جدید برای تارا v۴

تارا V۴ محصول جدید ایران‌خودرو است که نسخه فول‌آپشن تارا اتوماتیک به‌حساب می‌آید. نرخ تارا اتوماتیک V۴ که فول‌آپشن‌ترین نسخه تارا است مشخص شد و حالا لوکس‌ترین خودروی ایرانی آماده تکمیل وجه و عرضه شده است.

در آخرین اطلاعیه شورای رقابت و ایران‌خودرو، نرخ تارا اتوماتیک V۴ درب کارخانه معادل ۵۸۰ میلیون و ۸۵ هزار تومان و نرخ نهایی کارخانه آن با احتساب هزینه‌های جانبی ۶۸۰ میلیون تومان اعلام شده است.

 

درحال‌حاضر نسخه ساده تارا اتوماتیک موسوم به V۲ با نرخ ۴۹۰ میلیون تومان عرضه می‌شود؛ بنابراین تارا اتوماتیک V۴ نیز حدود ۲۰۰ میلیون تومان نسبت به تارا اتوماتیک V۲‌ گران‌تر عرضه خواهد شد.

در اِزای این میزان پرداخت اضافه، آپشن‌های زیر در اختیار مشتری قرار خواهد گرفت: برقراری تماس اضطراری، گرافیک جدید چراغ‌های عقب، طراحی جدید پنل سانروف، طراحی جدید کنسول مرکزی، تودوزی جدید صندلی‌ها، گرمکن صندلی‌های جلو، چراغ خوش‌آمدگویی، چراغ آفتاب‌گیر راننده و محفظه داشبورد، جاموبایلی در کنسول، زیرآرنجی برای سرنشینان عقب، انتقال کلید بالابر شیشه به روی رودری‌ها، دوربین عقب داینامیک، آینه عقب الکتروکرومیک، دستگیره سقفی در سمت شاگرد، دو عدد تیوتر در پشت آینه‌های جانبی و آنتن کوسه‌ای جدید.

سخن پایانی

آنطور که به نظر می‌رسد به زودی قرار است اتفاقاتی در خصوص تعیین نرخ خودروها توسط شورای رقابت بیفتد. این نکته نیز همچنان امکان دارد که به خصوص با توجه به صحبت‌های وزیر صمت، شورای رقابت برای همیشه از گردونه قیمت‌گذاری خودرو کنار برود. در این شرایط وضعیت در بازار خودرو نیز به حالت آماده باش درآمده است و احتمال دارد که تغییراتی در قیمت‌ها هم رخ بدهد.

 

منبع: روزگار خودرو

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها