|
کدخبر: 309693 سارا سمیع شمس

گفتگوی گسترش نیوز با کارشناس بازار سرمایه؛

بازار سرمایه در محاصره اخبار بد / بورس از بحران خارج می شود؟

اشتیاقی گفت: با توجه به اینکه ایران تقریبا خارج از ماجرای درگیری بین اسرائیل و فلسطین قرار دارد، بازار بورس قابلیت رسیدن به خوش بینی را دارد و پتانسیل خارج شدن از روند نزولی را دارد.

اقتصاد بازار سرمایه در محاصره اخبار بد / بورس از بحران خارج می شود؟

جنگ و درگیری‌ها تاثیر قابل توجهی بر بازار سرمایه دارند. این تاثیرات می‌تواند در بخش‌های مختلف بازار سرمایه مشاهده شود. در کنار این موضوع مسائلی هم در اخبار داخلی کشور وجود دارد که نقش پر رنگی بر نوسانات بورس و بالا و پایین شدن قیمت سهم‌ها دارد. بنابراین آنچه واضح است، تنوع عوامل موثر بر بازار سرمایه است که چه بخواهیم و نخواهیم منجر به ورود یا خروج سرمایه از بورس خواهد شد.

در هفته‌های اخیر شاهد عوامل مختلفی بر اقتصاد کشورمان بودیم. عواملی که هم بر بازار طلا، هم سکه و دلار و در نهایت هم بر بازارسرمایه اثرگذار بود. طلا جهش صعودی گرفت، دلار ۵۳ هزار تومان را رد کرد و حباب سکه بیشتر از قبل شد. بورس نیز حال خوشی نداشت و چند سقوط سنگین را پشت سر گذاشت.

بر همین اساس خبرنگار گسترش نیوز در گفتگویی با احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه به عوامل موثر بر اقتصاد کشور و مخصوصا بازار سرمایه پرداخته است که در ادامه مشروح این گفتگو را می‌خوانید.

احمد-اشتیاقی

بورس پتانسیل متعادل شدن را دارد

احمد اشتیاقی کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار گسترش نیوز گفت: وضعیت بازار می‌تواند به صورت تعادلی پیش برود، یعنی اگر فضا به گونه‌ای پیش برود که ایران به جنگ بین فلسطین و اسرائیل ورود نکند و شرایط به همین منوال ادامه پیدا کند، بنابراین خطری اقتصاد ایران را تهدید نمی‌کند. بورس در شرایط تعادلی پیش بینی می‌شود و قیمت دلار هم حدود بالای ۵۰ هزار تومان و در محدوده ۵۲ تا ۵۳ هزارتومان تخمین زده می‌شود. در مجموع اخبار مربوط به درگیری بین اسرائیل و فلسطین و نحوه دخالت ایران در این موضوع می‌تواند در تصمیم گیری سرمایه گذاران موثر باشد.

وی افزود: عموما درگیری‌های این‌چنینی بین کشورهای منطقه به گونه‌ای نیست که در صنعت خاصی اثر خود را نشان دهد و به طور کلی اگر تاثیری هم درپی داشته باشد بر اقتصاد کلان کشورمان است. بنابراین چالش‌های این‌چنینی در صورتی‌که شدت درگیری‌ها افزایش یابد، بر تمام صنایع اثرگذار خواهد بود. لازم به ذکر است، با توجه به اینکه ایران تقریبا خارج از ماجرای درگیری قرار دارد، بازار بورس قابلیت رسیدن به خوش بینی را دارد و پتانسیل خارج شدن از روند نزولی را دارد.

نمی‌توان از بورس انتظار صعود آنچنانی را داشت

کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: حجم معاملات کماکان زیر ۵ هزار میلیارد تومان است و بنابراین در این وضعیت انتظار رشد آنچنانی از بازار نمی‌رود و معاملات در همین سطح اندکی مثبت و اندکی منفی مورد معامله قرار می‌گیرد. اخبار منفی نیز بسیار بر روند بازار سرمایه اثر گذار است و اگر بورس با این اخبار روبرو شود، ریزش معاملات را شدیدتر تجربه خواهیم کرد.

اشتیاقی درباره خبر اخیر مربوط به حذف سیمان و فولاد از بورس گفت: تصمیم حذف سیمان و فولاد از بورس در هفته گذشته به طور قطعی از برنامه‌های دولت حذف شد و این طرح به طور کلی منتفی شده تلقی می‌شود اما در مجموع، هر گونه تصمیمات خلع الساعه که بخواهد ساز و کار بازار را به هم بریزد، از جمله بحث‌های مرتبط با نحوه عرضه محصولاتی که در بورس کالا هستند، این به شدت برای بورس آثار منفی دارد. به این دلیل که هر گونه مداخله‌ای که شاعبه قیمت‌گذاری دستوری را تقویت کند، باعث خروج سرمایه از بازار سرمایه می‌شود چرا که رشد سودآوری شرکت‌ها متوقف می‌شود و به تبع آن پول هم از بازار سرمایه خارج می‌شود. در برهه‌ای که ما انتظار ورود پول به بازار سرمایه داریم، امثال این تصمیمات منجر به خروج وجه نقد از بازار سرمایه می‌شود و قاعدتا می‌تواند آثار نامطلوبی بر بازار سرمایه داشته باشد.

حذف قطعی طرح جنجالی دولت از بورس کالا

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: اخبار منتشر شده در مورد طرح حذف سیمان و فولاد از بورس، مورد قبول بدنه اقتصادی دولت نیست. مدیران اقتصادی دولت از جمله وزیر اقتصاد مخالف سرسخت این طرح اخیر بود و به نوعی مانع از مداخله‌های دستوری در فضای کسب و کار آزاد ایران شد و این واکنش باعث می‌شود، از این به بعد تصمیماتی نظیر این را شاهد نباشیم. بنابراین آنچه در هفته گذشته شاهد بودیم، خروج قطعی طرح حذف سیمان و فولاد از برنامه‌های هیئت دولت بود و تا حدودی در هفته گذشته وضعیت بازار رو به بهبودی رفت و احتمال زیاد این خبر اثرگذار بود. کماینکه سهام‌های فولادی و سیمانی ما در هفته گذشته بیشتر مورد توجه سهامداران قرار گرفتند.

اشتیاقی در پایان به خبرنگار گسترش نیوز گفت: هر نوع تصمیمی که به این شکل مطرح می‌شود و حتی در حد گفتمان باقی می‌ماند، باز هم آثار سوء آن بر اقتصاد و مخصوصا بر بورس خواهد گذاشت. بنابراین باید درباره مطرح کردن خبرهای ‌چنینی احتیاط کرد چرا که به طور کلی اقتصاد ایران را دچار چالش خواهد کرد. در نظر داشته باشید که سال‌ها تلاش شده قیمت‌ها در یک فضای رقابتی مثل بورس کالا به صورت شفاف، بدون رانت و فساد در حال معامله است و یکدفعه تصمیم به برگشت از این روش مطرح شود، نه تنها برای بازار سرمایه بلکه برای کلیت اقتصاد ایران می‌تواند مضر و نامطلوب باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها