|
کدخبر: 309488

مهم‌ترین راهکار حل ناترازی بنزینی کشور مشخص شد

بهینه‌سازی در مصرف بنزین و افزایش بازده تولید بنزین کشور مهم‌ترین راهکارهای حل ناترازی بنزینی کشور است.

اقتصاد  مهم‌ترین راهکار حل ناترازی بنزینی کشور مشخص شد

منصور دفتریان؛ رئیس انجمن مهندسی گاز ایران تصریح کرد: در شرایط فعلی که تبدیل به واردکننده ی بنزین شده ایم و با ناترازی مواجه هستیم، ضرورت دارد با اعمال سیاست هایی بر مشکلات حوزه ی بنزین در کشور غلبه کنیم. دو دسته سیاست بهینه سازی در مصرف و افزایش ظرفیت و بازدهی تولید بنزین با کمک تکنولوژی و به کارگیری فناوری در باید در دستور کار قرار گیرد تا بتوانیم واردات بنزین راه که به کشور از نظر اقتصادی فشار وارد می کند؛ کاهش دهیم و بر ناترازی بنزین غلبه کنیم

دفتریان اظهار کرد: طبق آمار وزارت نفت، میانگین مصرف بنزین از ابتدای سال تا اواخر شهریور معادل 116 میلیون لیتر در روز بوده است. این رقم در مقایسه با میانگین مصرف مدت مشابه در سال گذشته 13.5 میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

وی افزود: طبق آمار گمرک، صادرات بنزین ایران در سال 1401 تقریبا صفر بوده و حتی اخبار مبنی بر واردات بنزین در برهه‌های مختلف در قالب تهاتر نیز به گوش می رسد. بدین ترتیب با فرض تراز بودن بنزین در سال گذشته، امسال ناترازی بنزین به میزان 13.5 میلیون لیتر در روز ایجاد می شود که البته دولت با انجام برخی راهکارها، این میزان را از داخل و سایر ظرفیت‌های تولید بنزین تامین کرده است.

رئیس انجمن مهندسی گاز ایران تاکید کرد: طبق محاسبات، ناترازی 13.5 میلیون لیتری بنزین، سالانه حدود 3 میلیارد دلار به کشور عدم‌النفع وارد می‌کند. حال این سوال اساسی به ذهن می رسد که آیا راهکاری برای رفع این مشکل وجود دارد. وزارت نفت برای حل مشکل ناترازی بنزین در کشور دو اقدام را در دستور کار قرار داده که می‌توان به اتخاذ سیاست‌های غیرقیمتی و بهره‌برداری هر چه سریع‌تر از پالایشگاه‌های در حال احداث اشاره کرد.

دفتریان در ادامه گفت: رشد فزاینده مصرف سوخت در کشور به ویژه پس از افول همه‌گیری ویروس کرونا در شرایطی اتفاق افتاده است که اگـر مصـرف بنزیـن بـا ۵ میلیـون لیتـر صرفه‌جویی، از ۱۱۰ بـه ۱۰۵ میلیـون لیتـر کاهـش یابد، بـا احتساب قیمـت ۳۰ هزار تومانی بنزیـن در بازارهای جهانـی، درآمد کشور از این محل به تنهایی به بیش از ۵۴ هزار میلیـارد تومـان می رسد. این اتفاق در شرایطی است که برای ساخت یک پالایشگاه باید حدود ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری شود.

وی افزود: نظرات منصور دفتریان، رئیس انجمن مهندسی گاز ایران را در خصوص مشکل ناترازی بنزین در کشور و لزوم رفع آن جویا شدیم که در ادامه می خوانید.

رئیس انجمن مهندسی گاز ایران در پایان گفت: دفتریان با اشاره به این موضوع که در حال حاضر در ارتباط با بنزین مشکلاتی داریم و باید برای رفع آن ها چاره اندیشی کنیم، تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم این است که بنزین در حجم بالایی قاچاق می شود و باید جلوی آن را بگیریم.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی که تبدیل به واردکننده ی بنزین شده ایم و با ناترازی مواجه هستیم، ضرورت دارد با اعمال سیاست هایی بر مشکلات حوزه ی بنزین در کشور غلبه کنیم. دو دسته سیاست بهینه سازی در مصرف و افزایش ظرفیت و بازدهی تولید بنزین با کمک تکنولوژی و به کارگیری فناوری در باید در دستور کار قرار گیرد تا بتوانیم واردات بنزین راه که به کشور از نظر اقتصادی فشار وارد می کند؛ کاهش دهیم و بر ناترازی بنزین غلبه کنیم

رئیس انجمن مهندسی گاز ایران گفت: دولت به لحاظ اقتصادی در شرایطی نیست که بتواند هزینه ی واردات بنزین را بپردازد. طی 5 ماهه ی اول امسال درآمدهای نفتی کشور کاهش داشت و صادرات مواد غیرنفتی نیز شرایط خوبی ندارد. در این وضعیت، باید به فکر اعمال روش هایی برای بهینه سازی مصرف بنزین، افزایش تبدیل نفت به بنزین از طریق تکنولوژی های نوین و مقابله با قاچاق این ماده باشیم.

دفتریان در مورد این سیاست که قرار است افزایش 15 میلیون لیتر بنزین پالایشگاهی را از طریق بهره برداری از فاز 4 ستاره خلیج فارس و بالا بردن راندمان پالایشگاه های موجود داشته باشیم، تصریح کرد: این اقدامات بسیار خوب هستند و می توانند کمک کننده باشند. اما باید به چالش های موجود هم دقت داشته باشیم و برایشان چاره اندیشی کنیم.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر 40 درصد از خوراک مورد نیاز برای تولید بنزین در کشور از طریق ستاره خلیج فارس تأمین می شود. ظرفیت تولید این پروژه در حال کاهش است و باید برای این مسائل راه حل هایی بیندیشیم. لازم است تمام واقعیات را ببینیم و بر اساس آن ها سیاست گذاری کنیم.

دفتریان خاطرنشان کرد: در حال حاضر در کمیته ی پالایش انجمن مهندسی گاز ایران در حال انجام کارهایی هستیم که به تکنولوژی های جدیدی دست پیدا کنیم و بتوانیم نفت خودمان را به بنزین تبدیل کنیم. تبدیل نفت به بنزین از طریق تکنولوژی های نوین می تواند گزینه ی مناسبی برای حل مشکل ناترازی باشد.

 وی تأکید کرد: در تلاش هستیم این فرآیند را با قیمت های پایین تر انجام دهیم و در عوض راندمان کاری را بالا ببریم. از طریق انجام کارهای منطقی و اصولی اینچنینی می توانیم به مشکل ناترازی بنزین غلبه کنیم.

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها