|
کدخبر: 309241

پیش‌بینی جدید صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران

صندوق بین‌الملی پول در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده رشد اقتصادی ایران که در سال ۲۰۲۲ میلادی ۳.۸درصد بوده در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به ترتیب به ۳ و ۲.۵ درصد کاهش پیدا می‌کند.

اقتصاد پیش‌بینی جدید صندوق بین‌المللی پول از اقتصاد ایران

طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول، پیش‌بینی پایه نشان می‌دهد رشد اقتصاد جهانی از ۳.۵ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۳ درصد در سال ۲۰۲۳ کاهش پیدا می‌کند و در سال ۲۰۲۴ نیز این میزان به ۲.۹ درصد می‌رسد؛ داده‌هایی که بسیار پایین‌تر از میانگین ۳.۸درصدی رشد اقتصادی جهان بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹ است.

سیاست‌های سختگیرانه مالی در کشورهای توسعه‌یافته باعث شده پیش‌بینی مربوط به رشد اقتصادی این کشورها از ۲.۶ درصد در سال ۲۰۲۲ به ۱.۵درصد در سال ۲۰۲۳ و به ۱.۴درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش پیدا کند.

از سوی دیگر،‌ بازارهای نوظهور و کشورهای در حال توسعه کاهش معتدل‌تری در رشد اقتصادی دارند و طبق اعلام صندوق بین‌المللی پول، میزان رشد این کشورها از ۴.۱درصد در سال ۲۰۲۲ به ۴ درصد در سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ برسد.

همچنین پیش‌بینی می‌شود تورم جهانی به طور پیوسته کاهش یابد و از ۸.۷درصد در سال ۲۰۲۲ به ۶.۹ درصد در سال ۲۰۲۳ و ۵.۸درصد در سال ۲۰۲۴ کاهش پیدا کند. صندوق بین‌المللی پول اعلام کرده میزان تورم هسته نیز به شکل تدریجی کاهش پیدا می‌کند و انتظار نمی‌رود هدف‌گذاری مربوط به تورم در اکثر کشورها تا پیش از سال ۲۰۲۵ تحقق یابد.

همچنین صندوق بین‌الملی پول در گزارش خود اعلام کرده رشد تولید ناخالص داخلی ایران در سال ۲۰۲۲ میلادی ۳.۸  درصد بوده و این نرخ در سال ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴ به ترتیب به ۳ و ۲.۵ درصد کاهش پیدا می‌کند.

در همین گزارش، نرخ تورم در کشور که طی سال ۲۰۲۲ میلادی ۴۵.۸ درصد اعلام شده در سال جاری افزایش یافته و به ۴۷ درصد می‌رسد و سپس در سال ۲۰۲۴ مجددا روندی نزولی گرفته و سطح ۳۲.۵ درصدی را به ثبت می‌رساند.

منبع: اقتصاد نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها