|
کدخبر: 298408

مرکز آمار از کاهش ۱۲درصدی تورم نقطه به نقطه می‌گوید

آخرین گزارش مرکز آمار ایران از کاهش ۱۲درصدی نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در خرداد نسبت به اردیبهشت خبر می‌دهد.

اقتصاد مرکز آمار از کاهش ۱۲درصدی تورم نقطه به نقطه می‌گوید

این در حالی است که پیش‌تر معاون اجرایی سیدابراهیم رئیسی مدعی شده بود، نرخ تورم به حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است که در آن زمان گزارش فعلی منتشر نشده بود و برخی از اظهارات وی تعجب کردند. حالا به‌نظر می‌رسد که نهاد رسمی و مرجع اعلام آمار در کشور هم بر این گفته صحه می‌گذارد. جزییات نشان می‌دهند که به احتمال زیاد مرکز آمار و کارشناسانش معتقدند با گذشت یک سال از حذف ارز ۴هزار و ۲۰۰ تومانی اثرات بحرانزای آن، که به افزایش تورم منجر می‌شد هم، تخلیه شده است. صمت در تحلیل پیش‌رو به بررسی گزارش مرکز آمار از روند نرخ تورم پرداخته است. به گزارش آخرین گزارش مرکز آمار ایران، در خرداد امسال، شاخص نرخ مصرف‌کننده خانوارهای کشور به عدد ۱۸۳.۹ رسیده که نسبت به ماه گذشته ۲ درصد و نسبت به ماه مشابه در سال گذشته ۴۲.۶ درصد افزایش داشته است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهند که در ۱۲ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه در سال ۱۴۰۱ شاخص نرخ مصرف‌کننده رشدی ۴۸.۵ درصدی داشته است.

در ماه موردبحث، تورم نقطه‌به‌نقطه مصرف‌کنندگان کشور را ۴۲.۶ درصد برآورد کرده‌اند. منظور از نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه، درصد تغییر عدد شاخص نرخ نسبت به ماه مشابه در گذشته است که به این ترتیب، مسئولان مرکز آمار ادعا می‌کنند که مصرف‌کنندگان ایرانی، در خرداد امسال، برای خرید مجموعه کالاها و خدمات یکسان، ۴۲.۶ درصد بیشتر از مدت زمان مشابه در سال گذشته هزینه کرده‌اند. نکته تاحدی عجیب این گزارش کاهش ۱۲درصدی نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه نسبت به گزارش تورمی است که برای اردیبهشت منتشر شد. به گزارش آخرین گزارش مرکز آمار ایران، در خرداد امسال، شاخص نرخ مصرف‌کننده خانوارهای کشور به عدد ۱۸۳.۹ رسیده که نسبت به ماه گذشته ۲ درصد و نسبت به ماه مشابه در سال گذشته ۴۲.۶ درصد افزایش داشته است. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهند که در ۱۲ماهه منتهی به ماه جاری نسبت به دوره مشابه در سال ۱۴۰۱ شاخص نرخ مصرف‌کننده رشدی ۴۸.۵ درصدی داشته است. در ماه موردبحث، تورم نقطه‌به‌نقطه مصرف‌کنندگان کشور را ۴۲.۶ درصد برآورد کرده‌اند. منظور از نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه، درصد تغییر عدد شاخص نرخ نسبت به ماه مشابه در گذشته است که به این ترتیب، مسئولان مرکز آمار ادعا می‌کنند که مصرف‌کنندگان ایرانی، در خرداد امسال، برای خرید مجموعه کالاها و خدمات یکسان، ۴۲.۶ درصد بیشتر از مدت زمان مشابه در سال گذشته هزینه کرده‌اند. نکته تاحدی عجیب این گزارش کاهش ۱۲درصدی نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه نسبت به گزارش تورمی است که برای اردیبهشت منتشر شد.

کاهش ۱۲درصدی نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در حالی اتفاق افتاده است که تورم ماهانه در خرداد امسال ۲ درصد بوده، یعنی مصرف‌کنندگان ایرانی در پایان بهار نسبت به میانه آن، ۲ درصد هزینه بیشتری برای یک رشته کالاها و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند. در این میان، تورم گروه خوراکی‌ها ۱.۸ درصد و تورم گروه عمده کالاهای غیرخوراکی و خدمات ۲.۲ درصد برآورد شده است.

کاهش تورم نقطه به نقطه و سالانه

در گزارش مرکز آمار، قبل از هر چیز می‌توان با این ادعا برخورد کرد که از نظر این مرجع رسمی اعلام آمار، تورم در پایان بهار امسال به‌شکل چشمگیری کاهش پیدا کرده، نه‌تنها تورم نقطه به نقطه ۱۲ درصد در یک ماه کاهش داشته، بلکه کاهش تورم نقطه به نقطه در بخش خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها به‌مراتب بیشتر بوده و از ۷۵.۴ درصد به ۴۲.۶ درصد کاهش یافته، در حالی که تورم کالاهای غیرخوراکی و خدمات در این مدت کمی بیشتر از ۳ درصد کاهش یافته است.

تورم ماهانه همچنان رو به کاهش

بررسی نرخ تورم ماهانه نشان می‌دهد که گزارش اخیر از کمترین نرخ تورم ماهانه کشور از اسفند ۱۴۰۰ تاکنون خبر می‌دهد. در حالی نرخ تورم ماهانه خرداد ۱۴۰۲ به ۲ درصد کاهش یافته که خرداد سال گذشته با نرخ تورم ماهانه ۱۰.۶ درصدی برای نخستین‌بار نرخ تورم ماهانه ۲رقمی را در کشور به‌وجود آورد و حالا با گذشت یک سال از آن، به‌نظر می‌رسد که برخی نهادهای رسمی کاهش تبعات منفی تورم ماهانه خرداد سال گذشته را اعلام می‌کنند. در خرداد سال گذشته، در حالی برای نخستین‌بار نرخ تورم ۲رقمی شد که با حذف ارز ترجیحی ۴هزار و ۲۰۰ تومانی، دولت وعده داده بود که تورم در نهایت ۳ یا ۴ قلم را در برخواهد گرفت و بقیه کالاها و خدمات قرار نیست تحت‌تاثیر این تصمیم قرار بگیرند. البته در عمل همه‌چیز عکس اتفاق افتاد.

کاهش تورم نقطه به نقطه در بیشتر مواقع، با گذشت چند ماه خود را در شاخص تورم سالانه نشان می‌دهد، اما به‌نظر می‌رسد این بار، چنان از شدت تورم نقطه‌به‌نقطه کاسته شده که در همان ماه و با فوریت هرچه تمام نرخ تورم سالانه هم از آن متاثر شده و روندی کاهنده را در پیش گرفته است. البته این روند کاهنده مانند تورم نقطه‌به‌نقطه چشمگیر نبوده و تنها ۰.۶ درصد از میزان تورم سالانه کاسته است. جالب اینکه در بخش تورم سالانه هم، تورم خوراکی‌ها با شدتی کم‌نظیر و در یک ماه کاهش ۴.۳ رصد را تجربه کردند، حال آنکه در بخش کالاهای غیرخوراکی و خدمات، روند افزایشی بوده و تورم این بخش از ۳۸ درصد به ۳۸.۸ درصد رسیده است. همچنین، تورم در بخش روستایی از آنجایی که نرخ بیشتری دارد، با شدتی بیشتر از تورم مناطق شهری کاهش یافته است. از شهریور ۱۴۰۰ که کابینه رئیسی موفق به اخذ رأی اعتماد از مجلس شد تا امروز تنها برای ۲ ماه نرخ تورم به کمتر از ۲ درصد رسیده، یک‌بار در اسفند ۱۴۰۰ و بار دیگر در آذر همان سال. در بقیه این دوران همواره تورم ماهانه بیش از ۲ درصد بوده که نشان می‌دهد تورم میانگین کشور با افزایشی به‌نسبت چشمگیر مواجه شده است. تورم میانگین بلندمدت در اقتصاد ایران چیزی در حدود ۲۰ درصد بوده و به‌نظر می‌رسد این رقم اکنون رشد چشمگیری داشته و حتی به بیش از ۴۰ درصد هم رسیده است.

تخلیه اثرات شوک حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی؟

کاهش ۱۲درصدی نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در عرض یک ماه تاحدودی یادآور افزایش بی‌سابقه آن در خرداد سال گذشته است که ناگهان افزایشی ۱۱.۵ درصدی را تجربه کرد. با انتخاب سیدابراهیم رئیسی به‌عنوان رئیس دستگاه اجرایی کشور در سال ۱۴۰۰، تورم نقطه‌به‌نقطه کاهش نسبی داشت که با حذف ارز ترجیحی ۴هزار و ۲۰۰ تومانی ناگهان شرایطی متفاوت و روندی دیگر بر شاخص قیمتی ایجاد شد.تورم نقطه‌به‌نقطه در شهریور ۱۴۰۰ به ۴۳.۹ درصد می‌رسید که به‌تدریج هر ماه از میزان آن کاسته شد، به‌نحوی که در آغاز سال ۱۴۰۱ نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه ۳۲.۹ درصد کاهش پیدا کرد؛ کمترین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه از سال ۱۴۰۰ تا به امروز. حذف ارز ترجیحی در این بخش هم توفانی از تلاطم قیمتی را به‌وجود آورد. حالا به‌نظر می‌رسد که محاسبات رسمی می‌خواهند نشان دهند که با گذشت یک سال از حذف ارز ترجیحی با تخلیه فشارهای ناشی از این سیاست مواجه شده‌ایم و روند فزاینده تورم که می‌رفت نرخ تاریخی آن در سال‌های پس از جنگ جهانی (۴۹.۴ درصد در سال ۷۴) شکسته شود، حالا با روندی کاهنده مواجه شده است./ روزنامه صمت

 

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها