|
کدخبر: 309111 سهیل مافی

اختصاصی گسترش نیوز؛

خشایار باقرپور: مسکن کوچک متراژ یک الزام است / به دنبال هتل سازی نیستیم

نشست خبری مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی کشور با محوریت طرح مسکن اقتصادی آغاز شد.

اقتصاد خشایار باقرپور: مسکن کوچک متراژ یک الزام است / به دنبال هتل سازی نیستیم

نشست خبری مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران با محوریت طرح مسکن اقتصادی آغاز شد.

ساخت خانه هایی با متراژ پایین (۳۵، ۳۰ و ۲۵ متری)، آینده پرابهامی را برای متفاضیان مسکن اقتصادی ترسیم کرده است. پس از مطرح سازی طرح مسکن اقتصادی در کشور، نظرات موافق و مخالفی تا به امروز ارائه شده است. شخص وزیر راه و شهرسازی، نمایندگان مجلس و کارشناسان بازار نسکن، همگی نسبت به طرح پرحرف و حدیث واکنش نشان دادند.

امروز خشایار باقرپور؛ مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران، طی نشست خبری در خصوص طرح مذکور توضیحاتی را ارائه خواهد داد.

مسکن-اقتصادی

به دنبال پروپاگاندا نیستیم

خشایار باقرپور در ابتدای این نشست گفت: طبیعتا ما در حال حاضر شاهد نوسانات ارزی هستیم و این موضوع طبعا روی بحث مسکن موثر واقع شده است. نشست امروز پیرامون موضوع مسکن اقتصادی درنظر گرفته شده است. امروز بنده متکلم وحده نخواهم بود و شنوای نظرات دوستان هستم.

او ادامه داد: در خصوص این طرح، ما به دنبال پروپاگاندا نیستیم و برخی انتقادات در این باره قابل درک نیست. در پی تکذیبیه هایی از سوی دولت و شورای شهر، اظهارنظری مبنی بر عقب نشینی طراح این طرح شد. درصورتی چنین چیزی صحت ندارد و ما به دنبال هتل سازی نیستیم.

باقرپور افزود: ما از تمامی ضوابط قانونی حاکمیت تمکین خواهیم کرد و تقابلی با کسی نداریم. طبق آخرین آمارهای بازار مسکن، جوانان ما به طور ویژه ای در حال آسیب دیدن هستند. میانگین سن ازدواج در میان پسرها، به ۳۰ سال رسیده است. تامین مسکن در این زمینه، بیشترین نقش را ایفا می کند.

مسکن

هزینه ساخت به یک موضوع چالش‌برانگیز بدل شده است

مدیرعامل اتحادیه تعاونی های عمرانی تهران در ادامه توضیح داد: هزینه ساخت در حال حاضر به یک موضوع بسیار چالش برانگیز بدل شده است. قیمت فولاد و سیمان روز به روز درحال افزایش است و هیچ چیز هم سد راه این افسارگسیختگی نیست. نرخ تورم در سال گذشته حدودا ۴۰ درصد اعلام شد ولی تورم ساخت و ساز در محدوده ۱۶۰ درصد قرار گرفته است. بحث سوداگری، دخالت بانک ها در مسکن و نقش مشاورین املاک در یک سو و پرهزینه بودن ساخت مسکن در سمت دیگر قرار دارد که از قضا باید به این مورد عنایت بیشتری صورت بگیرد. صعودی شدن هزینه تولید مسکن را باید به عنوان یک واقعیت پذیرفت.

او ضمن اشاره به اهمیت ساخت مسکن های کوچک متراژ اضافه کرد: حرکت ما به سمت ساخت خانه هایی با متراژ پایین به همین موارد مربوط می شود. ما با مطرح سازی این قبیل طرح ها، قصد کاهش هزینه ساخت مسکن را داریم اما متاسفانه شاهد نقدهای غیرعلمی و نادرست هستیم. در راه اقتصادی سازی تولید مسکن، ما کیفیت را فدای کمیت نمی کنیم. ما برای بهینه سازی باید به یک نقطه ایده آل برسیم.

خانه-25-متری

کیفیت را فدای کمیت نمی‌کنیم

باقرپور ادامه داد: جهت بهینه سازی اقداماتی از قبیل کاهش تعداد طبقات، بهره گیری از معماری ساده و متقارن، کاهش حداکثری فضاهای مشاعات، استفاده از مصالح استاندارد و ارزان قیمت، بهبود مدیریت پروژه های ساختمانی، صنعتی سازی ساختمان و درنهایت کوچک سازی متراژ را در دستور کار قرار دادیم. امروزه ما مسکن کوچک متراژ را نه به عنوان یک انتخاب، بلکه به عنوان یک الزام برای جامعه هدف مشخص باید درنظر داشته باشیم.

وی در پاسخ به شبهات و نقدهای وارده بر طرح مسکن اقتصادی گفت: برخی اشخاص در این زمینه به موازین قانونی اشاره می کنند و بر آن تاکید ویژه دارند. بیشتر دل‌نگرانی مراجع حاکمیتی نیز حول این موضوع بوده و برای ما نیز قابل درک است. سرانه هر نفر در واحدهای مسکونی ۱۷/۵ متر است و با تعریف مفهوم خانواده(۲ نفر)، این موضوع کف ساخت و ساز ۳۵ متر تلقی می شود؛ بنابراین به ۲۵ متر پروانه ساخت داده نمی شود و ما هم این موضوع را قبول داریم اما برای آن فکری اندیشیده‌ایم. ما در این زمینه از مفهوم قرابت و سکونت استفاده کردیم، درواقع قصد ساخت یک مجمتع اقامتی داریم که ضوابط به ما اجازه تعریف واحد ۲۵ متری را می دهد.

خشایار باقرپور در پایان بیان کرد: تعریف هتل آپارتمان در آیین نامه ساخت مجتمع های اقامتی قابل رویت است. در آیین نامه صراحتا از واحدهایی جهت اقامت یا سکونت یاد شده است. چه کسی گفته که در یک هتل نمی توان سکونت داشت؟ در این طرح به علت محدودیت های قانونی در خصوص صدور پروانه واحدهای مسکونی داشتیم، از این ابتکار استفاده کردیم. پس از این رهگذر منع قانونی را از بین بردیم. ما قانون را دور نزدیم و صرفا از ظرفیت های قانونی استفاده کردیم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها