|
کدخبر: 198131

معرفی طرح تهران ۲ / سهم تهران از ساخت سالانه مسکن چقدر است؟

در طرح ساخت یک میلیون مسکن سالانه قرار است قسمتی از این خانه ها در شهرهای حومه تهران ساخته شود و این اتفاق به طرح تهران۲ معرفی شده است.

راه و مسکن معرفی طرح تهران ۲ / سهم تهران از ساخت سالانه مسکن چقدر است؟

سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور دولت سیزدهم چه در زمان انتخابات و چه بعد از آن،  وعده ی ساخت یک میلیون مسکن در سال را داد. رئیس جمهور در نخستین جلسه هیات دولت نیز برای تحقق این وعده خطاب به وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد که ساخت یک میلیون مسکن باید با جدیت دنبال شود. اما تهران از وعده ی ساخت یک میلیون مسکن در سال چه سهمی خواهد داشت؟ موضوعی است که در ادامه به آن می پردازیم.

وضعیت مسکن در استان تهران شرایط خوبی ندارد، با این حساب باید سهم ویژه ای برای پرجمعیت ترین استان کشور در راستای هر نوع سیاست گذاری و تصمیم جدیدی در زمینه ساخت مسکن در نظر گرفت.

معرفی طرح تهران ۲ برای حل بحران مسکن

در طرح ساخت یک میلیون مسکن قرار است در شهرهای حومه تهران خانه هایی موسوم به «طرح تهران۲» ساخته شود.  دولت قصد دارد در مدت ۴ سال ۲۸۰ هزار خانه در شهرهای جدید حومه پایتخت بسازد. البته طرح انبوه سازی مسکن، در گذشته با مسکن مهر تجربه شده است. مسکن مهر تجربه ی نچندان خوب دولت در زمینه انبوه سازی است به این دلیل که بعد از گذشت ۱۵ سال ساکنان این شهرها خدمات مطلوب و کافی در استانداردهای امکانات شهری را ندارند.

طرح تهران ۲ با چه ایرادهایی روبروست؟

ظرفیت ساخت مسکن در چهار سال ۲۸۰ هزار واحد مسکونی براورد شده است اما این میزان ساخت مسکن با مقدار تقاضا سنجیده نشده است که مطابقتی دارد یا خیر. در مورد اشکالی که بر مسکن مهر وارد است، طرح تهران ۲ توضیحی را ارائه نداده است. در واقع امکانات شهری در نظر گرفته نشده و فقط تمرکز بر ساخت مسکن است. طرح ساخت مسکن سالانه و تمرکز ویژه تر دولت بر شهرسازی در حوحه شهرها باعث می شود بازسازی و نوسازی بافت فرسوده به فراموشی سپرده شود. مهم ترین ایراد این طرح تخصیص منابع و اعتبار به ساخت مسکن و محدودتر شدن منابع برای نیازهای فوری تر شهرهای جدید یعنی مترو خواهد شد.

وضعیت بحرانی تهران از نظر فقر مسکن

با بررسی جمعیت استان تهران نسبت به ساخت و سازها در سطح استان، باید بین یک چهارم تا یک پنجم از طرح ساخت مسکن در این استان احداث شود. سهم پایتخت از یک میلیون واحد مسکونی سالانه در کشور با توجه به جمعیت و میزان قیمت مسکن در این استان نسبت به استان های دیگر تمام باید بیشتر باشد، تا به تدریج بهای مسکن پایین و خرید مسکن برای همگان آسان تر شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها